Gebruik ladycomp verantwoord?

drs. A. Meijer / 27 reacties

Vraag

Wij zijn een half jaar getrouwd. Nu gebruik ik een ladycomp om te weten wanneer ik wel/niet vruchtbaar ben. In de vruchtbare periode hebben we geen gemeenschap, omdat dan de kans om zwanger te raken groter is. Op het moment genieten wij van ons huwelijk, werk en eerlijk gezegd zie ik erg tegen die verantwoordelijkheid op, zwanger, kinderen opvoeden. Maar aan de andere kant lijkt het gebruik van een ladycomp ook “plannen”. Is het gebruik van een ladycomp wel bijbels verantwoord?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Jouw vraag is meer van ethische dan van medische aard. Aangezien ik een medicus ben, ben je bij mij misschien niet helemaal aan het juiste adres. Enfin, ik zal jouw vraag zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Allereerst lees ik dat je opziet tegen het zwanger worden en het opvoeden van kinderen. Op zich is dat niet vreemd, het is een hele verantwoordelijkheid. Toch is het vaak zo dat als je eenmaal zwanger bent het iets is waar je min of meer vanzelf in rijpt. Daar mag je ook een stukje vertrouwen in hebben.

Als je met behulp van de ladycomp bewust geen gemeenschap hebt in de vruchtbare periode, dan heet dat inderdaad 'plannen'.

Ik ken jouw situatie niet, maar er zijn zeker wel redenen te bedenken waarom het niet verstandig is zwanger te worden. Met name als de geestelijke of lichamelijke gezondheid van de ouders of het toekomstige kind in gevaar is. Het is belangrijk om eerlijk je redenen onder ogen te zien en het biddend af te wegen. 'Plannen' met behulp van de ladycomp hoeft dan niet verkeerd te zijn.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
27 reacties
Cloudsadmirer
God heeft toch niet voor niks vruchtbare en onvruchtbare dagen gegeven? Mensen, wanneer gaan we God nou eens danken voor de manier waarop hij ons (vruchtbaarheidssysteem) geschapen heeft? Ik vind het 'verbieden' van natuurlijke planning echt het mooie van Zijn Schepping te gronde richten! Als de Heere had gewild dat je niet mag 'plannen' op een natuurlijke manier dan had Hij er heus wel voor gezorgd dat we alle dagen van de maand vruchtbaar zouden zijn. Maar nee, dat zijn we niet. En dus mogen we ook hierin God danken!

Je bent m.i. heel goed en Bijbels verantwoord bezig. Je richt je op de manier waarop jullie omgaan met je vruchtbaarheid helemaal op Zijn schepping! Vraag Zijn Zegen daarover!
naam
Rinske, het is toch wel een groot verschil met welke redenen je gebruik maakt je vruchtbare en onvruchtbare dagen? Zijn het voor God ook 'geldige' redenen? En vergeet je zo niet veel uit de Bijbel wat God ook gezegd heeft over kinderen krijgen?
En zeker heeft God een wonderlijke schepping; incl. het hebben van vruchtbare en onvruchtbare dagen.
Cloudsadmirer
Nee, ik vergeet niet wat God gezegt heeft over kinderen krijgen. Wij mogen kinderen van Hem lenen om ze voor Hem op te voeden. Zodat het Koninkrijk van God uitgebreid word.

MAAR.... sla het huwelijk niet over! Want wat word dàt vaak gedaan! Het huwelijk is belangrijker als het krijgen van kinderen! Want het huwelijk is een heilige afspiegeling van God en zijn Bruidsgemeente.

Notabene geeft de vraagstelster zelf aan nog niet toe te zijn aan kinderen. Moet je dan krampachtig vooral WEL gemeenschap gaan hebben op de momenten dat je zwanger zou kunnen raken omdat je niet mag 'plannen'? Wat laat je je dan aan banden leggen die nergens in de Bijbel beschreven staan......

Mijn reactie doelde alleen maar op meer dankbaarheid in plaats van: mag dit wel??? mag dat wel???

In de tijd van de Bijbel was er geen een voorbehoedsmiddel, er was geen pil, geen spiraaltje..... weet je wat er wel was? Vruchtbare en onvruchtbare dagen en borstvoeding, dat was er wel. En daar maakten de mensen dankbaar gebruik van want de vrouw met de meeste kinderen in de Bijbel was Leah, en zij had er zeven.

Inderdaad Naam, kun je deze ingeschapen 'planning' ook misbruiken voor zelfzuchtige doeleinden. Wat dat is mag ieder voor zichzelf aan de Bijbel toetsen. Maar tijd voor elkaar en werken aan je huwelijk zijn zéker géén zelfzuchtige doeleinden! Dat is helemaal Bijbels.
1a2b3c
Voor zover ik weet is de vrouw met de meeste kinderen in de Bijbel de vrouw van Job, want die had er tien ;)
Maar ze vast ook wel dienstmeisjes ergens rondlopen.

Volgens mij is het niet verkeerd om eerst even te genieten, zeker als je er nog niet klaar voor bent.
Tot de man werd gezegd in het zweet uws aanschijns zult gij uw brood eten en tot de vrouw: weest vruchtbaar en vermenigvuldigt u.
Als een stel trouwde kreeg de man het eerste jaar vrij, dus waarom de vrouw niet? (Er staat niets bij over wel of geen kinderen.)
Deut.24: 5 Wanneer een man een nieuwe vrouw zal genomen hebben, die zal in het heir niet uittrekken, en men zal hem geen last opleggen; een jaar lang zal hij vrij zijn in zijn huis, en zijn vrouw, die hij genomen heeft, verheugen.
pannenkoek
Hmmm wanneer 'ben je toe aan kinderen' of 'wanneer ben je er klaar voor'
Cloudsadmirer
Pannenkoek, goede vraag. 'Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd'. 'Alles wat niet uit het geloof is is zonde'.

1a2b3c, nooit geweten, bedankt voor de correctie.
1a2b3c
Misschien had de vrouw van Job er zelfs 20 bedenk ik nu want later kreeg Job nog tien kinderen en ik lees niet dat hij een andere vrouw had en ook niet dat hij meerdere vrouwen had.
1a2b3c
Maar dat was wel in de tijd dat de mensen nog heel oud werden want nadat hij voor de tweede keer tien kinderen had leefde hij nog 140 jaren.
Cloudsadmirer
Dat Leah met zeven kinderen de vrouw in de Bijbel was met de meeste kinderen schijnt een bekent fenomeen te zijn dus ik weet neit waar dat dan vandaan komt, ga het even nazoeken.
1a2b3c
Of misschien is het wel zo: in die tijd hadden de meesten (denk ik) meerdere vrouwen dus kan je er niet zeker van zijn dat Job er 'maar' ééntje had.
Aan de andere kant, er staat van Job: en dezelve man was oprecht, en vroom, en godvrezende, en wijkende van het kwaad.
Dus of daar meerdere vrouwen bij passen??? Ik weet het niet.
Die zeven van Leah zijn iig bewezen.
Hanna
In de tijd van de Bijbel was dmv borstvoeding geven een vrouw al snel 3 jaar niet ongesteld, maar door de vele hormonen die iedereen nu binnen krijgt, is heel de hormoon-huishouding ontregeld.

Daarom kan je daar niet meer van uitgaan.

Nu is een vrouw soms al na 4 weken na de bevalling weer ongesteld, ondanks volledige borstvoeding op vraag.

De ladycomp en bv persona zijn niet 100% betrouwbaar en er zijn genoeg kinderen die ondanks 'plannen' met de ladycomp/persona gekomen zijn!
Je hebt het ondanks dat gebruik toch niet in eigen hand..

Genieten van huwelijk en werk vind ik geen geldige reden om het krijgen van kinderen uit te stellen, maar dat is mijn persoonlijke mening!

Het zwanger zijn kan soms ontzettend zwaar zijn, maar als je het eenmaal bent, wil je het voor geen goud meer missen! En je groeit in een zwangerschap naar het opvoeden toe, het is niet voor niets dat je 9 maanden zwanger bent!
Cloudsadmirer
Hanna, je zegt:

"Genieten van huwelijk en werk vind ik geen geldige reden om het krijgen van kinderen uit te stellen, maar dat is mijn persoonlijke mening!"

Even over dat 'genieten van huwelijk', hoe kan je dat Bijbels onderbouwen als je leest wat de Bijbel zegt over het huwelijk en dat een bruidegom het eerste jaar vrij was 'om zijn vrouw te verheugen'?

1a2b3c, Salomo had de Wijsheid van God gekregen en deed wat recht was in de ogen van de Heere. Daar 'past' ook geen extra vrouw bij en toch had hij er duizend! Dus dat zegt niet zoveel denk ik.
Hanna
Dus ieder stel in de Bijbel kreeg het 1ste jaar geen kinderen!?
Terwijl ze elkaar moesten verheugen??
1a2b3c
Rinske, dat Salomo deed wat recht was in de ogen des Heeren zal wel op zijn regering slaan want in zijn privéleven was hij niet zo wijs bezig.
1Kon3: 9 Geef dan Uw knecht een verstandig hart, om Uw volk te richten, verstandelijk onderscheidende tussen goed en kwaad; want wie zou dit Uw zwaar volk kunnen richten?
Maar ik weet het verder ook niet, iig in het boek Job gaat het over zijn huisvrouw (enkelvoud) en het oordeel van God gaat over zijn leven en niet over een onderdeel van zijn leven. (tenminste, dat begrijp ik eruit)

Maar goed, 7,10 of 20 kinderen, het is een enorme verantwoordelijkheid.
Je mag er gerust wel even over nadenken of je eraan toe bent, dat doen we toch met alle belangrijke dingen, dus hier zeker.
De vraag lijkt me trouwens niet of het gebruik van een ladycomp wel verantwoord is maar of plannen verantwoord is.
Als plannen verantwoord is dan is het gebruik van een ladycomp juist het meest geschikt.
Cloudsadmirer
Hanna, elkaar verheugen, als dat bij kinderen verwekken blijft vind ik dat zeer armoedig. Ik denk dat je een vrouw vroeger minder verheugde met een snelle zwangerschap dan tegenwoordig want het kon haar dood weleens betekenen!

Verder wil ik nog opmerken dat ik het jammer vind dat mensen zich blijkbaar erg graag met Gods schepping gaan bemoeien, waar 'natuurlijk plannen' een gewoon onderdeel van is, door de mogelijkheden die Hij Zelf in Zijn schepping heeft gelegt toch nog te gaan betwijfelen of dat 'wel mag' of 'wel verantwoord' is.
Ik denk dan dat i.p.v. al die vragen en twijfels DANKBAARHEID meer op zijn plaats is!
ariane
@ Hanna

Het heeft niets met de hormonen van onze tijd te maken maar met de vorm van borstvoeding geven waardoor een ovulatie uit blijft!
Vroeger en ook nog in derde wereldlanden had men de baby ,peuter dicht op de borst en werd er door het kind regelmatig slokjes,elk uur, gedronken waardoor de hormonen op een laag en zelfde niveau blijven en ovulatie uitblijft.

In de tweede plaats kwam en komt het nog voor(in derde wereldlanden)dat zolang een vrouw Bv geeft de man niet met zijn vrouw slaapt.
bootje
Naar mijn inziens is hier niet verkeerds aan, je gaat toch niet bewust wel vrijen als je weet dat je vruchtbaar bent maar nog even met kinderen wilt wachten. Dan zou je niet aan onthouding mogen doen, omdat je dan misschien aan het plannen ben. Gelukkig hebben we zoveel verstand, kennis en een hulpmiddel zoals deze vragensteller gebruikt.
Hanna
Sommigen lezen alleen wat ze willen lezen....
Annah
Juist, Hanna. Wat kunnen we de Bijbel toch zo goed naar onze eigen hand zetten!

De een zegt: Lea had er zeven, de vrouw met de meeste kinderen uit de Bijbel, dus... een stuk of 3,4 is gemiddeld. Mensen met meer dan 10 kinderen zijn gek. Toch?

De ander zegt: er staat: gaat heen en vermenigdvuldigt u, dus het moeten er minimaal 10 zijn.

O mensen, hou toch op.. Laat de Heere werken. Iedereen hier praat erover dat we wel mogen plannen of dat we juist niet mogen plannen... maar:

IS ER NOG IEMAND DIE ER REKENING MEE HOUDT DAT GOD DE BAARMOEDER OPENT EN SLUIT? DANK HEM VOOR DE KINDEREN DIE JE MOCHT KRIJGEN, EN BIDT HEM OF HIJ ZE JE WIL ONTHOUDEN ALS JE DENKT HET NIET AAN TE KUNNEN. HIJ ZAL JE UITHELPEN!!!

(Nee, zeggen we meestal, God hoeft ons niet uit te helpen, wij plannen wel.)

Annah
bootje
Annah maar het lijkt me dat als je God bidt of hij je kinderen wilt onthouden, je dan zeker niet gaan vrijen op tijden waarvan je bijna zeker weet dat je vruchtbaar ben, met of zonder ladycomp. Dat noem ik geen plannen maar helder nadenken.