Gestorven voor de zonden van alle mensen

Dr. C. A. van der Sluijs / 9 reacties

Vraag

Mag je zeggen dat de Heere Jezus stierf voor de zonden van alle mensen? Ik begrijp dat niet alle mensen zalig worden. Maar ik geloof dat dat niet aan de Heere ligt. Toch zijn er verschillende mensen die mij hierop aanspreken en zeggen dat zij moeten wachten tot God wat 'bijzonders' in hun hart doet. Alsof het Gods schuld is. Ik vind dit heel lastig. Is er iemand die mij dit bijbels kan uitleggen? Dat zou echt heel fijn zijn.

Antwoord

Beste heilzoekende briefschrijver,

"Mag je zeggen dat Jezus Christus stierf voor de zonden van alle mensen, terwijl blijkbaar toch niet alle mensen zalig worden?" Een vraag waarmee de kerk zich eeuwenlang heeft bezig gehouden. Helaas vaak op een filosofische wijze. Daarom viel het antwoord de ene keer zó uit en een andere keer weer heel anders. Vaak werden ook tussenoplossingen gezocht en gevonden. Deze antwoorden vielen in de praktijk van het leven tegen en bleken nooit echt oplossingen te zijn. Zo ook vandaag nog blijkens je brief. De oplossingen stonden allemaal in het teken van de filosofie en spraken haar taal. Dit is echter niet de taal van de Heilige Schrift en daarom niet de taal van de verlossing. God verlosse ons van al die zogenaamde oplossingen die ons terugvoeren in de duisternis van de middeleeuwen met zijn haarkloverijen (bijv. Hoeveel engelen kunnen er eigenlijk op de punt van een naald?).

Juist de Reformatie in de 16de eeuw doorbrak de schematiek van de filosofie en keerde terug naar de verkondiging van de verlossing in Christus door genade alleen, door het geloof alleen en alleen op grond van de Heilige Schrift. Daarmee werd in de prediking een heilzame spanning aangebracht waarbinnen het wonder van zalig worden zich voltrok. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad…" (Joh. 3:16). Wie dit redenerend (dus filosoferend) terugbrengt naar ‘de wereld van de uitverkoren’ doet de Schrift tekort.

En de belijdenis van de kerk luidt: “Deze dood van de Zoon van God is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloedig genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld” (Dordtse Leerregels II, 3). Dus ja, in die zin stierf Jezus voor de zonden van alle mensen.

Anderzijds geeft mijn zondige hart van nature zich nooit aan Jezus. Wachten tot er iets ‘bijzonders’ in je hart gebeurt, kun je alleen als je nog kan leven zonder Hem. En wie rond kijkt in kerkelijk Nederland, met name in de gereformeerde gezindte, ziet, dat daartoe allerlei mogelijkheden zijn geschapen. Helaas behoort de opmerking, die men je toevoegde, tot een wettische schematiek. En men heeft verzuimd je te zeggen dat Gods liefdesaanzoek op wonderlijkerwijze tot je komt in de prediking, of in een tot jou persoonlijk gericht getuigenis. Is het niet bijzonder genoeg dat God je liefheeft en aanneemt zoals je bent in Zijn Zoon Jezus Christus?! Dit mag je hart roeren zodat het vanzelf nieuw wordt. “Hoor, o dochter! En zie en neig uw oor; en vergeet uw volk en uws vaders huis”(Psalm 45:11). En dat volk en dat huis van je vader kon zich wel eens in een diepe Egyptische duisternis bevinden, terwijl het zich uitgeeft voor het licht der wereld. De meest wonderlijke ontdekkingen rijgen zich aaneen als je zalig wordt uit genade alleen en alleen door het geloof. "Kom tot uw Heiland, toef langer niet…" Alle schematiek en systematiek exploderen door de dynamiek van Woord en Geest.

