Zij maakt het verschil

Ds. A. Huijgen / 3 reacties

Vraag

Er is een solidariteitsactie gestart voor de SGP op www.zijmaakthetverschil.nu. Is zo'n actie bijbels verantwoord?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat is een korte vraag, die eigenlijk vraagt om nog wat meer informatie. Laat me proberen er zo goed mogelijk op in te gaan. Allereerst meld ik dat ook ik getekend heb op www.zijmaakthetverschil.nu, en wel vol overtuiging. Het lijkt me goed om een tegengeluid te laten horen tegen de dwang die wordt uitgeoefend tot gelijkschakeling. Daarbij gaat het, zoals de initiatiefnemers zelf stellen, niet om een ondersteuning van het standpunt van de SGP dat vrouwen binnen deze partij geen passief kiesrecht hebben. Veeleer gaat het om de vrijheid om een vereniging (in dit geval een politieke partij) in te richten zoals men dat goed acht. De Hoge Raad heeft feitelijk de vrijheid van vereniging (en annex daaraan de vrijheid van godsdienst) ingeperkt ten gunste van het non-discriminatiebeginsel. Het staat ons als burgers vrij hiertegen onze stem te verheffen.

Waarom zou dit nu niet bijbels verantwoord zijn? U/jij vermeldt het niet, dus laat me een poging doen er naar te raden. Het enige dat ik kan bedenken: omdat we de overheid moeten gehoorzamen? Dat is zeker waar, maar dat sluit niet uit, maar in dat we van de verleende democratische rechten gebruik maken. Wie om deze reden geen petitie wil ondertekenen, moet eigenlijk ook niet gaan stemmen, want met stemmen bepaal je meer dan met een handtekening onder een petitie. Bovendien zijn er in het verleden vele petities door veel kerkelijk betrokken mensen ondertekend, zoals die tegen abortus bijvoorbeeld.

Misschien heb ik niet helder waarom dit volgens u/jou niet Bijbels verantwoord zou zijn. Dan graag een reactie.

Vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Genemuiden-Zwartsluis
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

3 reacties
Rianne1357
Helemaal met de beantwoorder eens. trouwens ik heb ook van harte als vrouw ondertekend!!! en ik zou niets kunnen bedenken, waarom de vraagsteller/ster denkt of zou denken dat dit niet Bijbels verantwoord zou zijn???? geen enkel idee.
Alphonsus
Toen Jezus de handelaren op het tempelplein er uit knikkerde, deed Hij dat omdat de eer van Zijn Vader in het geding was. Een gebedshuis is geen handelsplaats.
Legaal uitdrukking geven aan je overtuiging is wat een Christen altijd behoort te doen.
De overheid gehoorzamen? Ja, in alles doch niet daar waar jouw persoonlijke verantwoordelijkheid tot God in het geding komt of Zijn woord vertreden zou worden.
Samanthi
ook al denk ik dat vrouwen die geen verantwoordelijkheden hebben voor man of kinderen een plaats in de politiek kunnen hebben, heb ik van harte getekend voor de SGP. De standvastigheid... geen gedraai, niet hoe de wind staat waait mij jasje, geen politieke beweegredenen, maar gewoon vanuit Gods woord!!!
De vrouwen in de bijbel hebben zo'n mooie plaats, niet het werken om maar rijker en rijker te worden ,maar dienen in gezin gemeete en maatschappij.