Kaastanden

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Bij allebei mijn kinderen van 8 en 10 jaar zijn de ondertanden geel van kleur. Volgens mijn tandarts komt dat niet omdat ze niet goed poetsen, maar door aanleg en is er niets aan te doen. Hij noemt het 'kaastanden'. Mijn vraag: is er werkelijk niets aan te doen? En hoe komen ze er aan?

Antwoord

Voor dit antwoord gebruik ik formuleringen van wikipedia.

Een Kaasmolaar, met wetenschappelijke term Gehypomineraliseerde eerste molaar genoemd (en: Hypomineralised first molar), is een afwijking van het tandglazuur. Dit komt vooral voor op de eerste blijvende kies. Kaasmolaren kunnen herkend worden doordat deze tanden er mat of vaak, wit-gelig uitzien. Deze defecten kunnen voorkomen in vlekken of over de hele tand. Zulke plaatsen zijn zeer poreus (vandaar de naam kaasmolaren) en uiterst gevoelig voor gaatjes. Dit uitzicht en deze cariësgevoeligheid komt door een fout in samenstelling van het glazuur van de tand. Volgens studies komen kaasmolaren voor bij 10-20 procent van de kinderen. Nederlands onderzoek wees uit dat in de helft van de gevallen ook de centrale snijtanden aangetast zijn. De oorzaken zijn niet exact bekend, maar er zijn wel enkele hypothesen. Uit Nederlands onderzoek (alweer) blijkt dat voorkomen van meerdere ziekten tijdens het eerste levensjaar een terugkerende constante is: longontsteking, hoge koorts, middenoorontsteking.

Behandelingen hangen af van de ernst van de laesie.

• composietvulling en;
• kroon;
• extractie van de eerste molaar, orthodontisch advies is raadzaam voor extracties;
• eventueel de wijsheidstanden transplanteren op iets latere leeftijd.

Omdat u schrijft dat beide kinderen dit hebben twijfel ik wel aan de diagnose. Een andere mogelijkheid is dat het contrast van het gele blijvende gebit met het witte melkgebit bij u is opgevallen. Dit kleurverschil is normaal. Wanneer iemand een behoorlijk gelig blijvend gebit heeft kan dit er inderdaad afwijkend uit zien.

Drs. G. H. Hoek

Tags in dit artikel:

medischtandarts