Vriendschap veranderd

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 25. Al jaren ben ik goed bevriend met een jongen die drie jaar ouder is. In onze vriendengroep trekken we veel samen op. Onze beide families en vrienden dachten ook altijd dat we verkering zouden krijgen. In onze vriendschap hebben we dat altijd eerlijk met elkaar besproken. Samen hebben we er ook veel lol om gehad. Ruim een jaar geleden kwam hij bij mij langs en vertelde dat het bij hem veranderd was en dat hij meer voor mij voelde. Ik was in die tijd veel met mezelf bezig, zat net in een moeilijke periode. Ik heb toen dus eerlijk verteld dat het bij mij niet veranderd was maar dat ik 'm als vriend echt enorm waardeer. Inmiddels heeft hij een vriendin (waar ik enorm goed mee overweg kan) en hij is daar mee verloofd. Nog steeds hebben we goed contact. Onze intentie is altijd geweest om gewoon goede vrienden te blijven omdat we elkaar echt waarderen. Nu merk ik dat ik nu wel verliefd op hem ben. Ik doe m'n uiterste best om dat niet te voelen en vooral niet te laten merken, want ik heb vorig jaar zelf zijn vraag ontkennend beantwoord. Het valt me erg zwaar. Ik had nu een relatie met hem kunnen hebben als ik er vorig jaar anders in had gestaan. Ik doe m'n best het niet met hem er over te hebben en m'n gevoelens te stoppen, maar het lukt me niet. Ik heb ook een tijdje letterlijk afstand genomen: elkaar niet zien, etc. Toch blijft het. Hoe moet ik hier mee omgaan? Kan ik het er met hem over hebben? Of sta ik dan tussen hem en zijn vriendin in?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Twee zinnen haal ik even naar voren uit je brief: "Nog steeds hebben we goed contact" en "Onze intentie is altijd geweest om gewoon goede vrienden te blijven omdat we elkaar echt waarderen": dat is een keuze die je hebt gemaakt. Als jullie daar beiden (eigenlijk met z’n drieën) voor kiezen is dat prima. Houden zo, dus.

Nu ben je wel verliefd geworden, je gevoelens voor hem zijn dus veranderd! Het lijkt me dat binnen de goede vriendschap, die je beschrijft, dit bespreekbaar zou moeten kunnen zijn. Ik zeg het voorzichtig, want ongetwijfeld ligt het gevoelig. Kies je woorden heel zorgvuldig, want mogelijk zet je een goede vriend-schap op het spel! Misschien is een brief schrijven een optie… of wachten tot je je gevoelens wat meer onder controle hebt. Het nemen van afstand kun je natuurlijk een poosje langer handhaven. Bedenk, dat je je keuze hebt gemaakt (vorig jaar) en dat die de consequentie heeft dat hij best verliefd mag worden op een ander. Wees daar nuchter en rationeel in. Tegen je gevoelens vechten of denken "had ik nu maar" zijn zinloze bezigheden, die je leven niet gemakkelijker maken. Misschien kost een en ander je (veel) moeite. Dat zou ik niet vreemd vinden want het is toch een soort "afscheid nemen van", nietwaar. Maar als de vriendschap je dat waard is, kun je het ook! Neem er gewoon even de tijd voor!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheidvriendschap