Kinderloos en twijfels over seks

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij zijn als echtpaar zeven jaar getrouwd. We hebben het goed met elkaar. Nu hebben wij misschien een rare vraag, maar ik stel hem toch. Zoals u zult begrijpen zijn wij kinderloos. Nu komen bij ons de twijfels boven of we wel een goede gemeenschap hebben samen. We willen liever niet naar een seksuoloog of zoiets. Daar moeten te veel voor open leggen. Dat hebben we al een keer in ziekenhuis moeten doen en dat is niet prettig. Kunt u raad geven?

Antwoord

Uw vraag is vrij summier zodat het moeilijk is om daar helder en duidelijk antwoord op te geven. Maar eigenlijk geeft u zelf al wel aan dat u denkt dat de kinderloosheid te maken heeft met het feit of u wel op de goede manier gemeenschap heeft. Wat in ieder geval wel belangrijk is, is dat het zaad in de schede komt. Dat kan soms wel eens een probleem zijn zoals bijvoorbeeld bij vaginisme. Dat zijn de spieren rond de schede zo gespannen dat seksuele omgang (bijna) niet mogelijk is. Dat kan zeker wel behandeld worden door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen. Maar ook als dat niet behandeld wordt, kan er toch een zwangerschap ontstaan door er voor te zorgen dat het zaad in de schede komt. Verder is het natuurlijk ook belangrijk om te weten wanneer de eisprong van de vrouw plaatsvindt. Rond die tijd is de vrouw vruchtbaar en dan moeten er wel zaadcellen aanwezig zijn om een vrijgekomen eicel te kunnen bevruchten zodat een zwangerschap kan ontstaan.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk