Zielen van onze kinderen

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Wij hebben als gezin twee keer een miskraam meegemaakt, een heel ingrijpend gebeuren. Een vraag waar wij als man en vrouw mee worstelen is: Waar zijn de zielen van onze kinderen? Ook leggen we dit biddend voor de Heere neer, maar je krijgt natuurlijk geen briefje uit de hemel. Hopelijk mag u een middel in Gods hand zijn.

Antwoord

15 reacties
waldboy
Daar waar alle zielen van kinderen zijn: weer terug bij hun Schepper.
God laat geen onschuldig mens verloren zijn.
plderoos
Een beetje een omweg misschien maar volgens mij staat of valt dat met de definitie van het woord 'heilig'.

In één van bovenstaande antwoorden stond: "als het geen kind was had het ook geen ziel en was het dus ook geen mens. Maar het was wél een kind en dus ook een mens en dus had zij of hij een ziel. Ik ben het daarmee eens. In zonde ben je ontvangen en geboren, dus tussen je ontvangenis en je geboorte was je een mens.

Heilig betekent twee dingen: 'als God' of 'van God'. Als God zegt: "weest heilig want ik ben heilig, dan bedoelt Hij te zeggen dat je je als Hem moet gedragen, als God dus. Als Hij zegt: "ik heb mij een volk geheiligd", Dan betekent heilig dat het eenvolk van God is, apart gezet als onvervreemdbaar eigendom van God.

Nu zegt Jezus over iets dat het eigendom van God is: "Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders".

En Paulus heeft het in 1 Corinthe 7 over het huwelijk van een man en vrouw waarin de één zich wel bekeerd heeft en de ander niet. En zegt Paulus dan: de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw, want, anders zouden uw kinderen onrein zijn maar nu zijn zij heilig! De kinderen van, al is het maar één gelovige ouder, zijn dus het eigendom van God. Weer elders zegt Paulus dat niets, zelfs geen engel en kracht of macht, ons kan scheiden van de liefde Gods, en weer elders dat de dood allang is overwonnen. "Dood, waar is uw prikkel?"

Het staat daarmee vast dat het kind van een gelovige ouder het onvervreemdbare eigendom is van God en er is niets dat dat kind van zijn liefde scheiden kan, zelfs satan niet, zelfs de dood niet. We kunnen er dus met een gerust hart op vertrouwen dat onze ongeboren gestorven kinderen bij God zijn. En reken maar dat ze het daar goed hebben!
43843
In onze belijdenis, Dordtse Leerregels H1-17. lezen we het volgende:
Nademaal wij van de wil van God uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt, dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegeneemt. (Gen. 17:2; Hand, 2:39; en 1 Kor, 7:14)
Over een briefje uit de hemel gesproken!
Justinus
43843: hier past alleen AMEN te zeggen!
Mister
@Waldboy

Welk mens is onschuldig???
SecorDabar
Waar zijn de zielen van onze kinderen?
Allereerst heel veel sterkte in dit grote gemis.
Een gemis dat voor inleving, beleving en doorleving vatbaar is.
Hier past een stilzwijgen...
Dat deden Jobs vrienden ook.

Mijn Raad zal bestaan, en Ik zal al Mijn welbehagen doen.

