Organen afstaan

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

* Over een tijdje word ik 18. Ik hoorde onlangs dat ik dan ook zo'n formulier krijg over orgaandonatie of ik wel of niet organen wil afstaan. Kijk we willen wel graag organen ontvangen als we zelf heel ziek zijn dus denk ik bij me zelf dan moet je toch ook geven. Wel willen ontvangen niet willen geven lijkt me erg oneerlijk. Is het Bijbels organen af te staan. Zou u uw mening willen geven?

* Ik zou graag willen weten wat u van donorcodicil vindt. Is dit bijbels of niet en mag je dit doen als christen? Ik hoop dat u mij hierop een antwoord kunt geven

Antwoord

Bovenstaande vragen voeg ik maar samen.

Ik denk dat het een goede zaak is dat wanneer jezelf organen niet meer nodig hebt omdat je bent overleden, je die organen afstaat om er een ander een grote dienst mee te bewijzen. Helaas sterven vele mensen die op een wachtlijst staan voordat er een nieuw orgaan beschikbaar is.

Vanuit Bijbels oogpunt kun je zeggen dat je als christen goed voor je naaste moet zijn: "Heb je naaste lief als jezelf". Het gebeurt wel dat mensen zelfs hun leven geven voor een ander (de Heere Jezus is daarin het grote voorbeeld), hoe veel te meer mag dat dan niet met organen die jezelf niet meer nodig hebt. In Galaten 4:15 staat dat de Galaten zelfs hun ogen wilden uitgraven en aan Paulus wilden geven (Paulus had waarschijnlijk erg slechte ogen), een oogtransplantatie dus.

Uiteraard zijn er wel grenzen aan transplantaties: die organen mogen niet getransplanteerd worden die met de persoonlijkheid van de mens te maken hebben, dus geen hersentransplantatie (zal waarschijnlijk technisch ook nooit mogelijk zijn) en ook geen transplantatie van organen waarin zich de voortplantingscellen bevinden, dus geen eierstokken en testikels.

Verder moet de donor uiteraard ook echt hersendood zijn, daar zijn medisch gezien heel goede criteria voor. Op zich valt er veel meer over te zeggen, (het bovenstaande is toch wel de kern van de zaak), maar dat valt buiten het bestek van deze rubriek.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

donatie en transplantatie