Alle rechtzinnigen zonder genade laat je verbouwereerd achter als ze je zien ingaan in het Koninkrijk van God en de eeuwige zaligheid. Ik verzeker je: het wonder wordt daar nog groter dan het hier al is.

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

9 reacties
1a2b3c
Geweldig antwoord, super!!!
Race406
Het fileermes juist gehanteerd.. ;-)
Alphonsus
God is volledig autonaam en laat zich nooit vastleggen in systematieken en methodieken.
Iedereen die dit wel verkondigt heeft niets begrepen van de genade in Christus, welke genade er is voor alle mensen. God wil immers dat alle mensen behouden worden. Dat zou tot Zijn eer zijn. Satan geen enkel menselijk slachtoffer, eeuwig eenzaam met zijn gevallen engelen in de hel.
Doch de menselijke verstoktheid van het hart speelt satan in de kaart en God dwingt verder niemand om het offer van Christus aan te nemen.
kneusi
johannes 17 ik wens je toe daarin begrepen te zijn. in het eenzijdig Godswerk. dan zullen Daar de blijde zangers staan... Door U door U alleen!om het eeuwig welbehagen! Ik wil en zij zullen zegt de Heere!
dijna61
Geweldig, duidelijke taal van deze dominee!!!
Genade dat is het evangelie!
Johannes3vers16
Prachtig Bijbels antwoord en zeer heldere en duidelijke taal!

In de Bijbel verklaring van Matthew Henry staat ook zó rijk bij Jesaja 55: "Het Evangelie sluit niemand uit die zichzelf niet uitsluit".

Luther schrijft bij de tekst uit Johannes 3:16, "gelukkig staat er niet want alzo lief heeft God Maarten Luther gehad want dan kon er aan de andere kant van de wereld nog wel een Maarten Luther rondlopen!!!

Maar alzo lief heeft God DE WERELD gehad en wie kan zich daar van uitsluiten?
adriano313
Gestorven voor ALLE zonden

Vragensteller, een belangrijke vraag, die vaak gesteld wordt, waarbij ik me afvraag met welk motief deze vraag gesteld wordt.

In Gods Ogen bent u ZO…kostbaar, zo waardevol, als een parel in Zijn Hand. De duivel wil dit graag te niet doen en komt altijd met aanklachten en leugens. Zodat u gaat denken dat u totaal verloren bent.
Hiernaast plegen we zonden en kunnen niet zo Heilig en Genadevol leven als Adam en Eva, voor de zondeval. Hierdoor gaan mensen van nature kapot, zijn we (nature) overgeleverd aan zonden of hebben we een zondige levenswandel (nature).

Gelukkig had God een plan om zijn tegenstander, die door leugen ZIJN creatie probeerde kapot te maken, te vermorzelen (gen 3:15). Spiegelen we ons dan aan de zondige adem en eva, of spiegelen we ons aan de beloofde Redder en Verlosser die HIJ als antwoord hierop had!
We worstelen als mens heel veel met deze zondeval, zonder te begrijpen dat we ons zelf hiermee zo onderuit halen. We spiegelen ons veel te weinig aan de LAATSTE Adam, de Heere Jezus Christus.

Waarom we dit doen?
Omdat we graag van nature onszelf willen omwentelen in schuld pijn angst en ellende, die gekomen is door de zondeval! En we dit helemaal beamen dat als de duivel U influistert dat u verloren bent en dat uw leven een kramp is. Maar dit klopt niet, het is een Leugen!

"Want alzo LIEF heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een IEDER, die in Hem gelooft, NIET verloren ga, maar eeuwig leven hebbe"

er staat NIET:
"Want alzo SLECHT en ROT is de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon MAAR heeft gegeven.

