Onaardige vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / 15 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 22. Ik heb een vriend die acht jaar ouder is dan ikzelf. De laatste tijd hebben wij steeds verschil van mening. Hij doet heel onaardig tegen mij, terwijl hij juist heel lief is tegen zijn vriendinnen. Ik heb het er al zo vaak met hem over gehad, alleen hij beseft dat niet. Ik weet niet precies wat ik hiermee moet? Daarnaast heeft hij mij een vriendschapsring beloofd, al sinds paar maanden, maar die heb ik nooit gekregen. Hij zegt dat hij verliefd op mij is en ik heb ook paar keer gezien dat hij bijna ging huilen toen ik het wilde uitmaken. Ik vraag me af wat ik nu met deze situatie moet doen? Mijn moeder is ook benieuwd naar die ring. Ik blijf steeds een smoesje verzinnen waarom die er nog niet is. Ik zie bij andere meiden dat ze complimentjes krijgen van hun vriend, maar ik krijg dat nooit. Zelfs geen aardigheidje. Ik vind het allemaal heel apart.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je zou ze, die mannen! Iets leuks beloven en het dan vervolgens niet doen. En jij maar blijven wachten tot die vriend ooit (spontaan) met die ring komt aanzetten! Je voelt je afgewezen, min of meer aan de kant gezet, nietwaar?

Liefde is vooral géven, weet je nog? Aandacht, tijd, begrip, dat soort dingen.  Verkeringstijd is er om elkaar te leren kennen: als dan blijkt, dat hij niet aan jouw verwachtingen voldoet kun je twee dingen doen. Ten eerste  naar jezelf kijken en je afvragen wat je nu eigenlijk wilt. Je kunt ook alleen naar hem kijken en hem (in gedachten) verwijten dat hij niet (uit zichzelf) doet wat jij verlangt.

Vraag je af, waar jíj mee bezig bent! Bespreek met hém wat jullie beiden nu verder willen. En bedenk, dat je (vergeetachtige) mannen soms een handje moet helpen, het liefst met een beetje humor. Geef hém bijvoorbeeld een ring of een ander aardigheidje. Ook een compliment van jouw kant kan wonderen doen!

Nog dit: waarom blijf je tegen je moeder een smoesje verzinnen? Vind je dat je hem ‘afvalt’ als je gewoon zegt dat je tot nu toe geen ring hebt gekregen? Ook hier kan humor jou en je moeder wellicht wat helpen om te relativeren!

Weet je, iedere week een bloemetje zou ik ook wel leuk vinden maar mijn echtvriend doet dat nu eenmaal niet. Koop ik het toch zelf als ik dat wil (overigens: ik heb laatst een prachtige bos van het Refoweb gekregen!).

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
15 reacties
Lin
Hier ook zo`n man die vanuit zichzelf echt niet met complimentjes of cadeautjes aankomt! Soms is dat heel vervelend (vooral als je zelf niet zo in je hum bent of jezelf onzeker voelt). Geeft hij andere vriendinnen wel complimenten of cadeautjes? Of doet hij daar alleen vriendelijk tegen? Doet hij tegen jou echt onvriendelijk, of meer neutraal/niet echt verliefd? Wanneer je zeker weet dat hij echt van je houdt, doe dan inderdaad net als mevr. Rots zegt, zelf eens wat leuks. Ik geef bijv. mijn man een bosje bloemen op onze trouwdag... Maar als je het idee hebt dat je bij hem niet echt telt, ga dan nog eens goed nadenken of je met hem verder wilt. Als hij er verdrietig van wordt is natuurlijk erg vervelend, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
bootje
Over die ring of kadootjes zou ik me nog het minst druk maken. Dat hij onaardig doet is volgens mij een groter probleem. Ben het met de reacite van Lin eens. Alleen geef ik mn man echt geen bloemen haha hij ziet me aankomen....Al is het wel een goede hint natuurlijk!
ariane
Er zijn mannen die hun vrouwen verwennen met liefde en aandacht .
Er zijn mannen die het leuk vinden dat hun vrouwen er mooi bij lopen en zeggen dat ook nog, sterker je ziet het in hun ogen .
Er zijn mannen die ook nog cadeautjes kopen en zo nu en dan bloemen.
Er zijn mannen die vinden dat je alles mag kopen behalve sieraden want die krijg je ,met liefde uitgezocht en van harte gegeven.

Ik heb het natuurlijk over mijn man. We zijn al vele jaren getrouwd en het is nog steeds zo!

Je vriend is 8 jaar ouder (en hopelijk ) wijzer maar het klinkt behoorlijk egoistisch. Huilen als je het uit wilt maken, andere vriendinnen wel leuk vinden(?) . Bezint eer je begint. En praat als het mogelijk is eens met je moeder,zij heeft duidelijk wat in de gaten.

