Liefde voor man wordt minder

Ds. R. W. van Mourik / 8 reacties

Vraag

Ik ben ruim twee jaar getrouwd en heb een dochtertje van 1,5 jaar! Ik had gehoopt erg gelukkig te worden bij mijn man en kindje, maar dat is juist niet zo. De liefde voor mijn man wordt steeds minder en ik heb een gevoel dat ik niet gelukkiger wordt als ik zo door ga! Ik mis gewoon de liefde tussen ons. Van mijn kant is er eigenlijk bijna geen liefde meer voor hem. Hij houdt ontzettend veel van mij en dat laat hij me vaak merken. Nu heb ik een hele lieve man ontmoet en ik begin steeds meer voor hem te voelen. We hebben nu een geheime relatie, wat heel moeilijk is. Met hem wil ik gelukkig worden, maar heb het er ook heel moeilijk mee hoe dit op te lossen! Ik kan mijn man niet voor blijven liegen en heb hem wel duidelijk gemaakt dat ik minder van hem ben gaan houden. Hij vindt dat erg moeilijk, en terecht! We gaan zelf naar de kerk (Oud. Ger. Gem.) en ik weet ook de geboden en dat het allemaal niet kan zoals ik nu met mijn nieuwe relatie omga, maar ik voel me bij hem erg gelukkig en bij mijn eigen man ongelukkig. Wat moet ik doen? Ik ben hopeloos verward!

Antwoord

Je zult ongetwijfeld begrijpen dat ik je niet kan aanraden om maar uit elkaar te gaan en dat je verder gaat met die geheime relatie die je nu hebt. Dat druist tegen het bijbelse principe van het huwelijk in. Natuurlijk is het ontzettend moeilijk om in een huwelijk verder te gaan waar de liefde ontbreekt. Dat zal ik niet bagatelliseren. Toch is het belangrijk om te zien dat het huwelijk twee pijlers heeft. Niet alleen de liefde, maar ook de trouw. Het huwelijk wordt wel een trouwverbond genoemd. Je belooft elkaar niet alleen lief te hebben, maar ook trouw te blijven. Het mooie is nu dat waar de ene pijler wankelt de andere pijler houvast mag bieden. Zelfs is het zo dat die andere wankele pijler er weer door versterkt wordt. Juist door het bewijzen van de trouw aan de je wettige man, kan er weer liefde ontstaan.

Uit alles blijkt dat de situatie waarin je nu terechtgekomen bent, je geen rust geeft. Daar rust ook geen zegen op. Wel als je gaat in het spoor wat God ons voorhoudt in Zijn Woord. Het is opvallend dat het huwelijk in de Bijbel wel vergeleken wordt met de relatie tussen God en Zijn volk, tussen Christus en Zijn gemeente. Daar is sprake van liefde en trouw. Liefde ondanks alles, maar ook trouw ondanks alles. Laat die trouw die God aan ons besteedt, maar een spiegel zijn voor jouw trouw aan je wettige man. Daar mag je ook om vragen. God wil je die trouw leren zodat er weer liefde tot je man mag groeien. Verbreek die heimelijke relatie en spreek er over met je man en beloof hem de trouw die hij waard is.

Een suggestie zou nog kunnen zijn om deskundige hulp in te schakelen. Er zijn mogelijkheden genoeg om geholpen te worden door christelijke organisaties die inzoomen op relatietherapie. Gods kracht en genade toegewenst.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

huwelijk
8 reacties
hjrl
Beste mevrouw, als man heb ik zielsmedelijden met uw man. Ik weet wel, u doet het niet expres; maar wat een vreselijke toestand. Wel goed van Ds Van Mourik, om te verwijzen naar een therapeut. Hier moet iets anders (misschien zelfs voor uzelf verborgen) achter zitten dan verliefdheid alleen. Ik hoop dat de 'nieuwe' man die erbij betrokken is snel stopt u het hof te maken.
jarima
Het is herkenbaar. U bent niet alleen. Alleen dat te weten doet soms al goed. Ik weet van een huwelijk waar het ook zo gelopen is, weliswaar na nog langer getrouwd geweest te zijn. Zelfs dan kan het nog. Maar dan is ook waar wat Ds. van Mourik zegt over de 2 pijlers. De liefde was er niet meer (van 1 kant), maar ze bleef wel trouw aan d'r man(en niet alleen om de kinderen). Ze hebbenhet nog steeds heel goed met elkaar. Er zal van haar kant waarschijnlijk niet zo veel liefde zijn als gewenst, maar ze voelen zich er toch goed bij. Bidt vooral voor elkaar. Verbreek de geheime relatie, want dat geeft geen ruimte meer in het bestaande huwelijk en geeft geen rust in God.
En denk alstublieft ook om uw kind. Scheidt niet! Dat doet zoveel voor een kind, onderschat dat toch alsjeblieft niet!!
Heel veel sterkte ermee
EVA
Bied weerstand aan de duivel....want dat is degene die u deze leugens laat geloven dat u minder van uw man houd, en niet gelukkig met hem wordt, hij lokt u in de valkuil door deze ander man, het is als of ik me eigen verhaal lees, ik trapte met open ogen in deze verleiding, en bijna was er weer een huwelijk kapot gemaakt!! God zij dank greep Hij in, en heeft me teruggeplaatst naast mijn man!! En heeft ons sterker uit de stijd laten komen.
een huwelijk is geven en nemen, en is hard werken van beide kanten zeker met een kleintje in huis.... stop deze relatie en zoek er hulp voor van een huwelijkstherapeut..maar zoek vooral hulp van God die de bedenker is van het huwelijk, en God = Liefde, mocht je minder liefde voelen ga naar de BRON en vul je met ZIJN onvoorwaardelijke liefde,en inversteer in uw huwelijk, mocht je verder willen praten dan mag je me mailen evangelie@live.nl
bootje
Je vraagt wat moet ik doen? Vechten voor je huwelijk! Al doe je het maar voor je kindje, ook al ga je scheiden door je kindje kom je nooit 100% van elkaar af. En ook de weg daarna is vaak moeilijker dan van te voren verwacht. Verbreek de relatie met die andere man, ga in therapie, bid dat je meer liefde voor je man mag gaan voelen. Ik vind het zo erg, vooral omdat u typt mijn man houdt wel veel van mij. Beseft u wel, dat als u man achter u geheime relatie komt hij u zo op straat mag en kan zetten?
Hanna
Eens met bovenstaande reactie's en vooral die van bootje.

