Rooms-Katholieke Kerk verlaten

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik wil jullie graag om raad vragen. Ik wil binnenkort de Rooms-Katholieke Kerk gaan verlaten. Ik heb hier een paar redenen voor. 1. Er wordt een vast ritueel afgedraaid en er is geen ruimte voor iets anders en ook preken en verhalen zijn nog weleens hetzelfde. Verder vind ik dat die rituelen niks met Jezus te maken gehad hebben. 2. De Katholieke Kerk is erg corrupt in mijn ogen. Ik ben door contacten op de hoogte hoe bepaalde zalig- en heiligverklaringen in hun werk zijn gegaan en ik geloof dat er niet gekeken is naar de waarde van de personen, maar dat het om persoonlijke gunsten ging waarbij er ook andere dingen gebeuren waarover ik niet in detail wil treden. Verder vind ik de heiligverklaring van Padre Pio bijvoorbeeld een duidelijk voorbeeld van een valse heiligverklaring. 3. Ik erger mij aan de laksheid en uitzonderingen op regels die men zichzelf geeft. Zo weet ik dat onze pastoor en zelfs de bisschop zich tijdens de vasten vrijstelling geven om niet te hoeven vasten. Wel zeuren ze dan over mensen die in hun ogen verkeerd leven. Ik ben eigenlijk iemand die heel direct gelooft in Jezus, God en wat er concreet in de Bijbel gezegd wordt. Wel vind ik dat je soms pragmatisch moet zijn en begrip moet hebben voor bepaalde dingen als die in strijd zijn met het geloof. Zo heb ik mij laatst gestoord aan een campagne van de RK Kerk in Brussel, waarbij gezegd werd dat bij verkrachte vrouwen abortus verkeerd zou zijn. Er wordt bij hen inderdaad ongeboren leven gedood, maar is het in zo'n zwaar geval onze taak om daarover te oordelen? Die vrouwen hebben wel iets ergs meegemaakt, wat ik nooit hoop mee te hoeven maken. Wel geloof ik bijvoorbeeld dat je leven in het teken moet staan van het geloof, zij het in een bepaald geestelijke zin. Ik vind niet dat je tegen een homo moet gaan zeggen dat hij een zware zonde begaat, we zijn tot slot geen politie van God. Ik heb een vraag. Mij is vaak aangeraden toe te treden tot een gereformeerde kerk. Passen mijn ideeën en gedachten bij zo'n kerk? Er is bij mij in de buurt nauwelijks iets van die orde, maar ik wil zodra ik ga studeren uitkijken naar een andere kerk.

Antwoord

Beste vragensteller,

Door je vraagstelling heen merk ik dat je het behoorlijk gehad hebt met de kerk waar je nu lid van bent. Daarom ben je nu ook op zoek naar een kerk die bij jouw ideeën en gedachten past. Toch neem je vanwege jouw vast terechte frustratie net even te grote stappen! We zijn namelijk niet in een kerk voor onze ideeën en gedachten. Gods onfeilbare en eeuwig blijvende Woord, dat alleen is betrouwbaar en is de graadmeter!! Daarom raad ik je aan om op zoek te gaan naar een gemeente waar het Woord tot je zal spreken en waar het op een evenwichtige manier uitgelegd en in de praktijk vormgegeven wordt! Zoek geen kerk bij die bij jouw ideeën past, maar een gemeente naar Gods hart! Een gemeente waar de vinger ligt (al liggen onderwerpen gevoelig bij jou, of zijn ze misschien zelfs pijnlijk voor je!) bij Gods Woord. Niet onze ideeën, maar Gods plan en Gods wil!

Ik wens je Gods zegen toe in deze zoektocht. Doe het in verbondenheid met Hem!

Hartelijke groet,
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzeRooms Katholieke Kerk