Als baby niet gedoopt

Ds. A. van Vuuren / 10 reacties

Vraag

Ik ben als baby niet gedoopt, omdat mijn moeder niet christelijk was (vader wel), maar ik besef dat ik het wel wil! Mijn ouders zijn gescheiden en ik woon bij mijn moeder met een (nieuwe) vader. Die is ook niet christelijk. Ik ben de enige thuis die bid voor en na het eten en als ik ga slapen. Elke morgen bij het opstaan begin ik met ''Dagelijks Woord'' en lees ook de Bijbel, omdat het voor mij wel belangrijk is geworden in de afgelopen jaren. Ik weet dat mijn moeder het er moeilijk mee heeft, omdat mijn zus moslim wil worden (invloed van Turkse vriend, denk ik). Dat snap ik niet, want we zijn gedeeltelijk christelijk opgevoed! Ik zit ook nog niet bij een bepaalde kerk. Moet eerst kijken waar ik me thuis voel, denk ik, maar ook dat wil ik heel graag. Ik heb nu ook een christelijke vriend uit de Oud-Gereformeerde Gemeente. Als ik bij hen kom, moet ik een rokje aan en als ik mee naar de kerk zou gaan, zou ik een hoed op moeten. Maar ook daar heb ik geen problemen mee. Ik heb het ook aan mijn moeder gevraagd en die zei: "Je moet het zelf weten, het is je eigen keuze." Volgens mij ben ik een van weinige tieners die dit wil, of is het maar een tussenfase? Ik zou meer over de Oud-Gereformeerde Gemeente willen weten (bijv. of de kerkdiensten hetzelfde zijn zoals alle andere kerken), want op internet vind ik niet veel. Mag je op je 15e gedoopt worden en hoe zit het met belijdenis doen? Mijn vriend zei dat zijn kerk ''moeilijk'' was. Wat bedoelt hij daar dan precies mee? Ik weet het allemaal wel en mijn (on)christelijke vrienden geven mij ook advies, maar ik wil er zeker van zijn of het klopt, dus vandaar.

Antwoord

Tja dat is een heel verhaal. Je hebt in je jonge leven al heel wat meegemaakt. Best wel moeilijk voor je. Fijn dat je nu een vriend hebt. Vooral ben ik blij en dankbaar te horen dat het christelijk geloof belangrijk voor je is geworden, dat je bidt en de Bijbel leest. Want daarin kun je kracht en troost en Gods leiding vinden. Ik hoop dat je daarin mag rijpen met steun van anderen, vooral met steun van God, die jou er bij wil hebben.

Wat betreft de kerkkeus: het is goed om eerst rond te kijken voordat je je aansluit bij een bepaalde kerk. Van een overhaastte stap zou je later spijt kunnen krijgen. Dus proef eerst goed de sfeer en vooral of de inhoud van de boodschap evenwichtig Bijbels (zonde èn genade) is en of het zo wordt gebracht dat je het kunt begrijpen.

Wat betreft de kledingstijl begrijp ik dat je er geen moeite mee hebt om je aan te passen. Dat is een winstpunt, want dan verhindert dat je in ieder geval niet om je daar thuis te voelen. Of die aanpassing een tussenfase is, kan ik je niet zeggen. Als de boodschap en het kerkelijk leven door jou als goed worden ervaren, zullen die uiterlijke dingen geen breekpunt mogen of hoeven zijn. Trouwens als je vaste verkering hebt is natuurlijk ook belangrijk wat je vriend er van vindt.

Over het ontstaan van de Oud-Gereformeerde gemeenten en wat ze voorstaan valt een heel boek te schijven. Er zijn verschillende soorten. In het boek van C. Impeta “Kaart van Kerkelijk Nederland” en “Wegwijs in gelovig Nederland”worden korte beschrijvingen gegeven. Maar een goede christelijke boekhandel heeft vast wel een boek met meer informatie. Liefst een van een Oud-Gereformeerde schrijver.

Binnen het spectrum van kerken binnen de gereformeerde gezindte staan ze bekend als uiterst rechts en zeer  behoudend. Qua vormgeving van de kerkdiensten verschillen ze niet veel van andere kerken uit de gereformeerde gezindte. Wat het inhoudelijke betreft: In mijn waarneming is het zo dat in Oud-Gereformeerde prediking meer de nadruk ligt op wat een mens zo al beleeft en meemaakt in de worsteling om zijn of haar behoud. De sterke nadruk op het feit dat de bekering bij God vandaan moet komen kan een afwachtende houding bij de hoorders in de hand werken. In de veel andere kerken ligt in de preken meer nadruk op de uitleg van het Bijbelwoord, de nodiging tot Christus en op de genade en de blijdschap van het geloof.

