Rugpijn

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Wat gebeurt er als het opeens in je rug of nek schiet? Hoe kan het dat eerst elke beweging pijn doet en de pijn soms ook uitstraalt, maar dat het daarna gelukkig toch langzamerhand iedere dag iets beter wordt en de pijn tenslotte verdwijnt? Komt de pijn dan door een uitstulping (scheurtje) van je tussenwervelschijf die zich daarna langzaam terugtrekt, of is het een verrekte spier die langzaam herstelt? Of is het totaal iets anders?

Antwoord

Beste vragensteller,

In verreweg de meeste gevallen van (lage) rugpijn is er geen specifieke lichamelijke oorzaak aan te wijzen. Het kan inderdaad een spiertje zijn. Er zijn verschillende theorieën hierover in omloop. Ik denk dat je per individu moet kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn en daar kun je dan je beleid op aanpassen. Meestal is het een afwachtend beleid omdat, zoals je zelf ook al aangeeft, dit vaak vanzelf over gaat.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

rug