Christelijke gynaecoloog in een algemeen ziekenhuis

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je als christen gynaecoloog zijn in een algemeen ziekenhuis? Bij je beroep hoort dan dat je meedoet aan abortus, sterilisaties, ivf-behandelingen, enz. Achter sommige van deze behandelingen kun je helemaal niet staan, maar achter sommigen is er ook de twijfel: wel of niet aan meedoen. Nu kun je dit allemaal wel bespreekbaar maken, maar dan laat je toch wel heel veel over aan je collega's als je hier niet aan mee doet. Is het dan eigenlijk wel mogelijk om gynaecoloog te worden?

Antwoord

Als je basisarts bent en je wilt graag gynaecoloog worden, dan moet je solliciteren voor een opleidingsplaats. Voor een enkele opleidingsplaats dienen zich vaak heel veel sollicitanten aan. Als je zou solliciteren en je zegt dat je vanwege je christelijke achtergrond aan heel veel dingen niet kunt meewerken, zoals abortus, prenatale diagnostiek met als doel het afbreken van de zwangerschap als de ongeborene niet in orde blijkt te zijn, IVF buiten de huwelijksband om, dat er bij IVF geen overtollige vruchtjes komen, de morningafter pil enzv. enzv. dan kun je wel nagaan dat het heel moeilijk is om een opleidingsplaats te krijgen. Helaas maar al te waar.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

gezondheidszorgwerk