Vies spul

drs. A. Meijer / 11 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 12 jaar en heb elke dag van dat vieze, witte spul. Wat is dat? Ik heb in een boek gelezen dat je dan over drie maanden ongesteld wordt, maar ik heb het al acht maanden! Er stond ook in dat boek dat het niet ruikt, maar dat van mij ruikt wel! Moet ik maandverband gebruiken om het tegen te houden? Ik wil dit niet, het is zó vies. Moet ik het aan mijn moeder of stiefmoeder vertellen, zodat zij mij kunnen helpen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je bent 12 jaar en hebt last van wittige afscheiding. Dat is niet abnormaal. De vagina is van binnen met slijmvlies bekleed. Het slijmvlies maakt vocht en slijm. Afscheiding is normaal en kan geen kwaad, ook niet als het veel is. Het hoort bij vrouwen.

Normale afscheiding is vloeibaar, doorzichtig en wit. Als het opdroogt wordt het een beetje geel. Dat zie je terug in je onderbroek. Het ruikt vaak wat zuur maar kan ook geurloos zijn. Je hoeft er niet perse maandverband voor te gebruiken.

Natuurlijk bestaat er ook afwijkende afscheiding maar daar denk ik gezien jouw leeftijd en het verhaal dat je schrijft helemaal niet aan.

Het is best goed om het aan je moeder te vragen, zij weet vast nog wel meer over deze vrouwenkwaaltjes te vertellen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
11 reacties
Rianne1357
Lieve meid aan het goede duidelijke antwoord vd drs Meijer wilde ik alleen dit toe voegen. koop inleg kruisjes, dan blijft je ondergoed fris, en voel je jezelf prettiger. gewoon s ochtends en s avonds minimaal verversen. HGr.
Rufi
Vooral GEEN inlegkruisjes gebruiken, want daar wordt het erger van. Je ondergoed blijft er misschien wel fris mee, maar de rest juist niet. Inlegkruisjes broeien en geven een vergroot risico op allerlei infecties. Niks lekker fris.
Catharina
@Rianne1357
precies, ik ben het helemaal met je eens. Gebruik gewoon inlegkruisjes.

@ Rufi, ik ben dan héél erg benieuwd wat jij dan gebruikt...?! Want je onderbroek wordt nog viezer en inlegkruisjes kan je makkelijk vervangen!
bakvis
en toch heeft Rufi helemaal gelijk!!
beter wat vaker ondergoed verschonen dan inlegkruisje, het materiaal en zeker de plastic plakstrip zorgt voor een broei effect waardoor het
1. nog meer gaat ruiken en
2. je veel meer kans op infectie hebt.
Gewoon katoenen ondergoed, geen strakke broeken of heel strak ondergoed.
1a2b3c
Ik zou zeggen, probeer het uit. Er zijn legio mensen die nooit ergens last van hebben als ze inlegkruisjes gebruiken.
Je kan er altjd mee stoppen als het bij jou niet werkt.
ariane
Er zijn erg veel vrouwen allergisch geworden voor inlegkruisjes juist door dat dagelijkse gebruik !Niet doen dus en zomin mogelijk gebruiken.
Wassen zonder zeep en een keer vaker schoon ondergoed (hoeft tegenwoordig echt geen katoen meer te zijn)
Pompelmoen
@anti-inlegkruisjesbrigade;)
HELEMAAL mee eens! Het is wetenschappelijk aangetoond dat het inlegkruisje - warm, vochtig - een broeinest is voor van alles en nog wat. Naast idd. ook de allergene werking van toegevoegde geurstoffen e.d. Vermijd dat dus vooral!
Ook zogenaamde intiemspoelingen - Lactacyd e.d. - hebben doorgaans een averechts effect. Je vagina kan zichzelf prima schoonhouden, en dat soort middeltjes ontregelt de natuurlijke zuurgraad dus.
Gewoon maar volhouden dus. Bij mij werd het na een paar jaar overigens vanzelf veel minder.
1a2b3c
Hoi meisje van 12,

Ik hoop niet dat je in de war bent geraakt van die ja/nee reacties hoor, sorry dat ik er ook aan mee heb gedaan.
Als je eventueel toch besluit om inlegkruisjes te gebruiken verwissel ze dan zodra ze vies worden, want dat is natuurlijk de bedoeling van die dingen.
Catherine
Dames, er bestaat ook puur katoen maandverband, in verschillende gradaties, evt als inlegkruisje te gebruiken, maar beter is: idd niet doen.
Rianne1357
Nou lieve meid, je zult maar allemaal verschilende antwoorden krijgen. je kunt gewoon je eigen hart volgen, en vraag het aan je eigen vriendinnen, of /en moeder. maar het ene inlegkruisje zo kunnen dat je er niet tegen kan, maar dan een andere wel. ik heb puur katoenen, niks geen plastic, en gebruik het alleen overdag. en lekker fris hoor. ga t maar zelf uit vinden. ieders ervaring is anders, maar ook iedere huis reageert anders. wat vd ene geschikt is, is vd andere niet en andersom. succes hoor.
Rianne1357
Sorry moet zijn iedere huid is anders.