Lees aub het boek: De 5 talen van liefde van Gary Chapman.

En ga voor je huwelijk met Gods Hulp,
sterkte toegewenst!!
BHM
Beste vraagsteller.
Wat een verdrietige situatie. Je beseft niet dat de duivel jullie huwelijk probeert te verstoren. Daar is hij op uit; christelijke gezinnen uit elkaar te scheuren. Kapotmaken wat God zo goed heeft bedoeld. laat je er niet voor gebruiken!
Worstel alstublieft met deze dingen bij de Heere. Breek met deze zonde en vraag of de Heere er ook kracht voor geeft!.
Neem helemaal afstand van die persoon; zoveel mogelijk; zodat je verliefdheid kan 'doodbloeden'.

Op SermonAudio staan lezingen van Paul Washer over het huwelijk en dating (met Nederlandse vertaling)
Deze lezingen zijn heel duidelijk w.b. de Bijbelse weg van verliefdheid/verkering/huwelijk
Ook de laatste lezing van Ds Ezinga op de Jijdaaravond in Veenendaal gaat over het huwelijk en is na te luisteren.
Verdiep je eens in wat Gods wil is in een huwelijk en wat Hij daarin van ons vraagt. Er rust zoveel zegen op als we in Zijn weg gaan; ook in ons huwelijk.
Lees het huwelijksformulier nog eens na en kijk waar je voor Gods aangezicht ja op hebt gezegd en een verbond met je man hebt gesloten.

Ik heb van dichtbij scheidingen meegemaakt en er is nergens iets goeds uit voortgekomen. intgendeel. En ik heb huwelijken gezien waar 'gevochten' is voor herstel na flink relatieproblemen en overspel en waar het nu beter is dan ooit tevoren.

Bidt en werk!!
Ankie1975
vrgenstelster, verbreek onmiddellijk die geheime relatie.. je schrijft het is een lieve man... kijk eens objectief naar hem! Hij verleidt een getrouwde vrouw!!!! Wie zegt dat hij jou later niet zou bedriegen!!!
Die lieve man waar jij over schrijft, die zit bij jouw THUIS. Jouw man is degene die van jouw houdt en jouw trouw is.. Uit eigen ervaring weet ik dat er in een huwelijk een dagelijkse sleur kan onstaan, het is niet meer zo spannend als in de verkeringstijd en zeker als je nog een klein kind hebt. Neem af en toe de een avond vrij, regel oppas en ga iets leuks doen met je man. Bidt God dat je weer liefde voor hem voelt. Vergeet die andere kerel, die je nu aan het versieren is. Als mannen op de versiertoer zijn zijn ze allemaal erg lief, leuk en aardig. Jouw plaats is bij jouw man en jouw kind. Als er dingen tussen jou en je man zijn die je storen, bespreek het dan met hem of met een therapeut. Heb onlangs de film 'fireproof' gezien, echt een aanrader voor stukgelopen huwelijken.
Race406
Vraagstelster: Als je een kind krijgt wordt het ook anders. Een kind kost veel tijd en aandacht. Tijd en aandacht die je vervolgens niet met en aan elkaar kunt besteden.
Dat vraagt planning. Maar dat moet toch mogelijk zijn?
Als je je huwelijk verbreekt, en verder gaat met de man waar je nu mee "scharrelt" (sorry, maar ik kon even geen ander woord vinden), wat denk je dan hoe het zal gaan? Daar kunnen ook kinderen uit voortkomen. Vervolgens heb je minder tijd voor je nieuwe partner en ga je misschien ook wel minder voelen voor hem.
Voel je de vicieuze cirkel waar je in terecht dreigt te komen?
Je hebt je man TROUW beloofd, voor God en Zijn gemeente!
De dominee zegt terecht dat als de liefde wankelt, er de TROUW is die je elkaar beloofd hebt!
Trouw in goede en kwade dagen.
Breng je probleem bij de Here God, Hij kan en wil je helpen, als je het van Hem verwacht!
"'t Is TROUW al wat Hij ooit beval,
Het staat op recht en waarheid pal
Als op onwrikbare steunpilaren.
Hij is het Die verlossing zond
Aan al Zijn volk. Hij zal het verbond
Met hen in eeuwigheid bewaren!"

God is zo trouw, dat Hij Zijn Zoon gaf opdat wij gered zouden kunnen worden.
Als Hij is alles zo trouw is, mag Hij (en mag je man!) dat dan ook van jou verwachten?
Belofte maakt schuld! Het is niet altijd makkelijk, maar God wil jullie samen erdoor helpen!
Verwacht het van Hem.
Gods zegen toegebeden!
Mailen mag ook: hp1976@live.nl