Ex-vriend blijven zien in vriendengroep

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Inmiddels al weer een tijd geleden heb ik verkering gehad. Mijn vriend en ik behoorden tot dezelfde vriendengroep. Nu achteraf is dat erg lastig. Wij komen elkaar elke keer weer tegen. Ik kan hier niet mee omgaan. Hij wel, hij gaat door alsof het allemaal niet uitmaakt. Wel blijf ik een bijzondere plaats bij hem innemen, dat merk ik. Hij gaat gewoon weer verder met leuke contacten. Ik kan dit niet. Alles doet mij nog zo enorm veel pijn.

Hoe moet ik hier mee omgaan? Waarschijnlijk zeggen dat ik dit niet meer wil, maar dat is zo moeilijk. Ik wil hem niet voor zijn hoofd stoten. Hij praat ook nog gerust over onze verkeringstijd. Ik hou mijn hoofd omhoog en doe of ik het allemaal best vind. Maar ik ga hieraan kapot. Het sloopt mij. Want op deze manier kan ik het nooit echt een plaats geven.

Antwoord

Ja, dat is best wel erg moeilijk voor je. Je hebt toch een stukje van het leven samen gedeeld en dezelfde toekomst voor ogen gehad. Je gaat aan elkaar hechten en dan ineens gaat het allemaal niet meer door. Dat is gewoon verdrietig, zeker als je zelf wel door had willen gaan met die verkering. Het zijn ook vaak de eerste persoonlijke verdrietige dingen die jonge mensen meemaken. Dat je het moeilijk vindt om hem iedere keer weer te zien, kan ik mij goed voorstellen. Je staat immers toch niet meer geheel onbevangen tegenover elkaar. En het is een bekend feit dat een vrouw daar vaak meer moeite mee heeft dan een jongen, juist omdat een  vrouw toch veel meer met gevoelens heeft dan een jongen (overigens niet altijd).

Als ik jou was, dan zou ik er toch nog eens met hem over doorpraten. Maak een afspraak met hem en vertel hem hoe dat bij jou ligt. Daar hoef je je niet voor te schamen, het is heel goed te begrijpen dat die ontmoetingen jou veel doen. Hij kan er dan ook een beetje rekening mee houden. Anders ga je er iedere keer weer gespannen naar toe en dat bederft een hoop levensvreugde van het met elkaar omgaan als jonge mensen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering uit