De Heere kan op uw gebeden antwoord geven.
De Heere kan ook zijn welbehagen verborgen houden in dit leven.
In ieder geval zal het u zeker na dit leven gegeven worden.
Dan zullen wij weten waar wij zijn.
In de hemel zal het weerzien vergoed worden, wat hier is uitgesteld.
En God zal al hun tranen afwissen...
Nogmaals heel veel sterkte
Bert
@SecorDabar: waar haal je dat in vredesnaam vandaag over wel of geen antwoord??? God heeft allang een antwoord gegeven, kijk maar wat er in de Dordste Leerregel staat en lees wat Brakel zegt in z'n redelijke godsdienst.
Voor alle kinderen geboren binnen de erfenis van het verbond, die sterven voordat ze tot hun verstand zijn gekomen hoeven we niet over te twijfelen of dat ze voor eeuwig God mogen groot maken.
SecorDabar
Bert,
Iets kan wel staan in de Bijbel, maar het is de Heilige Geest Die de zekerheid van wat men leest werkt in het hart.
Zo krijgt dan God de eer, omdat Hijzelf dit ook komt te bevestigen.
Er is verschil tussen ongeloof en ongelovige bestrijdingen.
Het ongeloof houdt God verdacht, in Zijn liefde, trouw en macht.
Ongeloof is willens en wetens niet willen geloven.
Echter ongelovige bestrijdingen heeft men bij een zwak geloof.
Zwak geloof is ook geloof. Dan is het geloof er wel, alleen de bevestiging wordt door de Heilige Geest geschonken, zodat het geloof versterkt wordt.
Bert
@secorDabar: Gods woord is toch al een door de Heilige Geest gegeven bevestiging? Vanwaar nog een eigen particuliere bevestiging?? Dat is toch een teken vragen van iets wat God al bevestigd heeft?
plderoos
@ Lanor, hoewel ik de belijdenisgeschriften niet zomaar af serveer ben ik het op zich met je eens ja. Mensen zouden zich moeten aanleren zich meer op de bijbel te baseren, dan zouden we het een best end vaker eens zijn :)
Bert
@Lanor / plderoos: ik hou zeker vast aan de Bijbel, maar niemand heeft me nog kunnen aantonen waar de DL of Brakel afwijkt van hetgeen er in de Bijbel staat.
waldboy
We worden allemaal als zondaars geboren maar en mens is onschuldig totdat hij in staat is om zelf te kiezen.
plderoos
@ Bert, Wat de DL betreft heb je gelijk, dat gaat mij ook niet lukken, als ik dat al zou willen, voor de NGB geldt hetzelfde, wat Brakel betreft ben ik niet zo op de hoogte. Maar de Bijbel is altijd waar, de DL slechts totdat het tegendeel bewezen is :)

Heb je wel eens bedacht dat Jezus aan het kruis levend de hel in ging (Mijn God mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten) terug kwam, riep dat het volbracht was (helemaal klaar dus!) en stierf? Toch zeggen de 12 artikelen die wij al eeuwen lezen dat Hij is gestorven, begraven en nedergedaald ter helle.

Overigens, Gods Woord is zelf al een door de Geest gegeven bevestiging, daar heb je volkomen gelijk in. Om meer vragen is inderdaad zeggen dat God nog niet genoeg verteld heeft. Toch denk ik dat ik SecorDabar op dit punt wel begrijp. Het geloof is een gave Gods. Als je gelooft dat de bijbel bijvoorbeeld historisch gezien waar is ben je er nog niet. De bedoeling is dat je het ook werkelijk aanneemt, en dát is die gave Gods, en dat is volgens mij wat hij bedoelt.
Bert
Het enige wat ik wil zeggen dat er diverse dominees ter rechter zijde van het midden zijn die zich gegrond voelen in de reformatie en nadere reformatie (DL / Brakel), niet dezelfde zekerheid richting de ouders willen preken aangaande het zielenheil van vroeggestorven kinderen die er wel is vanuit de bijbel. Zij kunnen dat enkel doen als zij of iemand anders van de in hun ogen "geoefende" christenen hier een bevestiging van Gods wege hebben ontvangen!
Vandaar dat ik richting SacorDabar wilde aangeven dat de laatste pak'm beet 100 jaar vernauwing is opgetreden die er voorheen niet was!

DL en Brakel halen ook beide de diverse Bijbelteksten aan ter ondersteuning van wat ze beschrijven hierover.
Verder kan ik plderoos en Lanor geruststellen dat ik enkel de Bijbel erken als volledig en geïnspireerd! Maar soms kom ik dingen in deze "tweederangs" geschriften tegen die ik graag wil delen!
Bert
Lanor: DL: Gen. 17:7, Hand. 2:39 en 1 Kor. 7:14
Brakel baseert op dezelfde teksten