Peuter wil heel slecht drinken

A. Teerds-Gertenbach / 2 reacties

Vraag

Onze peuter van twee wil heel slecht drinken. We hebben al van alles geprobeerd. Belonen begrijpt hij niet, daar is hij nog net te klein voor. Een poosje langer in de stoel, box of bed helpt ook niet. Een andere beker, rietje, lepel helpt niet. Hoe hier mee om te gaan?

Antwoord

Een paar opmerkingen:

-Als je kind extreem weinig drinkt, zul je je zorg wel met de huisarts en/of het consultatiebureau gedeeld hebben. Je kind zal dan onderzocht zijn. Misschien bleek toen, dat er met de gezondheid van je kind niets aan de hand is.

-Ongetwijfeld zullen de verpleegkundige en/of de arts je diverse tips aan de hand hebben gedaan om je kind te laten drinken.

-Je hebt zelf een aantal dingen aangegeven die je geprobeerd hebt, zoals een andere beker of een rietje. Ik begrijp daaruit, dat je peuter ook zélf mocht (proberen te) drinken. Ja, soms is dat de oplossing: laat het hem zelf doen, ook al wordt het een geknoei…

Wat zou ik er nog aan kunnen toevoegen?

-Allereerst: stop met het voortdurend aandringen tot drinken. Een peuter van twee laat met zijn weigeren eigenlijk zien, dat hij naar zelfstandigheid groeit. Vaak is het zo dat dwingen als resultaat heeft dat jij boos wordt, ten einde raad bent en je kind z’n zin krijgt.

-Als je kind gewoon gezond is, kan het best een poosje minder drinken. In allerlei voedingsmiddelen, die je kind misschien wél eet, zit ook vocht. Ik denk daarbij aan de warme maaltijd en fruit. Een fruithapje vinden peuters vaak lekker. Om wat meer vocht te geven, kun je het een klein beetje verdunnen.

-Wees ervan verzekerd dat je kind echt wel weer wat gaat drinken als het dorst heeft. Probeer er maar ontspannen mee om te gaan en creëer gezellige maaltijden ondanks een weigerende peuter. Negeer dat koppige mannetje maar een poosje!

Het bovenstaande geldt dus alleen, als je bij de huisarts of het consultatiebureau geweest bent en de dokter heeft geen gezondheidsproblemen gesignaleerd. Ik hoop dat je peuter inmiddels graag z’n beker leegdrinkt!

A. Teerds-Gertenbach

Lees meer artikelen over:

peuter
2 reacties
intro
Een voor ons herkenbaar probleem...
Wij hebben er toentertijd voor gekozen her en der wat antilekbekers te laten 'rondslingeren'. Onze peuter pakte toen toch regelmatig tijdens het spelen gedachteloos de beker en dronk steeds wat. Nu, twee jaar later, is het nog altijd geen goede drinker overigens. Het nadeel van bovenstaande methode is wel dat ze denken dat ze altijd en overal drinken kunnen als ze daar zin in hebben. Ook nu nog vraagt ze op de meest gekke tijden om drinken...
Succes ermee!
boulanger
Mijn dochtertje drinkt ook slecht. Gelukkig wil ze 's morgens en 's avonds nog een fles warme melk in bed. Heeft ze officieel natuurlijk helemaal niet meer nodig, maar het is soms bijna het enige wat ze binnenkrijgt op een dag, en bovendien is het een heerlijk kroelmoment