Zin in seks wordt minder

drs. N. Wolswinkel / 21 reacties

06-10-2010, 14:00

Vraag

Ik (vrouw) ben sinds een half jaar getrouwd en gebruik nu ruim een half jaar de pil. In onze verkeringstijd gebruikte ik die niet en voelde toen een normale/gezonde aantrekkingskracht tot seksualiteit/gemeenschap. Na ons huwelijk voel ik die aantrekkingskracht en 'erotische' spanning duidelijk veel minder. Kan het gebruik van de anticonceptiepil het verlangen naar seksuele gemeenschap verminderen? Of is het feit dat het nu allemaal 'mag' een reden dat het verflauwt. Ik weet ook wel dat er een man/vrouw verschil is en daar gaan we ontspannen mee om. Het is juist dat ik een verschil merk in de tijd verkering/huwelijk en de tijd vóór en na de pil.

Antwoord

Het is bekend dat “de pil” in sommige gevallen een negatief heeft op de libido van de vrouw (zeg maar: de zin in seks wordt minder). Dat zou kunnen passen bij jouw vraag. Je kunt het testen door de pil een maand te laten staan en kijken wat het met de “erotische spanning” doet, zoals je het zelf noemt. Komt die terug, dan zou het zeker de pil kunnen zijn. Soms helpt het een andere pil te kiezen soms ook niet.

Wanneer stoppen met de pil niets uitmaakt, moet je het in andere oorzaken zoeken.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
    02-02-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
21 reacties
Nen
07-10-2010 / 10:05
Mocht het niet aan de pil liggen (en ik denk dat die kans groot is) dan kan het heel goed zijn dat het komt omdat je nu beiden 'bevredigd' wordt in de seksuele gevoelens en verlangens. Ik had juist gister hier een gesprek over met mijn man omdat ik juist bemerk dat bij hem de zin en het erotische er veel minder is in vergelijking tot vóór het huwelijk. We zijn toen wijs omgegaan met seksualiteit waardoor er natuurlijk wel zin en spanning bleef ontstaan op dat gebied.
Nu dat allemaal anders is, en alles mag is het anders.
Ik zou nu haast wel kunnen spreken van een sleur. Jammer! Maar blijf erover praten, probeer inderdaad die pil een tijdje weg te lagen om te kijken of het daar aan ligt en investeer ook in jullie seksuele leven. Neem tijd en aandacht (makkelijker gezegd dan gedaan). :)
Bergen
07-10-2010 / 10:39
Ik snap niet dat mensen zich niet schamen zulke vragen te stellen!!
dominerik
07-10-2010 / 11:02
Bergen, dat is uw probleem. Ik snap niet waarom je het niet zou mogen vragen.
Marina79
07-10-2010 / 11:24
@Bergen ik snap wat je bedoeld.
Ik vraag me soms ook af waarom het hier refoweb heet..

IK weet ook niet waarom de vraagstelster de pil slikt, misschien als medicijn?
Criticus
07-10-2010 / 11:44
Marina, waarom kan de pil slikken en refo zijn niet samengaan?
sydneylover
07-10-2010 / 12:35
@Marina79 en @bergen:

Wat doet refoweb fout door dit soort vragen waar jonggetrouwden mee (kunnen) zitten op een respectvolle en integere manier te beantwoorden en seksualiteit zo uit de taboesfeer te halen?

Volgens mij spreekt de Bijbel heel open over seksualiteit, veel meer dan wij doorgaans gewend zijn. Zeker kunnen er af en toe wat explicieter vragen tussen zitten, maar juist dan is de anonimiteit van internet zo 'handig'.
bootje
07-10-2010 / 13:21
sydneylover ben het met je eens, voor de personen in kwestie juist fijn dat je op een site als deze zulk soort vragen kan stellen.

En voor degene die deze vragen ongepast vind, niemand zegt dat je ze moet lezen.
Catherine
07-10-2010 / 14:12
Half jaar getrouwd en half jaar de pil.
Zij willen (nog) geen kinderen.
En dan mag het en is het opeens "minder" leuk.
Voor dit soort problemen kunnen meerdere oorzaken zijn, dr Wolswinkel moet het doen met summier info.
Ik zou om te beginnen er eens met je echtgenoot over praten.
Misschien beleeft hij het ook zo, of juist anders ?
Volgens mij moet je er eerst samen proberen uit te komen en pas dan de hulp van een kenner inroepen.
bakvis
07-10-2010 / 16:05
@catherine...misschien mogen ze (nog) geen kinderen?!
wat weet je van hun af?! oordeel dan niet!!

Heerlijk voor haar dat ze hier anoniem deze vraag kan stellen! Is toch makkelijker dan er mee naar de huisarts gaan!

