Gespannen borsten

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar en heb een regelmatig cyclus van 28 dagen. Vier dagen voor mijn menstruatie heb ik gespannen borsten. Hier heb ik last van, als ik mij per ongeluk stoot en soms zijn ze zo gespannen dat mijn bh-dragen zelfs pijn doet. Kan ik hier iets aan doen?

Antwoord

Gedurende de menstruele cyclus groeien de borsten onder invloed van progesteron. Dit gebeurt in de tweede helft van de menstruele cyclus. Vlak voor de menstruatie zijn de klachten vaak het ergst. Daarna verminderen de klachten vaak weer. Het klierweefsel in de borsten is gevoelig voor hormoonveranderingen in het bloed. Geadviseerd wordt een goed steunende BH te dragen.

Soms kan koude de klachten verergeren. Zorg voor warme kleding. Indien de klachten dermate erg zijn dat je pijnstilling nodig hebt, wordt paracetamol geadviseerd of brufen. Ook de pil kan de klachten af laten nemen. Hoewel je af en toe ook wel hoort dat de klachten toenemen bij pilgebruik. Maar dat is het uitproberen waard.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

borst(en)medischmenstruatie