Incontinentieklachten

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de werking van mijn blaas. Ik ben een vrouw van 19. In het verleden, ik was toen een jaar of 6, is er onderzoek geweest vanwege bedplassen. Er is toen doormiddel van een katheter, een echo en vloeistof gekeken of ik goed kon uitplassen. Dit was toen goed. En ik hoefde geen verdere onderzoeken meer. Nu heb ik de laatste tijd veel last van het niet kunnen ophouden van urine. Ik voel het wel aankomen, maar ben dan vaak te laat bij de wc. Ook gebeurt het gewoon soms plotseling, terwijl ik dus helemaal niet hoef. Is hier wat aan te doen? Ik vind het namelijk erg vervelend en draag daarom nu maar continu maandverband. Het onderzoek dat ik kreeg als 6-jarige heb ik als niet-prettig ervaren en dat hoop ik niet nog eens mee te maken.

Antwoord

Incontinentieklachten zijn heel vaak goed oplosbaar. Met wat ik nu van je weet kan ik geen oplossing voorschrijven. Het lijkt me een goede reden naar de dokter te gaan.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

plas(sen)
2 reacties
Wilma
Als urologieverpleegkundige kom ik meer (jonge) vrouwen tegen met deze klachten. Blijf er niet te lang mee doorlopen want dat is absoluut niet nodig.
Vaak is bekkenbodemfysiotherapie voldoene. Zoniet, dan zijn er nog genoeg andere oplossingen om het probleem uit de weg te helpen!

Over de onderzoeken: de technieken zijn nu ook 13 jr verder. Ik kan je niet garanderen dan je geen vervelende onderzoeken hoeft te ondergaan, maar bedenk dat het doel is om je van het probleem af te helpen!
Catherine
Het is een heel vervelende klacht, die je sociale leven behoorlijk kan beinvloeden. Je bent nl altijd op zoek naar een toilet. En soms is die niet in de buurt ! Wat een beetje kan helpen, is als je thuis bent, het zo lang mogelijk uitstellen. Als je jezelf went altijd te gaan bij aandrang, leert je blaas niet om het ook eens even op te houden.
Sterkte en ik zou idd even langs de h.a. gaan. Volgens mij hoef je niet direct zo'n onderzoek.