Verkering van onstabiele vriendin [VIDEO]

C. M. Chr. Rots - de Weger / 11 reacties

Vraag

Wat moet je doen als je ziet dat een vriendin die zelf psychisch helemaal niet stabiel is verkering krijgt met een jongen die dat zelf ook niet is? Die daarnaast ook erg arrogant, dominant en niet meer christelijk is? Het gewoon maar laten gebeuren en blij voor haar zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vriendin is verliefd geworden op een jongen die jij liever niet aan haar zijde ziet, als ik je goed begrijp. Dat is voor jou wellicht niet gemakkelijk en pleegt een aanslag op de loyaliteit ten opzichte van je vriendin. Hoe hecht is deze vriendschap? Kan het een stootje hebben als jij je met haar verkering bemoeit? Ik gebruik dit woord “bemoeien “ heel bewust, want in haar ogen kan een vraag van jou al bemoeizucht lijken! Je zult veel tact nodig hebben bij welke interventie dan ook! Denk goed na over wat je zegt of doet: verbeeld je dat de situatie omgekeerd is en jij de verliefde bent die ‘gewaarschuwd’ wordt. Wat zou je van je vriendin dan willen of kunnen horen? Je noemt je vriendin “psychisch niet zo stabiel”. Extra voorzichtig dus, wil je haar niet voor het hoofd stoten en de vriendschap op het spel zetten!

Blij hoef je niet te zijn maar er gewoon voor haar zijn als ze je nodig heeft, lijkt me in ieder geval tot de vriendschap behoren. En bidden voor haar doe je natuurlijk ook! Sterkte ermee!

Gode bevolen, een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relaties
11 reacties
Annet76
Zo zeg....refoweb is vooruitstrevend. Complimenten, dit ziet er fraai uit!
Dorah
tja, ik hoop dat het hier bij blijft, lees toch veel liever dan iemand te zien die voorleest...
Omega
Je mag ook alleen lezen ;-)
Wiepie
Het ziet er misschien wel fraai uit, maar wat voegt het toe?
Als ik het zelf lees komt het persoonlijker over dan dat iemand het voorleest.
Het klinkt dan ineens zo zakelijk....
floddertje
Tja, eerlijk gezegd had ik dat gevoel ook!
Het wordt een beetje te stijf gebracht, eigenlijk voegt het weinig tot niks toe op deze manier.
Alphonsus
Twee instabiliteiten bij elkaar zullen nooit, zonder Gods genade en professionele hulp, tot een stabiele relatie leiden. Altijd zal de ander (de dominante) de ander overheersen die onvoldoende of zelfs in het geheel geen weerbaarheid heeft om zich te beschermen danwel te verdedigen.
De genoemde situatie zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot een diep lijden van je vriendin.
Wanneer je daar meer zekerheid over gekregen hebt dien je je verantwoordelijkheid te nemen op en wijze zoals door Marijke Rots weergegeven is.
Het risico van beschadiging van de relatie zal gering zijn wanneer je aangeeft dat je uit liefde en zorgzaamheid handelt.
Mocht je alsnog besluiten niets te doen en de boel de boel te laten en de situatie ontwikkelt zich op een funeste wijze, dan ben je er natuurlijk niet wanneer je dan zou zeggen dat je dit altijd al verwacht had.
Vandaar mijn appel op je verantwoordelijkheid. Deze verantwoordelijkheid is wel beperkt en laat zich niet verenigen met een intensief gaan bemoeien met het leven van je vriendin.
Zoek hierin, al biddend, de weg die er voor je ligt om die met je vriendin om te gaan.

Daarbij zoek naar medebezorgden die je kunnen helpen/ondersteunen in je zoektocht.
Mogelijk kunnen ook zij met je optrekken en een deel van de zorg uit je handen nemen om je vriendin van goed advies te voorzien.
Annet76
Ach een beetje cameravrees gaat vanzelf wel over;-)
refoweb
Geduld, mensen! Marijke is een natuurtalent :-)
Houdt de vragenrubriek de komende week in de gaten.
Alphonsus
@refoweb,

Zijn niet alle talenten die mensen krijgen een gave van God? Iets een natuurtalent te noemen gaat in de richting van het Darwinisme.
Voor een reformatorisch forum wel wat vreemd.
Daarbij pas op voor allerlei experimenten en afwijkingen van het protocol.
Daar houden we binnen de refogezindte niet zo van.
1a2b3c
Je bent wel erg op de letter hoor Alphonsus.
Volgens mij is natuurtalent in dit geval niet anders bedoelt dan ergens aanleg voor hebben.
Natuurlijk is alles wat je hebt een gave van God, maar we geven het wel gewoon een naam, snappie?
En wat mij betreft mag de refogezindte wel wat minder traditieoneel worden.
Alphonsus
@1a2b3c4d

Je hebt mijn reactie helemaal begrepen.