Moslimcoach

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Aan dhr. Baijense. Ik zag op de site dat u evangelisatiewerk onder allochtonen doet. Op dit moment coach ik een moslim door hem te helpen in allerlei zaken en hem zo goed als mogelijk de Nederlandse taal te leren. Dit is vrijwilligerswerk en ik word er vrij in gelaten hoe ik het vorm geef. Ik leer er zelf veel van, maar toch zou ik soms zo graag mijn christelijk geloof erbij betrekken. Adviseert u mij om dit te doen, of juist niet? En zo ja, heeft u praktische tips hoe ik dit kan doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik kan uit je niet vraag niet opmaken via welke organisatie je werkt. Vaak is het niet toegestaan om te evangeliseren. Wanneer dat zo is moet je je daarvan bewust zijn en daar rekening mee houden door daar voorzichtig mee om te gaan. Aan de andere kant hebben we in Nederland vrijheid van meningsuiting en zijn we vrij onze geloofsovertuiging te uiten. Boven dit alles uit geldt dat ik getuige mag zijn van mijn Heere en Zaligmaker, opdat ook anderen in Hem het leven zullen vinden.

Ik ben blij dat je je christelijk geloof er bij wilt betrekken. Wanneer alle christenen in Nederland contact zouden zoeken met één moslim, die met raad en daad bij staan, helpen, voorleven en vertellen Wie ons drijft, zouden alle moslims in Nederland horen van Jezus.

Je vraagt naar praktische tips. In wezen verschilt deze situatie niet van allerlei andere relaties of contacten met andere mensen waar binnen we de gelegenheid krijgen te spreken over het geloof. Het is van belang dat er een stukje vertrouwen ontstaat waarbinnen er ruimte komt om met elkaar te spreken over diepere zaken. Wanneer we bereid zijn naar anderen te luisteren, zal blijken dat de ander ook naar mij wil luisteren. Begin maar met te vragen wat het geloof, wat moslim zijn voor hem betekent. Hoe bepaalt dat zijn leven? Wat ervaart hij daarin? Leeft hij daaruit? Wat is zijn uitzicht? Enz. Dat zal vast de gelegenheid geven te vertellen hoe dat in jouw leven is.

Heb geduld. Je hoeft niet Genesis tot Openbaring in één gesprek er als het ware door te drukken maar vertel wat op dat moment past. Doe het biddend en verwacht het van de Heere Zelf. Dan zul je ook ervaren dat Hij je te spreken geeft wat je moet spreken.

Ik wens je van harte Gods zegen toe!

Jan Bayense

Tags in dit artikel:

islam