Boodschap van liefde

J.W.N. van Dooijeweert / 2 reacties

Vraag

De christelijke boodschap is een boodschap van liefde. Ik heb een mailconversatie met iemand gehad die heel erg christelijk was en de Bijbel vrij streng navolgde. Ik snapte niet hoe de steniging waartoe opgeroepen wordt in de Bijbel, gecombineerd kan worden met een boodschap van liefde. Ik dacht nog dat Jezus met "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen", bedoelde te zeggen dat steniging niet hoefde, maar hij zei tegen mij dat het daarmee uit zijn context was getrokken en bedoeld was tegen o.a. de Farizeëers om ze te laten zien dat ze fout bezig waren. Vanuit zijn visie is het dus zo dat Jezus Christus ook voorstander was van de steniging zoals deze in het Oude Testament wordt beschreven, maar ik vraag mij nog steeds af hoe dat in combinatie met een boodschap van liefde kan gaan. Hij legde mij uit dat de mensen die zonden plegen gestenigd moeten worden, zodat hun zonde zich zo niet over de rest van de samenleving zal verspreiden. Maar je kunt toch niet voor vrede en liefde zorgen als je mensen gaat stenigen? Die mensen isoleren van de mogelijkheid om hun zonde te begaan (zoals de functie die gevangenissen tegenwoordig hebben) of die mensen zoveel liefde en zorgeloosheid bijbrengen in hun opvoeding dat ze moeilijk de fout ingaan, is toch meer een oplossing die van liefde uitgaat? Ik snap het gewoon niet, want in de Bijbel staat ook dat men ook zijn vijanden lief moet hebben. De mensen die deze zonden plegen zijn dus de vijanden, waarom worden die dan gestenigd? Steniging is namelijk geen uiting van liefde. Wat ik ook niet snap is dit bijvoorbeeld: Deuteronomium 22:23-24. "Wanneer er een jonge dochter zal zijn, die een maagd is, ondertrouwd aan een man, en een man haar in de stad zal gevonden, en bij haar gelegen hebben; Zo zult gij ze beiden uitbrengen tot de poort derzelver stad, en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven." Stel je voor dat deze jonge dochter verkracht wordt door deze man, waarom moet zij dan ook gestenigd worden tot ze dood gaat? Er staat namelijk "bij haar gelegen hebben", dus ik neem aan dat dat ook verkrachting kan betekenen. Dat zij dan ook tot de dood wordt veroordeeld is toch hartstikke onrechtvaardig? Ik ben overigens agnost en niet christelijk opgevoed of christelijk, dus dat zou kunnen bijdragen aan mijn onbegrip. Ik heb wel grote interesse voor religie en ben daarom dus de Bijbel gaan bestuderen. In de toekomst wil ik waarschijnlijk ook de Koran gaan bestuderen. Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Antwoord

Dank voor je vraag. Ik begrijp je vragen en moeilijkheden. Maar je zult begrijpen dat het niet mogelijk binnen de grenzen van een vragenrubriek uitvoerig antwoord op alles te geven.

Als het gaat over de Oudtestamentische wetten dan hebben we het over heel speciale wetten en regels die je zeker niet zomaar over kunt zetten naan onze tijd. Zeker mag je er ook niet mee omgaan alsof ze nu gegeven worden. Je moet inderdaad alles binnen de juiste context plaatsen en ook laten staan. Het ging er om dat God het volk Israël apart zette van alle andere volken. Dat volk werd de drager van Gods "Blijde boodschap": er komt een VERLOSSER. In het Nieuwe Testament kunnen we duidelijk zien dat Jezus deze Persoon was. God wilde dat dit volk leefde in een strakke lijn, met duidelijke normen en waarden. Door God Zelf aangegeven hoe. Daar viel het stenigen van overspelers ook onder. Hij wilde geen overspel bij Zijn volk. Net zomin als verschillende andere zonden. Denk maar aan de Tien Geboden in Exodus 20. Zie deze wetten als leefregels voor dit volk en ook als bescherming van het individu.

De historie die u er bij haalt is een heel ingrijpend gebeuren. Gaat helemaal niet om die wet van stenigen. Er is iets heel anders aan de hand. De Farizeeën zien hier een mogelijkheid om Jezus in de val te lokken. Mozes zei: Stenigen! Wat zegt u? Als Christus zegt "stenigen", dan staat Hij schuldig aan doodslag tegenover de Romeinen. Dan pakken die Hem aan. Als Hij zegt: "niet stenigen", dan is Hij in conflict met de wet van Mozes, de wet van God. Zijn antwoord is een directe aanval op hun geweten: "Wie nog nooit overspel gedaan heeft… die gooit maar de eerste steen op deze vrouw." En dan schrijft Hij met Zijn vinger in de aarde. Wat heeft het gestormd in de harten van die 'goede' mensen!!

