Neusklachten

dr. Nomen Nescio / 2 reacties

Vraag

Al jaren tob ik met neusklachten en loop daarom al lang bij de KNO-arts. Ik was vroeger heel vaak verkouden en heb last van een verstopte neus als ik 's avonds ga liggen en 's morgens wakker word. Ook ben ik erg allergisch voor stof (huisstofmijt). Ik heb daarom een speciaal dekbedovertrek en een speciaal kussen met een hoes. Al jaren krijg ik neussprays en dergelijke die niet helpen. Nu hoorde ik van iemand dat ik misschien wel last heb van Aspergillus Fumifuga of Aspergillus Niger. Ik heb op internet gezocht, maar kan hier weinig over vinden. Weet u hier meer over? Welke klachten horen hierbij? Zou ik dit kunnen hebben?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Om een kort antwoord te geven op je vraag: aspergillus is niet een waarschijnlijke oorzaak voor je klachten. Aspergillus fumigates en aspergillus niger zijn beide schimmels die behoren tot de groep van de Aspergillus schimmels. Beide schimmels komen veel voor in het natuurlijke milieu, waarbij de fumigates ook gevonden kan worden in de keel of neus van gezonde mensen. Ondanks het feit dat de schimmels veel voorkomen worden ze normaal gesproken door het immuunsysteem aangepakt en gedood. Wanneer er sprake is van longziekten veroorzaakt door deze schimmels is dit bij patiënten die een sterk verminderde werking hebben van het immuunsysteem (bijvoorbeeld patiënten met HIV, leukemie etc). Aspergillus als verklaring van je klachten is dan ook niet aannemelijk, om niet te zeggen zeer onwaarschijnlijk.

Het is zeer aannemelijk dat de huisstofmijt verantwoordelijk is voor de klachten. De huisstofmijt is een beestje dat leeft in huisstof en zich voornamelijk voedt met huidschilfers. Het voelt zich dan ook het lekkerst in een vochtige en ware omgeving waarin veel huidschilfers zijn, zoals matrassen, kussens en vloerbedekking. De klachten die je beschrijft horen ook bij een huisstofmijt allergie. Voor meer informatie over de huisstofmijt: zie de website van het Nederlands Huisartsen genootschap.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

dr. Nomen Nescio

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Arts/chirurg

Tags in dit artikel:

medisch
2 reacties
Catherine
Mijn man is ook allergisch voor huisstof(mijt). Ik laat het bed de hele dag open liggen, was het beddengoed elke week op 60 graden, de molton om de paar weken en neem lattenbodem en bed met vochtige doek af. Het beste is een harde vloer (laminaat bijv) dat kun je met een antistatische doek reinigen. Als de verschijnselen heel erg zijn, neemt hij een tabletje Xyzal.
shaila
Ik ben ook altijd verkouden, kan niet zonder zakdoek weg. Heb veel last van slijm in de neus en achter in de keel. Heb ook al veel neusspray gebruikt. Van de huisarts maar ook van de drogist. Ik begrijp dat u ook veel neusspray gebruikt. Toch is het niet goed om dat langdurig te gebruiken, daarmee kan het erger worden.
Mijn huisarts zei: je bent er een soort aan verslaafd, je kan niet zonder. Neusspray is voor tijdelijk bedoelt. Ik ben toen af gaan bouwen met neusspray. Natuurlijk was het niet in één keer over. Ben daarna ui naast m`n bed gaan leggen. Ja echt KILO`S. (arme man lief) Maar ik ben wel van de neusspray en mijn verstopte neus af. Alleen als ik GOED verkouden ben kan ik het nog wel eens hebben. Maar dan komt er een ui en geen spray!