Stefanus: geloofsogen of visioen

Ds. R. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Toen Stefanus de hemelen geopend zag en Jezus zag staan ter rechterhand Gods, zag hij dat toen met geloofsogen, of had hij een visioen? En is het niet vreemd dat Jezus stond, aangezien Hij Zelf tegen het sanhedrin heeft gezegd dat Hij “van nu af aan” gezien zal worden, “zittende” ter rechterhand Gods.

Antwoord

Beste vragensteller,

Zag Stefanus een visioen? De vraag is wat je onder een visioen verstaat. Ik volg de definitie uit de Wikipedia: “In de religie bestaan visioenen uit inspirerende gewaarwordingen, over het algemeen van een toekomstige aard. Door aanhangers van een godsdienst worden zij verondersteld van een godheid te komen, direct of indirect (via profeten). Tevens wordt verondersteld dat visioenen dienen om te inspireren of worden zij door gelovigen uitgelegd als deel van een goddelijke openbaring.”

In ieder geval heeft Stefanus geen droom gehad. Duidelijk staat er: “en de ogen houdende (d. i. starende) naar de hemel.” Sommige verklaarders trekken uit deze woorden de conclusie dat hij ook geen visioen ontvangen heeft. Hij zag iets wat anderen niet zagen. Daarom gaat hij uitleggen wat hij ziet. Het feit dat hij zijn oog naar de hemel houdt is m. i. niet strijdig met de definitie van een visioen, hoewel wij bij het krijgen van een visioen meer denken aan een droomtoestand. Heeft Stefanus niet werkelijk de hemel geopend gezien? Dus helemaal geen visioen! Eén ding is zeker: het was speciaal bedoeld voor Stefanus! In het pastoraat heb ik bij het sterfbed gestaan van een vrouw, waar de HEERE Zijn genade in gewerkt had. Zij zei: “Ik zie de deur van de zaligheid steeds verder opengaan. En daarachter de Zon der gerechtigheid opkomen.” Was dat niet een soortgelijke ervaring? Maakt het dan nog uit hoe we het noemen?

De tweede vraag betreft het staan aan de rechterhand Gods. Het eerste wat ik hierop wil zeggen is, dat we moeten oppassen om dingen te letterlijk te nemen. Wat moet ik mij voorstellen bij de rechterhand Gods? God is toch een Geest en die heeft toch geen rechterhand? Dus het zitten aan de rechterhand Gods is beeldspraak. Dit vinden we b.v. terug in Ps. 110: 1: “De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.” Dit duidt op de verheerlijking van de verhoogde Christus. Waarom Stefanus Christus ziet staan is niet met zekerheid te zeggen. Augustinus zegt dat Christus zit om te oordelen en staat om te pleiten. Calvijn wil echter geen onderscheid maken tussen zitten en staan. We kunnen het staan mi. zien als teken van actie. B.v. Sta op, ons ter hulp, en verlos ons om Uwer goedertierenheid wil (Ps. 44: 27). Wat een troost ontving  Stefanus van dit gezicht!

Gode en Zijn genade in alles bevolen,

Ds. R. van de Kamp

Tags in dit artikel:

visioen