Zijn kerk is “moeilijk” zegt je vriend. Wat hij daarmee bedoelt? Dat zou kun je het best aan hemzelf kunnen vragen. Het kan zijn dat hij bedoelt: zwaarmoedig, somber, of streng in leer en leven. Zo van ”je wordt zo maar niet gedoopt.”

Het is mooi dat je gedoopt wil worden, maar ik kan niet peilen of je al voldoende weet wat dat in houdt. Onderwijs aan de hand van formulier voor de volwassendoop is in ieder geval nodig. Je ja-woord bij die doop is eigenlijk een vorm van geloofsbelijdenis. Dus denk ik dat de meeste kerkenraden in zo’n situatie het zouden koppelen aan het volgen van belijdeniscatechisatie.

Waar het vooral om gaat is dat je een persoonlijke band met de Heere hebt, dat je de Heere Jezus nodig hebt als je Verlosser en Koning. Houdt vast aan wat de Bijbel zegt en stel nooit een menselijke mening of traditie, hoe vroom ook, er boven. Probeer dus om de inhoud van de Bijbel je eigen te maken, daarin thuis te raken.

Ik zal voor je bidden, dat je gelukkig mag zijn met je vriend en je kerk en vooral met de Heere God. Hij heeft beloofd: Wie bidt die ontvangt, wie zoekt die vindt, en wie klopt die zal worden opengedaan (Lukas 11). Gezegende feestdagen toegewenst!

Ds. A.van Vuuren

10 reacties
kneusi
vragensteller, je kan dominee Kort wel vragen. Deze dominee is zelf uit de wereld getrokken!Hij is echt betrokken, met de ziel van zijn medemens! Deze dominee heeft zelf ervaring met het ,moeilijke,'''wat jou vriend bedoeld! Ach, je leert niet alles op een dag!hoeft ook niet hoor!Als de Heere het jou gaat leren, gaat het vanzelf.Deze dominee is een lieve vader voor zijn kinderen, en goed voor zijn vrouw! en erg betrokken bij gemeenteleden! Hij staat naast je als er verdrietige omstandigheden zijn. Je krijgt normale antwoorden, op je vragen[ dat doet niet iedereen.......erg genoeg!] Het is in jouw omstandigheden, prettig, als een dominee, ervaring heeft met het wereldse leven, die zijn vaak bewogen met andermans lot! ze zingen misschien een beetje langzaam, maar als alles tegelijk zingt ,is het best mooi. vooral met bovenstem.zelfs oud ger kan per gemeente verschillend zijn, net als in alle kerken! je hebt soms uitersten!!!ik gun je het allerbeste toe, neem je vriendenkring gerust eens mee ., naar de ds. alles kan je vragen. ook over het dopen!psalm 81 toegewenst
kneusi
vragensteller, kijk niet naar mensen, die kunnen je van alles wijsmaken, zo , dat de ds, er niet vanaf weet! hun eigen wetjes...vreeemde gewoonte, zoals ds. hierboven ook zegt, somber, zwaarmoedig, je kan zomaar niet....streng in de leer, ja die mensen zijn er! hopenlijk kom je ze niet te snel tegen, maar diegene die van God geleerd zijn, daar heb je wat aan.Als je typisch dingen hoort, altijd aan de ds. vertellen! nooit schromen! dat kan bij deze man. ds. Kort.typische dingen. bedoel ik .b.v. heel langzaam lopen, of praten, je armen op de grond laten hangen....dat alles sticht niet. in elke kerk kom je typetjes tegen.vraag aaan de Heere altijd de weg!Ik kom zelf ook niet uit zulke kringen,dus ik begrijp je prima. vandaar dat ik je ds. Kort aanraad, [ds. is van alle markten thuis]een jongeman,[ in eigen kerk gemeente niet aangenomen], leert nu bij ds. Kort.En de Heere is met hem! beetje lang verhaal misschien, maar er ging zoveel door mij heen, toen ik je vraag las, ach, als de Heere werk, gaat alles vanzelf. nogmaals ps. 81 toegewenst voor jullie samen
1a2b3c
De uiterst rechtse kerken waar de oud g.g. onder valt preken niet het onvoorwaardelijke evangelie dat de Bijbel leert.
Het is alleen voor de uitverkorenen en aangezien je van tevoren niet weet of je uitverkoren bent, kun je daar niets mee.
Aan de avondmaaltafels te zien komen daar ook nauwelijks mensen tot bekering.