Ik wens je sterkte met je beslissing!
jetta
Ben je misschien jaloers op die andere 'vriendinnen' van hem?
Dat hij die er op na houdt vind ik overigens vreemd. Maar het kan zijn
dat jij die ring wil om te dan te hopen dat hij voor jou alleen gaat?!
Liefde is meer, veel meer dan cadeautjes krijgen.. Maar er mag geen derde tussen jullie in staan! Veel sterkte!
Lin
@bootje, het is dan ook bedoeld als hint...
EVA
ooit gehoord van de 5 talen van liefde....leer zijn taal kennen en hij de jouwe zo stel je elkaar niet meer zo vaak teleur, want als jij op fleurt van complimenten en hij komt alleen maar met dure kado;s aan...dan heb je toch een behoorlijke spraakverwarring.
Er is zelfs een boek over geschreven, zou het je aanraden als je met deze man serieus verder wil,de 5 talen van de liefde. hij is 8 jaar ouder, maar vlgs mij niet 8 jaar wijzer...waarom is hij verliefd op je geworden en jij op hem bepraat dat nog eens, en wat is zijn doel....jouw gelukkig maken, of een vrouw hebben, en niet alleen over te blijven....noem zomaar wat dingen op die in me op komen, want je zegt hij gaat huilen als ik het uit maak, dus houd hij zoveel van je...maar waarblijft dan de ring, twijfelt hij dan nog....
floddertje
De mijne is ook een nuchterik, maar zo heel, heel af en toe komt hij thuis met een zorgvuldig uitgezocht kadootje. Bloemen houdt hij niet van om te geven, alleen op hele speciale momenten krijg ik rozen. (geboorte van kids, zoveel jaar getrouwd) Dat zijn de "goudklompjes" voor mij.
Het zit niet in kadootjes, maar als het eens gebeurd is het echt heel bijzonder voor me. Hij weet dat ik het waardeer, dus doet er dan ook zijn best voor om iets leuks te vinden, wat echt gericht is op mij.

Maar wat mij meer zorgen baart is het feit dat hij zo onaardig doet! Ik zou als ik jou was, daar eens met iemand over praten die die bij je staat, die je vertrouwt en die hem ook regelmatig meemaakt.
Vraag er eerlijk naar, hoe die ander jullie verkering ziet.
Wees niet boos als er dingen gezegd worden die pijn doen.
Ga ze na, denk er over en neem dan je besluit of je er mee door wilt gaan.

Helaas had ik vroeger ook zo een relatie, maar iemand die me erg dierbaar was heeft mijn ogen langzaam open doen laten gaan. Het was heel pijnlijk, maar het heeft me een heleboel elende bespaard!
petrus
Vergooi je tijd en je leven niet door met zo iemand om te gaan.
Beloftes kom je na, en als je verliefd bent om iemand dan is die ene waar je zegt velreifd op te zijn, voor jou (zo ongeveer) de enige op de hele werleld die er echt toe doet. Ja toch?
Zo niet, dan heel snel kappen met die kerel. Hij is jou niet waard. Huilebalk.
jorinde
@Petrus, Misschien niet goed over nagedacht met plaatsen van je reactie? uitmaken en huilebak klinkt wel heel negatief.

Een man huilt niet zomaar...
Eerlijk praten maar vooral proberen kort en duidelijk te zijn! Mannen snappen soms niks van vrouwen!
petrus
@jorinde:
ik heb HEEL goed nagedacht met het plaatsen van mijn reactie.
Catherine
Nou Petrus, ik kan je niet helemaal ongelijk geven ;-) Huilen als je het bijna uitmaakt, is toch geen gevalletje chantage hoop ik ? Mijn zusje had ook eens zo'n vriend, ze wilde het uitmaken en hij ging ook huilen. Daar schrok ze zo van, dat ze het snel weer goedmaakte. maar na maanden aanmodderen, zeiden onze ouders: stop er alsjeblieft mee, want als je zo een huwelijk moet aangaan, dat is toch geen gelijke waarde ? En zo zou dit ook kunnen zijn. Ik zeg niet dat hij niet van haar houdt, want dat zou best kunnen, maar hij toont dat wel raar !
TheKeimpe
Je kunt voor een time-out kiezen. Zes maanden geen ander contact dan strikt noodzakelijk. En dan nog eens eerlijk kijken of je elkaar nog mist, zo niet: PUNT. Zo wel van twee kanten: een mooie basis om weer verder te praten.
Johanna16
@ TheKeimpe
Ik had ook verkering, maar onze relatie ging steeds slechter en mn ex zei ok dat ut nie werkte dak alleen nog maar investeerde in hem. dus hij wou een time-out voor een jaar. ik vond dat best lang. maar goed.. heb ik ok verteld. maar uiteindelijk heeft ie ut toch uitgemaakt, toen wou hij mij na 2 weken trug vragen maar ik ben zo boos uitgevallen.. hij had me pijn gedaan..de reden dat ie het uitmaakte was... je hebt een negatief zelfbeeld en komt nu claimend over.. maar goed... nu benk toch wel blij dat ut uit is;) kan het zo zijn dat je té vergevingsgezind bent?;) maar verder.. een time-out is een goede tip. (alleen iets korter dan een jaar zou ok kunnen)
Gretchen
De titel van de vraag zegt al genoeg, "Onaardige vriend".
Als er iemand aardig en lief voor je moet zijn, dan is het toch je vriend?! Ik denk dat hij z'n houding wel aan moet passen. Wat zou hij denken als hij al de vraag van zijn vriendin en alle reacties zou lezen?
Annah
Beste vraagsteller,

bij het lezen van je vraag moest ik direct denken aan een prachtig boek dat mijn boekenkast siert, en dat ik er elke keer weer spontaan uittrek om er weer een paar bladzijden in te lezen.

'Vijf talen van de liefde' door Gary Chapman.

Echt een aanrader, heel toepasselijk op jouw situatie, makkelijk geschreven, vol humor en leuke voorvalletjes, leest snel en vlot, maar vooral met een belangrijke kijk op de omgang tussen twee mensen, op de liefde tussen twee mensen.

Haal hem bij de bieb, en lees 'm echt want je zult er geen spijt van hebben.

Groet Annah