Rustige zondag met kleine kinderen

Ds. W.G. Hulsman / 7 reacties

Vraag

Wij zijn een gezin met jonge kinderen: 1-8 jaar. Nu vind ik het erg moeilijk om de zondag rustig te laten verlopen. De oudste kinderen gaan twee om twee mee naar kerk en na kerktijd proberen we te praten over de preek. Vaak weten ze niet waar over gepreekt is, maar als het in de kinderbijbel staat lezen we het na. Ik vind het erg moeilijk om dieper op de preek in te gaan naar de kinderen toe, maar wil ze zo graag laten zien wat nodig is in dit leven, maar omdat ik het zelf ook mis, lukt praten niet vaak... De dag verloopt met veel ruzie en boosheid tussen de kinderen, zodat ik er geen energie voor over heb om de dag goed te besteden en val ik vaak uit naar de kinderen of word ik er moedeloos van. Ik zou zelf rustig over de preek na willen denken, wat nalezen, enzo, maar door de drukte en het lawaai lukt het me niet om me te concentreren... dus pak ik vaak een gewoon boek in plaats van bijvoorbeeld de Bijbel. Maar daar voel ik me altijd schuldig over omdat dat niet de bedoeling is van de zondag. Heeft u tips voor een rustige zondag met kleine kinderen? (de andere dagen verlopen eigenlijk hetzelfde: veel ruzie onder elkaar, elkaar op ieder woord aanvallen, zo klein ze zijn!)

Antwoord

’t Is al weer een poos geleden dat we zelf kleine kinderen hadden, maar ik probeer toch enige tips te geven.

Belangrijk was voor onszelf dat we wisten, dat wilde je alles goed laten verlopen, er geen of weinig tijd overschoot om je met een boek rustig terug te trekken. Kinderen houden je voortdurend bezig. Daar zijn het kinderen voor. ’s Avonds  –als ze naar bed gingen– kwam er wat meer tijd om  zelf wat aan bezinning te doen. Probeer de verwachting wat betreft het lezen dus niet te hoog te stellen.

De zondagmiddag –na de zondagsschool– hebben we vaak gebruikt om een uit een goed boek voor te lezen. Zo hebben we de kerkgeschiedenis van Vreugdenhil doorgewerkt. De kinderen  vonden het prachtig. Vooral als er spannende dingen gebeurden.  En gelijk zat er ook een goede strekking in. En voor jezelf was het ook leerzaam.

We probeerden elkaar als man en vrouw ook wel af te wisselen. Als één van de ouders er bij is en aandacht heeft voor de kinderen en een beetje bijstuurt, kan alles aardig in goede banen geleid worden. Ik weet niet hoe het bij u zit in het gezin: aan het begin van de mail lees ik vooral van "we" en in de tweede helft van "ik".

Waar tegenwoordig erg de nadruk op ligt is, dat je zo weinig mogelijk reageert op verkeerd gedrag en dat je op goed bericht reageert met: goed zo. Of: wat zijn jullie rustig geweest. Op die wijze kan de spiraal van ruzie en boosheid wat doorbroken worden.

Een oorzaak waaruit onvrede voortkomt kan ook zijn, dat je aangeeft het zelf ook te missen. Het maakt je onzeker.  Graag wil je u iets goeds doorgeven aan je kinderen  (en dat is positief!) maar het lukt daardoor  niet zo. Probeer hier eens over na te denken: ik en mijn kinderen zijn in zonden ontvangen en geboren. En dat is steeds weer zo merkbaar in hun en mijn leven.  Temidden van dat is er maar Eén die hoop geeft, dat is de Heere Jezus: Zijn bloed reinigt van alle zonden. Ga dan tot Hem. En laat de Heere Jezus uw leven vervullen. Dat hebt u en uw kinderen nodig!  Bidt ook concreet en hardop om vrede en liefde. Betrek daarbij Psalm 133:3 (berijmd).

Als je er helemaal niet uitkomt, zoek dan hulp bijvoorbeeld bij de Vluchtheuvel of bij het SGJ. Beiden zijn gemakkelijk te vinden op internet.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

opvoeding
7 reacties
Roozemond
Ik denk dat het niet alleen om de zondag gaat maar om de hele week en dat er in het hele proces iets moet veranderen. Ik lees over veel ruzie met elkaar, elke dag. Vraag jezelf af hoe dat komt, ben je consequent genoeg of hanteer je verschillende criteria? Zomaar even wat dingen waar ik aan dacht bij het lezen van je vraag.

Ik hoop en bid dat het zal veranderen en dat de verandering begint bij jullie zelf als ouders, dan zal het gedrag van de kinderen zeker weten veranderen!