De ds. geeft je een goede raad, kijk eerst eens heel goed rond en: Houdt vast aan wat de Bijbel zegt en stel nooit een menselijke mening of traditie, hoe vroom ook, er boven. Probeer dus om de inhoud van de Bijbel je eigen te maken, daarin thuis te raken.

Ga na of de leer van de kerk overeenkomt met de Bijbel en of dat ook zo gebracht wordt want dat is ook niet altijd het geval.
Ga niet af op een dominee maar toets alles aan de Bijbel en laat je niet door losse teksten een bepaalde richting op sturen.
Alles in het verband lezen is heel belangrijk, met welk doel, en tot wie, en wanneer iets gezegd wordt, anders kun je de Bijbel laten 'buikspreken'.
Best moeilijk als je er niet mee opgevoed bent en je veel verschillende meningen hoort.
Maar als je oprecht zoekt en vraagt om Zijn leiding mag je ook geloven dat Hij dat doen zal.

Gods zegen!
henken
Misschien een idee om de alfa cursus te volgen.
http://www.alpha-cursus.nl/

Veel zegen toegewenst.
naam
Zoek Jezus veel
Zoek Jezus vroeg
Wie Jezus heeft
Die heeft genoeg.

Fijn dat je de Bijbel leest en Gods woord hoort. Zoekt eerst het Koninkrjk van God en Zijn gerechtigheid en al het andere zult u toegeworpen worden.
M.i. heeft de oud.ger.gem een heel Bijbelse prediking van zonde en genade. En dragen het heel Bijbels uit en zeker geen voorwoordelijke prediking hoor, 1a2b3c. Het aanbod van genade is voor alle hoorders, de ds. zeggen ook zeker dat het voor iedereen kan, maar de uitverkiezing blijft wel staan (is ook Bijbels). Ze hebben ook een separerende prediking wat erg belangrijk is om jezelf en elkaar niet te bedriegen voor de eeuwigheid.
Ik vind persoonlijk ook dat er wat te veel nadruk word gelegd op wat een mens meemaakt en beleefd. Vind het ook een gemis dat er weinig predikanten zijn en kan mij voorstellen als je er niet in opgegroeid bent het best wat moeilijk is (daar kan je overigs wel in groeien). Dus zou ook willen zeggen; kijk ook eens bij andere bijbelgetrouwe gemeentes, samen met je vriend. De Bijbel en Gods wil/ mening staat boven alles, maar gemeente-zijn is heel rijk.
En het is veel belangrijker dat je bij DE Kerk van Christus hoort dan de vraag bij welke kerkelijke gemeente je hoort.
1a2b3c
De uiterst rechtse kant heeft als officiële leer dat de genade alleen mag worden aangeboden aan de uitverkorenen.
En omdat ze niet weten wie dat zijn blijft het meestal bij een wensende vorm: och, mocht het u ten deel vallen, en meer van zulk soort uitspraken.
En die zijn totaal niet Bijbels!

Ook de bevinding preken en waarschuwen voor zelfbedrog vóór het het geloof is niet anders dan de mens terugwerpen op zichzelf.
Om nog maar te zwijgen van de bangmakerij over een 'gestolen Jezus' wat je daar regelmatig hoort.
Geloven zul je echt enkel en alleen op Zijn woord moeten doen dan is het onmogelijk dat je jezelf en elkaar bedriegt.
Niets van wat we voelen telt mee, er is geen voorwaarde.
A_nna
Ds. A.van Vuuren, erg bedankt voor uw antwoord! en alle andere die reageren ook erg bedankt, jullie advies/raad is fijn en niet dat ik steeds 1000 andere verhalen voor van me vrienden.
En @ henken.. Ja ik zal daar inderdaad eens naar kijken!

