Verhuizen

Ds. A. Huijgen / 8 reacties

Vraag

Ik ben een moeder van zes kinderen en mijn grootste verlangen is om ze op te mogen voeden in de vreze des Heeren. We wonen in een omgeving waar geen enkele refomatorische school is. Niet dat een christelijke opvoeding als eerste bij een school begint, maar het moet niet haaks staan op de grondslag van Gods onfeilbaar Woord. Ook kerkelijk kan ik niet altijd 'meekomen' met de preek (wat betreft de drie stukken) en heel het gemeenteleven (ik zeg het met pijn in m'n hart). Ik voel me zo éénzaam. Nu is het mijn vraag waar ik erg mee worstel, mogen we hierom verhuizen naar elders? Ik ben er echt wel van overtuigd dat iedere school of gemeente zijn tekortkomingen heeft! Maar ten diepste gaat het toch om de eer van de Heere?! Hij heeft toch recht op héél ons hart en leven?! Wij (ook mijn man) zijn zo bang eigen gekozen wegen te gaan, zoals Naomi en ook Lot. Maar tegelijkertijd is er maar één verlangen: "Neig mijn hart (en de harten van al mijn kinderen) en voeg het saam, tot de vrees van Uwe Naam!"

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Die vraag is niet zo gemakkelijk in het algemeen te beantwoorden. Enerzijds vind ik het erg begrijpelijk dat u zoekt naar een goede school voor uw kinderen, en daarvoor desnoods wilt verhuizen. Anderzijds zijn er mogelijk niet alleen praktische bezwaren, maar ook het punt dat het soms goed kan zijn in een niet zo kerkelijke omgeving vol te houden en kunnen we soms geroepen zijn om te lijden aan de kerk - en ik hoop dat ik dat niet al te goedkoop opschrijf. Het belangrijkste lijkt me om biddend en in afhankelijk voor Gods aangezicht te overwegen wat de weg is die u mag gaan. Dat is zo'n persoonlijke zaak -in dit geval: niet alleen persoonlijk voor u alleen, maar voor u beiden- dat een ander daar niet zo gemakkelijk een advies in kan geven.

Vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Genemuiden-Zwartsluis
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

8 reacties
pannenkoek
Ook bij ons is geen reformatorische basisschool. Wij moeten er 27 km voor rijden. Om over het voortgezet onderwijs maar te zwijgen. De dichtstbijzijnde doen we met de auto anderhalf uur over, buiten de spits om. Niet te doen dus voor je kinderen. Dan kiezen voor een vrijgemaakte school.
Ooit wel gehoord dat een kind het op een reformatorische school moeilijker vond om te zeggen waarom het geen tv thuis had dan op een vrijgemaakte school. Op de vrijgemaakte school werd het gewoon geaccepteerd, en op de reformatorische school moest het kind diverse malen in de verdediging. (...)

Wij kunnen niet verhuizen vanwege het bedrijf, maar willen ook niet. Wonen hier naar ons zin, en we kunnen hier een lichtend licht zijn. Onze christelijke achtergrond uitstralen naar de medemens.
Catherine
Dat is waar hoor pannenkoek ! Een school is geen evangelisatie. Je moet het belang van een refoschool niet overschatten ! Het ligt echt aan het kind. Misschien zijn ze wel beter gewapend, als ze van jongs af aan gewend zijn "anders" te zijn.
De Heere zet je op een bepaalde plaats, misschien is het wel zo dat jullie als enig gezin daar moeten wonen. In de bijbel waren er ook mensen die in een goddeloos land woonden.
adriano313
Abram sloeg zijn (geestelijke)ogen op naar God en die zei wat goed was
Lot sloeg zijn (natuurlijke)ogen op naar de groene omgeving van Sodom (en moest tot 2x gered worden door abram)

Gelooft u ook in datgene wat u Bidt?
Bidt eenduidig en specifiek tot Hem, twijfel niet want het is niet vanuit Hem en vraag Hem wat wijs is om te doen. Hij luisterd naar u

Veel zegen en wijsheid toegewenst
MvB
Beste moeder,

Ik heb hetzelfde 'probleem' als u zowel wat omgeving, school als kerk betreft. Ook hier geen reformatorische school. alleen een vrijgemaakte school in de dichtsbij gelegen stad. In beleving en dagelijks leven zit er een groot verschil tussen een reformatorische school en een vrijgemaakte school en daar heb ik echt wel problemen mee, ik vind het vaak moeilijk en voel me daarin ook soms alleen. Echter, het is nog altijd beter dan een openbare school en daarom kies ik er voor veel kilometers per dag te rijden voor deze school.
Of ik zou verhuizen? Ik zou graag willen, alleen al voor het praktische gemak. Maar ik zie aan de andere kant ook, dat mijn kinderen al wel heel jong weten waar wij thuis voor staan. En dat zie ik toch ook als positief. Ik geloof dat thuis de grootste basis voor het geloof wordt gelegd, daarna pas de school en kerk.

Veel succes! Mocht u van gedachten willen wisselen: dat mag!

MVB
Catherine
Ja dat wel Molly M, maar ik wilde aangeven dat er meer mensen in een goddeloze omgeving woonden en toch door de Heere werden geroepen. Onlangs nog de preek van de vrouw bij de waterbron gehoord, dat is toch zo mooi !
In de bible belt kun je geestelijk ook eenzaam zijn.
En met verhuizen komen meer dingen om de hoek kijken, de kostwinner, is het voor hem/haar te doen ?? Niet onbelangrijk.
jorinde
Beste moeder,

Het lijkt mij heel moeilijk om een keuze te maken, vooral als jullie er ook nog voor zou willen verhuizen! Ik weet niet hoe oud jullie kinderen zijn, maar wat vinden zij er van? Zo eengezind zijn de leerlingen (en de ouders) van een reformatorische scholen ook niet altijd, en dat hoeft ook niet, ook al zou dat natuurlijk heel fijn zijn! Als ik het op mezelf betrek, er staat bij ons een goede school om de hoek, Ik rij elke schooldag dag 14 km om onze kinderen bij een reformatorische te brengen, maar wij hebben er geen vrede mee, we zien het als een gemiste kans...
Catherine
@Molly M, maar juist daardoor kan ze misschien relativeren en een juiste keuze maken. Veel weten er meer dan 1 ;-)
zandkasteel
Een refo school is niet altijd geweldig. Onze kinderen zitten op een positieve christelijke lagere school. Nu zit 2e op een refo school en als je hoort hoe verdrietig hij vaak is van het gespot door juist die leerlingen. De taal die ze uitslaan is vreselijk, juist omdat ze beter weten. Zo erg hebben we het nog nooit meegemaakt op de andere school. Nu weet ik natuurlijk wel dat voortgezet onderwijs niet te vergelijken is met lagere school en dat de school er niets aan kan doen. Maar er wordt vreselijk getreiterd en gepest op school en ik heb niet de indruk dat dit onderwerp op nummer 1 staat.