Fibroom

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik heb enkele vragen voor drs. Wolswinkel. In het archief heb ik een vraag gevonden van iemand die last had van een fibroom in de liesstreek. Ik (meisje van 16) heb er ook al enkele gehad maar dan op de bovenkant van mijn schouder en onder mijn oksels. Ik ben toen naar een dermatoloog gegaan omdat mijn moeder er ook naar toe moest vanwege hetzelfde probleem en ze vond het raar dat ik op zo'n jonge leeftijd er al last van heb. Daarom mijn vraag: hoe komt het eigenlijk dat zo'n fibroom ontstaat? En is het normaal dat ik op zo'n jonge leeftijd dat al heb? Kan het zijn dat het familiegebonden is, want in de familie (vooral van mijn vaders kant) is er toch een aantal personen met hetzelfde probeem. In het antwoord dat u schreef stond dat deze fibromen afgeknipt mogen worden. Ik heb daar wat vragen over. Is het maar een fabel, of is het echt zo wanneer men een fibroom afknipt, dat er een litteken verschijnt die een weg aflegt richting het hart en dat dit gevaarlijk kan zijn? Mijn vader heeft in zijn jeugd een fibroom afgeknipt en heeft inderdaad zo'n litteken richting  hart gekregen.

Antwoord

Ik weet niet precies waarom de één wel en de ander geen fibromen krijgt. Kleintjes kun je inderdaad afknippen, of wegbranden, of met stikstof aanstippen. Wat ik er van zie bij kleintjes is dat daarbij zelden littekentjes ontstaan. Maar overal waar de huid kapot gemaakt wordt, hoe dat ook gebeurt, bestaat de kans dat er een littekentje ontstaat.

Dat verhaal naar het hart ken ik niet en lijkt me inderdaad een fabel. Littekens kunnen ontsieren maar zijn ongevaarlijk. Fibromen ontsieren ook.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

dermatolooghuidlitteken
1 reactie
Sliedrechtman
Ik zou eerder denken aan Neurofibromatose type 1 of 2.
In je pubertijd en als volwassene kunnen dan fibromen ontwikkelen.
Het is inderdaad ook erfelijk. Dit moet echter worden vastgesteld bij een team gespecialiseerd in Neurofibromatose. In dat team zitten naast een dermatoloog ook een neuroloog en als je jong bent een kinderarts en oogarts.
Een DNA test bepaalt feitelijk of je Neurofibromatose hebt. Als je meer zekerheid wilt moet je worden doorverwezen naar een academisch ziekenhuis met specialisten op het gebied van Neurofibromatose. Daar NF erfelijk is moet je hierover nadenken bij eventuele gezinsvorming later.