De boodschap van Gods liefde ga je niet afmeten aan deze dingen. Zeker niet aan de hand van een wet of voorschrift. Er is iets heel anders aan de hand. Gods liefde straalt wereldwijd in Jezus Christus. Gods liefde schitterde voor het eerst zo helder en klaar in Genesis 3. In het paradijs. Als Adam en Eva, weggekropen achter een paar bomen en struiken, hun wonden likken en pijn en angst hebben. Dan komt God... Ja, met een gewetensvraag: "Heb je van die boom gegeten?" Maar Hij heeft meer, een boodschap: "Ik zal een Verlosser geven!" Daar is Zijn liefdeshart zichtbaar.

We gaan daar nu niet over theologiseren, maar gewoon zien wat de Bijbel ons aanbiedt. Adam en Eva breken met God, God Zoekt hen op! Met een hart vol liefde, met rijke beloften en met indringende nodigingen om terug te komen.

Ik denk inderdaad dat uw opvoeding en het bewust Agnost-zijn een heel grote rol spelen in deze problematiek. U zou God ook verstandelijk willen benaderen en onderzoeken, net zoals u dat wilt met andere religies. Christelijk geloof is geen religie. God is niet een idee, maar de werkelijk bestaande God. Je kunt niet door onderzoeken Hem leren kennen, maar alleen door geloven in Hem! Dan gaan we Hem kennen en ook Zijn liefde begrijpen. Eerst is het nodig dat we Hem lief krijgen. Dat is waar Jezus voor oproept, direct als Hij Zijn eerste preek doet: Bekeert u! Verander van levensinhoud, verander van gezindheid! Kom naar Mij toe.

God wil niet benaderd worden op gelijke hoogte met andere religieuze grootheden of denkbeelden. Hij wil uniek zijn en blijven: De echte God, die echt bestaat en die mensen liefheeft en hen zoekt om ze eeuwige vreugde en vrede te schenken. Ik raad je daarom aan om je niet te veel in te spannen door andere boeken dan de Bijbel grondig gaan te bestuderen... De Bijbel is de “Godsopenbaring”. Alleen door de Bijbel kun je de echte God en Zijn Zoon Jezus Christus leren kennen. Langs die weg kun je ook tot geloof komen in Jezus. Hij is de Zaligmaker die ook jou gelukkig wil en kan maken.

Doe je best om God Zelf te leren kennen. Zoek Hem op in de Bijbel. Niet in regels die je er in vindt, maar leer Hem kennen in Zijn liefdesuitingen, zoals bijvoorbeeld Lukas 15.

Hartelijke groeten, Gods zegen… en kom gerust op één en ander terug.

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

2 reacties
Gerard
Lees ook Deuteronomium 22:25-27 die hierop volgen:
"En indien een man een ondertrouwde jonge dochter in het veld gevonden, en de man haar verkracht en bij haar gelegen zal hebben, zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, alleen sterven; Maar de jonge dochter zult gij niets doen; de jonge dochter heeft geen zonde des doods; want gelijk of een man tegen zijn naaste opstond, en sloeg hem dood aan het leven, alzo is deze zaak. Want hij heeft haar in het veld gevonden; de ondertrouwde jonge dochter riep, en er was niemand, die haar verloste."

Wat liefde betreft, zou het liefde zijn als de verkrachter vrijuit zou gaan? God is rechtvaardig.
Maar toch is er hoop, ook voor eenverkrachter die tot inkeer komt. En dat is de liefde van God die hiervoor Zijn Zoon Jezus Christus heeft gegeven.
Gerard
Ik wil,nog even zegen dat ik het goed vind dat je met deze vragen komt en niet gelijk wegloopt als je iets niet begrijpt of kan plaatsen.

Ik vind de uitspraak: 'De christelijke boodschap is een boodschap van liefde' niet zo'n goede omdat dit het gevaar in zich heeft dat je hier gemakkelijk aan een inhoud kan geven die mist waar het werkelijk om gaat en wat die liefde is. Zo kan het evangelie snel een ander inhoud krijgen.

Zoals van Dooijeweert al zei gaat het bij de christelijke boodschap niet om een religie of een levensfilosie, maar om een Persoon. Jouw relatie met Hem is verbroken en Jezus is gekomen zodat de relatie tussen jou en Hem hersteld kan worden en voor eeuwig kan duren ook straks op de nieuwe hemel en nieuwe aarde die komen zal, waar eeuwig leven is zonder verdriet en moeite.

Dat is de christelijke boodschap. En dit is een boodschap vol liefde van Gods kant.