@ vragestelster; zou zeker proberen om een tijdje met de pil te stoppen, kan heel goed aan het 'soort' pil liggen!
sterkte en suces!
Catherine
07-10-2010 / 17:01
@bakvis: waarom zou je anders de pil slikken ? "toevallig" net zo lang getrouwd als aan de pil. Kwestie van combineren.
Enne... dit is ook een ha. Alleen anoniem.
Volgens mij kijkt een arts van deze vraag echt niet op.
Geen zin komt bij meer medicatie voor, als bijwerking. Dus is hij de aangewezen persoon om dit voor je na te kijken, hij weet immers wat jij slikt ? Deze huisarts niet.
bakvis
07-10-2010 / 17:07
weleens bedacht dat er ook mensen zijn die om medische redenen geen kinderen mogem krijgen??
tja, als jij met zulke vragen naar de h.a. wil, prima.
Maar ik zou me er als jong getrouwde vrouw ook prettiger bij voellen om anoniem te vragen of dit een bijwerking kan zijn!
henken
07-10-2010 / 17:12
Wij hadden hetzelfde probleem. Meid stop een poosje met de pil. En gebruik het condoom. Wel opletten! Bij ons/ mij is de zin een stuk beter als voor die tijd. (Ik gebruikte trouwens de nuvaring die geeft al minder hormonen af dan de pil.)
Bergen
07-10-2010 / 17:46
dit gaat weer een hele discussie worden, helaas vaak doelloos,
daf
07-10-2010 / 20:29
Hartelijk dank inderdaad, Bergen! Voor het opstarten van een zinloze discussie. Zwijg in het vervolg a.u.b. Wat weten we het weer goed voor de vraagsteller, zeg.
naam
07-10-2010 / 21:12
Een hele normale vraag, wat minder normale reacties.
En het gaat er even niet om waarom ze de pil slikt...
myrthe
07-10-2010 / 21:26
1. Ik vind het echt heel jammer dat er regelmatig mensen zijn die kritiek hebben op dit soort vragen! Ben je dan werkelijk zo naief of denk je werkelijk nergens over na!?
Zulke vragen mogen toch gewoon gesteld worden. Het is toch fijn en iets om dankbaar voor te zijn dat het op deze manier kan. Als je er last van hebt, waarom lees je zulke vragen dan????? Laat refoweb maar bepalen welke vragen wel / niet gesteld mogen worden!

2. vragenstelster...ik herken veel van wat je schrijft...De pil kan een behoorlijk invloed uitoefenen op je hormonen maar het kan ook echt wel even zo zijn dat je moet wennen aan de omschakeling dat alles nu ' gewoon' mag. Dat was bij ons wel het geval. Je leeft een aantal jaren steeds meer naar een huwelijk (gemeenschap) toe en dan is het zover. Heerlijk maar ook wennen. Maar bij ons is het na een tijdje weer helemaal in normale proporties terecht gekomen en kunnen we weer heerlijk genieten van elkaar! Ik hoop dat dat voor jou/jullie ook zo zal zijn. Het is zeker het proberen waard, even te stoppen met de pil en daarnaast ook gewoon te accepteren dat het nu even zo is en je er niet te veel op te focussen.... Er komen wellicht weer andere tijden....
bootje
07-10-2010 / 21:48
myrthe ben het volkomen met je eens, de reactie had van mij kunnen zijn.

Vragensteller net wat Myrthe zegt, misschien moet er een soort "evenwicht" gevonden worden. Het komt vast goed, en anders blijf er zeker alert op en er aan werken, want persoonlijk vind ik het een belangrijk aspect binnen het huwelijk. Succes/Sterkte
william
07-10-2010 / 22:17
het leven gaat met ups en downs
ook op sexueel gebied.
adriano313
08-10-2010 / 10:37
@Marina79 en @bergen
Ik moet echt lachen om jullie, wat een humor zeg hahahaha
misschien dat refoweb apparte inlogschermpjes voor sommige kan maken wat zulke vragen betreft? hahahahaha

Beste vragensteller, wat verwacht je er eigenlijk allemaal zelf van?
Misschien helpt (open en eerlijk ) praten met je man als een begin.

Hiernaast heeft de pil invloed op de hormoonhuishouding
het zit vaak zelf ook bomvol met hormonen
Stopppen met gebruiken kan zeker van invloed zijn op je apeal
Marina79
08-10-2010 / 19:08
Het maakt me niet uit dat ze wat vraagt over sexualiteit maar dat er heel gewoon over de pil gepraat wordt. Maar net wat ik zei: ik weet niet waarom ze het gebruikt.

Terug in de tijd

Ik ben een meisje van 18 en het geloof doet mij de laatste tijd weinig meer. Ik ga naar de kerk en ik lees ook altijd ui...
geen reacties
07-10-2015
Wat vindt u van de actie #WeAreN (wij zijn Nasrani, christen)? Solidair met christenen in Irak en Syrië door gebed, gift...
1 reactie
06-10-2014
We hebben drie kinderen. Op dit moment is de oudste van 14 zeer erg aan het puberen. Gelukkig is een (geestelijk) gespre...
4 reacties
06-10-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering