Slaaptabletten

drs. J. de Jongh-van Hoof / 4 reacties

Vraag

Mijn huisarts wil liever niet dat ik slaappillen neem en ik kan bijna niet meer slapen. Ik ken intussen alle dingen wel die je wel en niet moet doen m.b.t. een goede nachtrust, maar het werkt bij mij gewoon niet. Ik heb nu al maanden geen slaappillen meer, maar het wordt niet beter. Soms slaap ik maar twee tot drie uur per nacht. De dokter zegt dan dat ik maar zo laat mogelijk naar bed moet gaan, want dan duurt de nacht niet zo lang. Maar ik word zo moe. Overdag slaap ik ook niet. Toen ik nog slaappillen gebruikte had ik nooit last van bijwerkingen, maar ik krijg ze niet meer. Nu weet ik dat je het via internet kan kopen, maar ik ben bang dat het niet veilig is. Is er een manier om slaappillen te kopen buiten de dokter om zonder het risico te lopen dat ik rommel in huis haal?

Antwoord

Slaaptabletten werken slechts tijdelijk goed. Bij kortdurend gebruik werken ze goed en zijn ze effectief. Gedurende circa twee weken slaapt iemand beter dan voorheen. Daarna treed er een periode van gewenning op: ze werken vaak steeds slechter en je hebt meer nodig voor hetzelfde effect. Men slaapt niet meer beter dan voorheen, maar net zo goed of net zo slecht. Het is verslavend. Stop je er mee, dan slaap je 1-2 weken slechter en daarna weer normaal (als vanouds).

Slapen is ook aan conditionering onderhevig. Soms is er een aanleiding waardoor men slechter slaapt (stress), later is de stressfactor verdwenen en slaapt men nog steeds slecht. Er valt veel meer te zeggen over het slapen, maar dat valt buiten het bestek van je vraag. Je hebt er overdag hinder van;  je vraag is serieus.

Al met al zijn slaaptabletten bedoeld als een tijdelijk hulpmiddel; ze zijn niet bedoeld als medicijn voor altijd.

Slapen kan je leren. Er bestaan zelfs slaaptrainingen; daarbij leer je je lichaam te ontspannen (dit kan ook bij een fysiotherapeut) en je leert je geest te laten ‘rusten’. Iemand die piekert is namelijk iemand die actief bezig is; deze persoon zal niet in slaap vallen want zijn geest is actief. Hierbij kan een psycholoog helpen. Informeer eens bij je huisarts of er in jullie buurt dergelijke trainingen zijn.

Ook in mijn patiëntenpopulatie zijn er mensen die slaaptabletten chronisch slikken. Ik vraag soms of ze er een keer ermee willen stoppen; soms ‘dwing’ ik de patiënt te stoppen (bijvoorbeeld wanneer iemand makkelijker gaat vallen – en al een keer is gevallen). Ik ben altijd met één of twee mensen bezig om van deze middelen ‘af te kicken’.

Zie ook nhg.org -> patientenbrieven -> P -> brieven over slapen en slaapmiddelen

Slaapmiddelen zijn inderdaad te verkrijgen op de ‘zwarte markt’. Ik ben niet bekend met de veiligheid van middelen die via internet worden verkocht.
Advies: ga weer naar je huisarts en bespreek het opnieuw met  hem/haar.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medischslapen
4 reacties
Nellie
Bij de drogist kun je vragen naar (zuig)tabletten met melatonine. Artsen schrijven ook middelen voor met melatonine, dus ik neem aan dat het veilig is.
CharlotteSophie
Ik heb ook een aantal weken slecht geslapen. De tabletten van de drogist werkten bij mij niet. Ik ben toen naar de huisasrts gegaan en die heeft mij melatonine pillen van 15 mg meegegeven. In de tabletten van de drogist zit maar 0.5 mg melatonine. Ik slaap sindsdien stukken beter en omdat het een natuurlijke stof is werkt het ook niet zo verslaven als slaaptabletten.
Roeltje
Misschien kun je je huisarts vragen om 25 mg amitriptyline of en dat is minder bekend maar volgens mij nog beter 25 mg prothiaden. Dat is een wat ouder antidepressiva en kan in deze lage dosering goed helpen bij slaapproblemen. Waarschijnlijk weet je huisarts dat ook wel.
Wat mij verbaasd is dat men tegenwoordig absoluut van de slaappillen afmoet want ze zijn momenteel ineens heel erg verslavend. Echter de bijwerkingen zijn minimaal als je ze vergelijkt met de bijwerkingen van de dosis antidepressiva die men tegenwoordig zomaar schijnt voor te schrijven. En dan zeggen ze ook nog dat slaapmiddelen verslavend zijn en antidepressiva niet. Voor mij is een slaapmiddel pas verslavend als je er steeds meer van nodig hebt. Is dat niet het geval waarom moet zo iemand dan perse van deze pillen af? Als iemand er goed op slaapt is er verder toch niets aan de hand? 2 a 3 uur slaap is toch echt veel te kort en als dat te lang duurt zakt zo'n iemand veel te ver weg.
Vraag maar eens aan iemand of het lukt om te stoppen met antidepressiva? Dat is vaak ook heel moeilijk maar dan wordt er gezegd: je hebt het gewoon nodig. Wat is dan verslavend?
gjb
Ik zou je willen adviseren om niet met pillen te gaan oefenen. Heb zelf ontspanningsoefeningen gekregen en daarmee kun je op een natuurlijke wijze tot rust komen. Oefeningen zijn voorgeschreven door een christelijke psycholoog. Je leert vooral heel bewust met je spieren en ademhaling bezig te zijn. Lijkt aan het begin heel raar, maar effect is er.
Daarnaast is het goed om je dagpatroon te bekijken. Dus wat doe je aan het eind van de dag, waardoor je gedachten alle kanten op gaan.
Als laatste is het goed om alles voor te leggen aan de Heer, hij geeft wat je hart verlangt (ps 37).
Betekent niet dat je direct een top slaper wordt maar je zult merken dat het beter gaat.