Onbegrip bij lange verkering

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 29 jaar en heb al 3,5 jaar een fijne relatie. Mijn vriend is tien jaar ouder. Mijn naaste omgeving had verwacht dat wij -omdat we al wat ouder zijn- niet te lang zouden wachten met trouwen. Maar dat liep anders. Mijn vriend heeft gescheiden ouders en heeft daardoor veel meegemaakt, waardoor hij meer tijd nodig heeft om naar een huwelijk toe te groeien. We hopen dan ook pas in de loop van volgend jaar te trouwen. We trouwen dus pas als we elkaar al vijf jaar kennen. Ik heb het daar zelf ook een tijd erg moeilijk mee gehad, omdat ik voelde dat ik sneller aan een huwelijk toe was dan mijn vriend. Ik heb daardoor mijn tempo moeten aanpassen, maar heb dat er voor over, omdat ik verder erg gelukkig ben met hem en hij voor mij de moeite waard is om te wachten. Wat het alleen zo moeilijk maakt, is dat mijn omgeving er zo vol onbegrip op reageert. Ze zien wel dat we gewoon gelukkig zijn met elkaar, maar ze kunnen alleen niet begrijpen dat we zo lang wachten voordat we gaan trouwen. Volgens hen is dat niet 'gezond' als je zolang verkering heb op die leeftijd (en daarmee bedoelen ze ook dat we het al zo lang volhouden niet met elkaar naar bed te gaan). Volgens hen moet er dan wel iets mis zijn met onze relatie, of met mijn vriend. Ik weet dat iedereen graag ziet dat ik getrouwd ben, omdat m'n jongere broers en zusjes me al voor zijn gegaan. De reacties die ik krijg uit mijn naaste omgeving maken me verdrietig en soms erg moedeloos. Vanaf het begin van onze relatie tot nu toe is zo vaak gevraagd aan me wanneer we nu eindelijk eens dachten te trouwen. Ik heb hierdoor echt momenten gehad dat ik dacht: Ik stop met mijn relatie. Ik was op zulke momenten niet opgewassen tegen die uitspraken, al weet ik dat ze vaak uit bezorgdheid gezegd werden. Mijn vraag is dan ook: Is het nu echt zo verkeerd en ongezond als je als ouder stel pas na vijf jaar trouwt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Met veel plezier heb ik je brief gelezen, althans datgene waarin het over jezelf en over je vriend gaat. Waar je schrijft over “je (naaste) omgeving” las ik met gefronste wenkbrauwen.

Jij hebt samen met je vriend afspraken gemaakt over jullie verkeringstijd en het moment dat er aan trouwen gedacht kan gaan worden. Jij hebt jouw levenstempo aangepast aan hem: dat lijkt me een zuivere vorm van liefde! Sámen groei je naar een huwelijk toe, maar ieder doet dat in eigen tempo. Want ieder brengt eigen positieve en negatieve levenservaringen mee. Wees maar trots op jezelf dat je zó in het leven staat dat je de relatie met je vriend zo vorm geeft als bij jullie beiden past. Daar heeft leeftijd (of verschil in leeftijd) niets mee te maken. Ook een verkeringsperiode van vijf jaar (of korter, of langer) is geen maatstaf voor het vaststellen van een trouwdatum.

Wie zijn de mensen uit je (naaste) omgeving die je uit je evenwicht halen? Je bent aan hen geen verantwoording schuldig voor het feit dat je “nog steeds niet getrouwd bent”. Sterker: je hoeft zelfs niet uit te leggen dat je vriend tijd nodig heeft. Jullie zijn volwassen mensen die eigen keuzes maken. Bedenk maar, dat je met hém verkering hebt en dat je met hém gelukkig bent. Wat anderen verwachten heeft met die mensen zelf te maken, niet met jou! Ik zou als ik je “naaste omgeving” was juist trots zijn op de houding van jullie zoals je die beschrijft! Waar je God dankbaar voor mag zijn!

Is de bezorgdheid waar jij over schrijft niet gewoon bemoeizucht? Juist door je leeftijd heb je geleerd om verantwoordelijkheid te nemen en laat je zien dat je staat voor de keuzes die je maakt! Laat je dus niet uit het veld slaan door moedeloos te worden, terwijl je gelukkig bént.

Een tip, die de verwachtingen van de omgeving voor jezelf misschien wat kunnen relativeren: probeer met humor te reageren op opmerkingen en bedenk van te voren iets wat je zou kunnen zeggen in een onverwachte situatie.

Veel –blijvend- geluk toegewenst.

Een hartelijke groet voor jou en je vriend!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
5 reacties
Ria123
Ik ben het van harte met Marijke Rots eens. Laat je door je omgeving niet van de wijs brengen. Veel geluk toegewenst samen!
Catherine
Aangezien jullie de volwassen leeftijd beiden ruimschoots bereikt hebben, zou ik zo zeggen: bepalen jullie je eigen koers, hoor en aan denk bij jezelf: tuurlijk, maar wij doen wat wij willen en niet wat jullie graag willen !
Nog een fijne tijd toegewenst !
zonneschijn
Helemaal mee eens ook met de voor mij zijnde reacties.
Doe wat jullie willen!!! en niet wat er door wie dan ook van je verwacht wordt!!!
ik ken dit uit eigen ervaring.
Ik noem dit geen bezorgdheid?
Waarover dan wel?
Ik noem dit een stelle tje bemoeiallen.
Wees blij en gelukkig met elkaar.
en jullie maken keuzes voor het leven. en niet die anderen voor jou of jullie. kom nou. ik reageer misschien wat heftig. maar dan denk ik terug aan mijzelf.
sterkte en dv volgend jaar een heel fijne bruiloft en een gelukkig huwelijk van harte toe gewenst. Gods zegen!
ajk
zo herkenbaar !!

ook wij (rond de 30) zijn nog niet getrouwd en krijgen ook zooooo vaak de reactie van : jullie zullen nu wel snel trouwen zeker ??
Soms wordt je er echt niet goed van.
Enfin, gewoon je eigen weg volgen, laat ze maar praten.
Ik maak er meestal een geintje over zo van: trouwen ? oh nee , daar begin ik helemaal niet aan, kom je dr nooit weer af...
Moet je zien hoe snel ze de mond dicht houden.
Orchidee
bah wat kan de omgeving zich toch overal mee bemoeien!!
Wij waren juist jong en zijn na 3 jaar getrouwd en kregen juist weer opmerkingen dat het allemaal veel te vlug was, dat we er nog maar eens een paar jaartjes mee moesten wachten... en dan krijgen jullie deze opmerkingen weer dat het allemaal veel te langzaam gaat...

Doe uit liefde naar elkaar wat goed is voor elkaar samen met God,
en lak hebben aan de rest...