Geheiligd door Woord en gebed

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over 1 Timotheüs 4:5: "Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en door het gebed." Mijn vraag is: wát wordt geheiligd door het Woord van God en het gebed? Ik kan het niet uit het verband van de tekst halen en ook niet uit verklaringen en kanttekeningen.

Antwoord

Wat wordt geheiligd door het woord van God en door het gebed? Dat maakt vers 4 ons duidelijk: alle schepsel Gods. Paulus waarschuwt hier tegen mensen die van het geloof zijn afgevallen (lees vers 1-3). Mensen die zich begeven tot verleidende geesten en leringen van de duivel. Zij komen in een godsdienst terecht waar men het verbiedt om te trouwen en bepaalde spijzen te gebruiken die God geschapen heeft. Dus dat wat hoort bij Gods schepping, Gods schepsel: al het goede waarvan wij mogen genieten. Alleen, dit goede van de Heere moeten we gebruiken onder aanroeping van Gods Naam, het gebed dus en onder leiding van Gods Woord. Alles wat wij gebruiken zonder gebed en en zonder het lezen van het Woord wordt ontheiligd. Wie zonder gebed en het Woord gaat eten, ontheiligt de maaltijd en wie aan een huwelijk begint zonder de Heere ontheiligt het huwelijk. Maar wie van harte bidt en zich laat leiden door Gods woord die heiligt het goede wat de Heere geeft om van te genieten. Zo worden alle dingen door het Woord van de Heere en door het gebed geheiligd. Dat is wat Paulus bedoelt met 1 Timotheus 4:5.

Ds. A. J. Schalkoort