Gods zegen!
naam
1a2b3c; de Ger.gem in Ned is de enige kerk die leert dat het aanbod van genade alleen voor de uitverkoren is en de oud.ger.gem leert dit zeker niet. De prediking in de oud.ger.gem is juist heel gunnend!
Maar je moet naar beide kanten niet te eenzijdig worden maar heel Gods Woord laten staan. En Gods kinderen worstelen in de Bijbel ook heel vaak met de vraag of Jezus wel van hen afweet. En er zullen ook velen zijn die zeggen in Gods naam geprofeteerd te hebben en gegeten en gedronken waarvan Jezus zegt; Ik ken u niet. Dan zal er het gebed zijn; doorgrond en ken mijn hart en zie of er bij mij geen schadelijke weg is en leidt mij op de eeuwige weg. En als je weglaat in de prediking dat er geen mens is die God zoek en wij allen zijn afgeweken en dat je jezelf kent als de ellendigste onder de mensen heb je net zo goed geen Bijbelse prediking.
Van Gods kant is het nog het heden der genade en kunnen we bekeerd worden (ook onder de prediking van de Oud.Ger.Gem, hoewel dit ook mijn kerk niet is).
Een andere leerzame cursus vraagsteller; www.cgo.nu!
naam
bij de cgo kun je ook echt al je vragen stellen (zeker ook geloofsvragen) en weten ze ook alle vragen te beantwoorden over de kerk van je vriend
1a2b3c
Hoi naam,

Ik ben niet voor eenzijdigheid zowel rechts als links, en daarom verwijs ik ook altijd alleen maar naar de Bijbel en dan wel in het verband gelezen.
Al leert de GGiN dan als enige officieel dat het aanbod van genade alleen voor de uitverkorenen is, in de praktijk zijn ze beslist niet de enige.
En dat is het niet alleen, maar het evangelie wordt zo voorwaardelijk en schematisch gebracht dat het helemaal geen evangelie meer is. (totaal niet Bijbels ook)
Ik zou ook liever iets anders zeggen maar dat gebeurd nou eenmaal 'rechts'.
Linkse eenzijdigheid is net zo fout alleen hebben die mensen meestal niet zoveel vragen want alles is al oké.

Dat Gods kinderen vaak worstelen of Jezus wel van hen afweet komt m.i. door een verkeerde prediking.
Je noemt Lukas 13:27 als waarschuwing voor zelfbedrog en zo doe je precies waar ik voor waarschuw: een tekst uit het verband halen.
-En er zullen ook velen zijn die zeggen in Gods naam geprofeteerd te hebben en gegeten en gedronken waarvan Jezus zegt; Ik ken u niet.
Maak de tekst eens af: Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!
Hij heeft het daar over mensen die de ongerechtigheid werken, in de zonden leven.
Die tekst is dus helemaal niet bedoelt om mensen in onzekerheid te houden maar voor mensen die geen vrucht dragen, die Hem wel als Verlosser willen maar niet als Koning.
Die hun leven niet aan Hem willen overgeven. Lees het hele hoofdstuk maar.

Ik ken die rechtse prediking heel goed en ik durf te zeggen dat die onbijbels is.
Ik zal eens een voorbeeldje geven van wat ik bedoel hoe ik daar heb horen preken.
Jes.55:1 O, alle dorstigen, kom tot de wateren.
De dominee maakt daarvan dat daar mensen mee bedoelt worden die naar God dorsten, en om dat te 'bewijzen' haalt hij Ps.42 aan: mijn ziel dorst naar God.
Verder haalt hij nog aan: zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid...
Op die manier haalt hij heel Jes.55 onderuit maar als je het in het verband leest zie je dat het helemaal niet gaat over mensen die naar God dorsten.
Daar worden juist mensen genodigd die dorsten naar de wereld met wat daarin is: 2 Waarom weegt u geld af voor wat geen brood is, en uw arbeid voor wat niet verzadigen kan? Luister aandachtig naar Mij, eet het goede....3 Neig uw oor en kom tot Mij, luister, en uw ziel zal leven.

Maar dat past niet in het rechtse schema om zomaar mensen tot Jezus te roepen die (net als Levi) in de wereld leven en daar hun vermaak vinden.
Je zal toch eerst..........vul het systeem maar in.
Maar het is andersom, je zal eerst moeten geloven want: Heb.11:6 Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.
Pas dan kun je dorsten naar God zoals in ps.42 waar een kind van God aan het woord is.