Hier heeft u het antwoordt op uw vraag? God’s motivatie is dus Liefde en vanuit deze liefde heeft hij een reddingsplan voor iedereen die er in gelooft! Van Papoea tot ex-Hellsangel van gereformeerde tot aan een Timboektoenees…

Mooi hé, iedereen kan als hij/ zij dat wil gered worden of begint u toch een beetje te twijfelen.
Zwellen de mitsen en maar-en nu aan of doemen er toch tal van gedachten op.
Dan ga ik terug naar uw vraagstelling, “u schrijft dat u begrijpt dat niet alle mensen zalig woorden”.
Misschien wat ongenuanceerd en niet vervelend bedoelt maar het is een typerende uitspraak en gedachte. U kunt dit toch niet beoordelen, u bent toch geen God die in iemand Hart kan kijken?

Waarom ik dit zo stel, is dat zulke gedachtenpatronen (zonder dat u het beseft) veelal voorkomen uit leugen en laster. “Moet je hem zien, of haar zien of zulke type mensen hier eneu, boeboesbevolking daar”, ze zijn vaak al als verloren beschouwt nog voor u klaar bent met denken.
Waarom dit vaak gebeurt?
Satan appelleert u wel, om u uitspraken en gedachtenpatronen te ontlokken waarbij u zo RUIMTE creert om over anderen te praten of te denken. Dit zijn echter Valkuilen!!!
Want hierdoor hoeft u niet over U ZELF te praten, of u AL bekeerd bent of een kind van God BENT!
Een ander als voorbeeld gebruiken is daarom veel makkelijker en het klopt in vele ogen immers toch ook zo? Een Heilige levenswandel valt toch te typeren? => dus zo ook een onheilige?

Als u hieraan twijfelt nodig ik u uit om de proef op de som te nemen of dit klopt. Waar valt gemakkelijker over te praten, over stelling 1 of 2
1. Mag er een legging onder de Rok (is toch allemaal niet normaal blablabla)
2. Bent u al een kind van God? (ja blablabla of nee…gesprek stopt indirect )

De laatste vraag is ontzettend confronterend, want nu moet u (geweten) zelf gaan denken.

Mag ik daarom ook aan u vragen of u al bekeerd bent?
Heeft u Hem al aangenomen i.p.v dat uw mensen zeggen dat er schijnbaar op een dag iets moet gaan gebeuren.
Hij leeft elke minuut om ons heen en is denk ik niet een God van schijnbare momenten.
Of denkt u nu: wat een belachelijk antwoord
“Ik wil alleen maar weten hoe, wie of wat? “

Als u Jezus Christus aangenomen hebt, is er een heerlijke toekomst voor ogen
En bestaat er geen verleden meer van praten ”die wel die niet” of onduidelijkheden
Stem dan in met de Waarheid van CHRISTUS als u vrij wil worden en ook een kind van Hem wil worden.
Hij klaagt je niet aan met negatieve, vage of ongelovige gedachten!
Hij stuur zijn Geest die maar 1 ‘aanklacht’ heeft
Ga niet voorbij aan de Golgotha, aan zijn liefde en volbrachte werk die U vrijmaakt
Want Hij heeft u al eerder liefgehad dan dat u nu beseft
Omdat u kostbaar en speciaal bent
Beantwoordt Hem dan en pak Zijn uitgestoken hand

Pak het vast!
bazuin
Beste vraagsteller,
Mensen die wachten tot God wat bijzonders in hun hart doet:
-hebben niet begrepen (Willen niet begrijpen)dat God in Bethlehem en op Golgotha al wat bijzonders gedaan heeft.
-verschuilen zich vroom achter Gods "souverein welbehagen" en gaan daarmee hun eigen verantwoordelijkheid uit de weg.
-vergeten dat God nog iedere (zon)dag iets bijzonderds doet als Hij door zijn Woord tot ons spreekt.
Moet het nog bijzonderderderderder?
'k dacht het niet.
Grijp eenvoudigweg als een kind die uitgestoken Vaderhand. Dat die hand uitgestoken is, is al bijzonder genoeg.
Gods zegen.
adriano313
Ik kwam nog een tekst tegen die een antwoordt is op uw vraag
1 Timoteüs 2:4 "die wil, dat ALLE mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen." (NBG)