Gods zegen en vergeet vooral niet dit met Hem te bespreken!
Race406
Vraagsteller: De zondag is NIET bedoeld om geen boek te mogen lezen en alleen de Bijbel en/of een ouwe vader te lezen.
De zondag is er om de mens en niet andersom! Maak van de zondag een fijne dag die je als gezin doorbrengt. Doe wat gezelligs met elkaar, en wees a.u.b. niet te verkrampt als het gaat om wat wel en niet mag. Voorkom ten allen tijde dat de kinderen het idee krijgen dat de zondag een dag is waarop niets mag en je van verveling dan maar ruzie gaat maken! Gun de duivel die lol niet!
Dat geldt overigens ook voor de overige dagen....!
Je zegt dat je het "enige nodige" niet kent. Waar baseer je dat op? Om dat je niet een vaste geijkte volgorde kunt aanwijzen? Laat je niet vergiftigen met die dwaalleer, want de door zovelen (helaas....!) geleerde en aangehangen vaste volgorde is NIET in de Bijbel terug te vinden..!
Mailen? Mag: hp1976@live.nl
boulanger
Ik denk dat de zondag in veel gezinnen met kleine kinderen wel zo verloopt. Bij ons was het ook een tijdlang een drama. Nu geven we na kerktijd eerst heel bewust de kinderen aandacht, wat drinken, koekje etc. Daarna zetten we ze aan het spelen. Eén van ons gaat er dan bij zitten, bijv. met de duplo iets maken, terwijl de ander alvast koffie zet. Als de kinderen eenmaal lief aan het spelen zijn, kunnen wij koffie drinken en wat napraten. We merken dat de kinderen nu gaan begrijpen dat ze dan echt even zelf moeten spelen, en dat doen ze nu ook, ze hebben tenslotte al aandacht gehad van ons. Na het eten gaan ze allebei naar bed, en vaak één van ons ook, en de ander doet dan stille tijd. 's Avonds zorgen we dat ze na kerktijd direct naar bed gaan, en dan hebben we de hele avond voor samen. Het heeft even geduurt voordat we dit 'ritme' te pakken hadden, maar nu werkt het en het is heerlijk! Succes ermee!
bootje
Is het geen idee om het kind van 8 dingen op te laten schrijven onder de preek. Zoals de psalmen ed. en bijv. woorden die het hoord, zodat je er thuis nog eens na kunt vragen. Van waarom heb je dat precies opgeschreven? En zoek als dit mogelijk is op internet een kleurplaat uit, die gaat over het onderwerp van de preek. Voor de kleinere kinderen.
Misschien een idee om een lekker eind te gaan wandelen, zodat ze hun energie wat kwijt raken, en thuis beter te "hanteren"zijn.
En net wat race406 zegt probeer er wel een fijne dag van te maken, en niet zo'n dag die je als kind niks aan vind want er mag niks! Wat ik een beetje herken en herinner uit mijn eigen jeugd. Sterkte met de opvoeding.
Daniel
@bootje eens.........
AHHK76
Beste vragenstelster, Je doet goed je best, je wilt graag goede boeken lezen en napraten over de preek...
Stel de eisen voor jezelf niet te hoog. Je eerste doel mag zijn dat er meer vrede en rust is in je gezin. Begin de dag 's morgens met gebed om moed, kracht, geduld. liefde en wijsheid voor jezelf en jouw man om jullie kinderen op te voeden. Probeer ze positief te benaderen. Je denkt misschien dat je geen tijd hebt om te bidden en dat begrijp ik wel. Van Luther is bekend dat hij langer bad, als hij het druk had, juist omdat hij God dan extra nodig had. En echt zo is het ook....!
Geef positieve aandacht aan je kinderen, ga ze voorlezen, met ze wandelen of een spelletje met ze doen. Als er meer harmonie in je huis komt, daar heeft iedereen baat bij. Waar liefde woont, gebiedt de Heere Zijn zegen....
Het kan zijn dat je dan ook meer energie krijgt en dat er ook meer ruimte komt om te praten met elkaar. Vaak is het wel zo met jonge kinderen dat rustig iets lezen alleen lukt als ze slapen. Neem er dan ook gerust de tijd voor. Iets goeds lezen is belangrijker dan de badkamer schoonmaken. De andere kant is dat je ook onder het huishoudelijk werk nog kunt nadenken over een preek of een lied kunt zingen.
God dienen doe je niet alleen als je napraat over de preek of een goed boek leest... Alles wat je in afhankelijkheid van de Heere doet is tot Zijn eer.
Misschien is het nodig om proffesionele hulp te zoeken ter ondersteuning in de opvoeding.
Veel sterkte en wijsheid toegewenst!
Samanthi
Ik heb zeven kinderen die allen erg druk zijn, twee keer kerkgang is zowiezo een hele opgave ook nu zij bijna allemaal volwassen zijn.
Dan de hele zondag heel rustig doorbrengen gaat niet, wij gaan op de fiets naar de kerk, dat geeft iig beweging, toen de kinderen jong waren lieten wij hen kleuren knippen en plakken (desnoods over een bijbels onderwerp) Ook deden we spelletjes, doen we nog trouwens, er mag ook ontspanning zijn, maar toch blijft het een opgave de zondag een fijne dag te maken, ook heb ik net als dominee Hulsman veel voorgelezen ik wisselde vaak af een gewoon leesboek met goede strekking met bijv. iets over de kerkgeschiedenis, oudere kinderen hebben we de heilige oorlog, christenreis ed voorgelezen.

Heel veel sterkte en trek gewoon aan de bel als jet er niet uitkomt met je kinderen, het is moeilijk, ook wij hebben de nodige hulp gehad in al die jaren. Als het moeilijk is en de kinderen maken veel ruzie, je bent zelf moe, wat niet gek is na het krijgen van een baby of tijdens het zwanger zijn, kom je in een negatieve spiraal terecht en dan worden de kinderenook negatief, ik spreek uit ervaring hoor... heel veel sterkte en we bidden voor jullie en al die andere gezinnen met kleintjes (en groten).