Verliefdheid kwam te dichtbij

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Momenteel ben ik verliefd op een meisje en zou best wat meer contact met haar willen hebben. Alleen heb ik een beetje negatieve ervaringen op dat gebied. Toen ik verliefd was (rondom de kerstvakantie) was ik in dezelfde situatie als nu en heb ik stappen ondernomen. Ik had een goede relatie (geen verkering, wel wederzijdse gevoelens) met die ander en waren er kansen. Dan komt het me allemaal te dichtbij en was ik absoluut niet verliefd meer en begon me zelfs te ergeren.

Nu word ik erg heen en weer geslingerd. Voor mijzelf vind ik dit een hele nare ervaring, maar ook voor de ander. Die wil ik dat ook niet aandoen, maar dat doe ik ondertussen wel. Ik voel me schuldig naar de ander toe en anderzijds ook onzeker(der) in mijzelf. Heeft u tips? Hoe ga ik hier mee om, moet ik nu maar weer 'opnieuw' beginnen, of is dit herkenbaar en moet je doorbijten?

Antwoord

Je brengt je "probleem" heel goed onder woorden. Wat jij beschrijft, komt heel veel voor. Als je alleen nog maar verliefd bent, dan kun je ook zo heerlijk verliefd zijn. Maar als je er werk van gaat maken, dan roept dat ook de nodige spanning op, dan ga je je bijvoorbeeld ook afvragen: "Tsjonge, tsjonge wat doe ik nu allemaal en weet ik het echt wel zo zeker" en dat kan je verliefdheid vervolgens helemaal overschaduwen. Je wordt dan onzeker en ineens weet je het allemaal niet meer.

Je bent dus nu verliefd en ik denk dat zoals je er nu voorstaat ook graag verder zou willen gaan. Inderdaad kan dat nare gevoel weer optreden als je haar gaat vragen, maar probeer daar over heen te kijken. Het is gewoon lastig om iemand te vragen en dan komen daar ook die vervelend gevoelens bij kijken. Maar kijk er over heen en dan zul je zien dat wanneer je verkering hebt en steeds meer naar elkaar toegroeit, het heel fijn kan zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid