Schuldgevoel tegenover Derde Wereld

Ds. J.R. Lammers / 3 reacties

Vraag

Ik heb enorme last van een schuldgevoel tegenover de Derde Wereld. Wij hier in Nederland hebben het zo goed. God heeft ons zo gezegend. In andere landen komen mensen om van de honger, oorlog, geweld, etc. Er is zoveel leed in de wereld. En ik voel me schuldig als ik nieuwe kleding koop voor mezelf. Dan denk ik: Voor dit geld had iemand vandaag geen honger hoeven te lijden. Ik begrijp ook wel dat ik niet heel mijn bezit aan de armen kan geven, maar hoe ga ik hier op een verantwoorde manier mee om?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dit is een heel lastige vraag. Een ding staat vast. Een christen is geroepen om te helpen!! Maar hoe en wanneer en in welke omvang? De Bijbel spreekt over tienden!! D.w.z. een tiende van je inkomsten. Maar daar zijn we tegenwoordig wel van overtuigd, dat we dit niet een op een op onze tijd kunnen overzetten. In die tijd waren er geen belastingen. Nu wel en nu zijn we royaal meer dan een tiende kwijt aan sociale hulpverlening. Maar daarnaast komt ons persoonlijke initiatief. Dat vraagt een heel persoonlijke afweging. Waarbij je zelf voor je geweten (en voor God) kunt verantwoorden wat je doet.

Hulp via 555??  En dan maar afwachten of het geld wel aankomt bij het doel waarvoor het bedoeld is. Is de nood van de Hoorn van Afrika niet een nood die op wereldschaal door wereldleiders moet worden aangepakt en dan in een breed perspectief?

Zelf ben ik een voorstander van daadwerkelijk helpen van degene die op je weg komt en dus een tegenstander van het via de media op het gevoel werken. Kortom: een beroep op eigen verantwoordelijkheid. Wacht niet tot een ander zegt wat je doen moet en laten moet. Help maar heb er een goed en gerust geweten bij.

Ds. J. R. Lammers

Ds. J.R. Lammers

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nijbroek/Amsterdam
  • Status:
    Inactief
3 reacties
Annet76
Wat een opmerkelijke vraag; wie van ons kan dát nou zo zeggen?
Alleen de vraag al zet te denken. Dat kan niet anders dan uit een goed hart komen!
USA1
Beste vraagsteller,

als je een uitgebreid antwoord op je vraag wilt hebben raad ik je aan om het boek van Tim Keller 'ruim baan voor gerechtigheid' eens te lezen. Hij gaat uitgebreid in op de vraag wat de bijbel zegt over armoede (oorzaken, wat zegt God hier over in OT en NT) maar ook over het geven van tienden etc.

Dan mijn persoonlijke reactie op het antwoord van de dominee:
1 klopt het wel dat er geen belastingen werden betaald in de 'bijbelse' tijd, waarom kwam het volk anders in opstand tegen Rehabeam met de klacht dat de lasten zo zwaar waren?
2 sociale hulpverlening kost inderdaad veel geld maar het is ook meer een verzekering en geen belasting, als je het zelf nodig hebt kun je er ook gebruik van maken
3 dat veel geld wat je bijv. via 555 geeft in corrupte zakken verdwijnt zou ik niet graag tegenspreken. Er zijn echter nog genoeg andere (oa christelijke) stichtingen die transparant zijn in hoe zij hun geld besteden en waar je dus abosluut geld aan kunt geven. En daarnaast zijn er altijd nog stichtingen van mensen zelf die je kent uit de kerk of via familie en/of vrienden zodat je dus de mensen kent aan wie je het geld geeft.

Maar lees vooral het boek van Tim Keller, zeer verhelderend
Sunday88
Ik herken deze vraag heel erg. Misschien heb ik er nog niet zo'n last van als de vraagsteller, maar ik heb ook de neiging tot schaamtegevoelens als ik bedenk hoe goed we het hier hebben en wat er ondertussen in Afrika gebeurt. Bijvoorbeeld: ik zat 3 weken geleden in de kerk en bij de afkondigingen werd gezegd dat er 3 weken later (morgen :) ) een collecte voor Afrika zou worden gehouden. Dan denk ik direct: waarom niet nu? Haast je aub. En ook als ik wat eet denk ik: ik eet zoveel, die arme kinderen daar...pff. Lastig hoor. Misschien inderdaad dat boek eens lezen van Tim Keller.