Kamelen van wijzen uit het oosten

Ds. A.J. Schalkoort / 2 reacties

Vraag

Over de wijzen uit het oosten wordt vaak gezegd dat ze op kamelen reisden. Waar wordt dat op gebaseerd?

Antwoord

Dat wordt gebaseerd op het feit dat er in die tijd op kamelen werd gereisd. Verder zijn er wel meer verhalen rondom de geboorte van de Heere Jezus die niet gebaseerd zijn op de schriftgegevens. Denk aan menig kerstverhaal waarin verteld wordt dat Jozef en Maria al haastend in Bethlehem aankomen en net op het laatste nippertje een stal vinden. Er staat als zij daar waren, dat de dagen vervuld werden dat zij baren zou. De vraag waarmee de wijzen zich vervoerden is niet zo belangrijk, maar het feit dat zij kwamen om het Kind te aanbidden. Om Hem moet het ons ook te doen zijn, ongeacht je vervoermiddel!!

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

Kerst
2 reacties
Swimmie
Tja, wat er soms al niet verzonnen wordt om er een mooi verhaal van te maken... Maar inderdaad in dit geval niet zo belangrijk.

Maar zelfs al staat het vervoermiddel genoemd is mij nog niet altijd duidelijk wat het is hoor. Neem b.v. Ester 8:10b: "en men zond de brieven door de hand der lopers te paard, rijdende op snelle kemelen, op muildieren, van merriën geteeld;"
Welk vervoermiddel hadden zij???
dominerik
En ... hoeveel wijzen waren er?