Evangelische kring

Ds. A.T. Vergunst / 2 reacties

Vraag

In één van de antwoorden van ds. A. T. Vergunst las ik het volgende: "Diep van binnen weet je dat de leer van de evangelische kring waar je vrienden vandaan komen niet met Gods Woord overeenkomt. De kinderdoop is dan nog niet eens het grootste probleem. De diepere waarheden en waarden van Gods Woord zullen heel anders worden beleden. Zulke zaken gaan niet weg en zullen juist in de kritieke momenten van het leven hun invloed laten gelden." Kunt u dit uitleggen? Waarom komt de leer van de evangelische kring niet overeen met Gods Woord? Wat zijn die diepere waarheden waarover u spreekt? Ik stel deze vraag niet voor niets. Zelf ben ik Hersteld Hervormd en heb sinds een tijdje contact met een leuke evangelische jongen (Baptist). Ik sluit niet uit dat we ooit een relatie zullen krijgen. Ons contact is heel goed op het moment van schrijven en we gaan bepaalde onderwerpen zeker niet uit de weg. In die zin leren we ook weer van elkaar. Is het op voorhand al af te raden om een eventuele relatie aan te gaan? Of is het verantwoord in de verkeringstijd hierover samen op zoek te gaan naar een antwoord?

Antwoord

Het is moeilijk om je vraag goed te beantwoorden. Ik stelde iets heel algemeens, maar ik dacht dat de vraag die ik toen beantwoorde iets in die richting wees. Dus haakte ik in op de 'zorgen' die de vraagsteller toen al aanvoelde. Om echt een goed antwoord te geven op je vraag moet ik meer kennis hebben van de evangelische kringen in Nederland. Die heb ik niet, maar ik lees hier ook een en ander dat van de meer “evangelisch gekleurde kerken” komt. Daar trek ik dan een aantal conclusies uit. Op basis van die conclusies raad ik mijn jongeren niet aan om verkering te zoeken met iemand die uit zulke kringen komt.  Want dat moet je toch iets los laten. Wat zijn de verschillen?

Van wat ik lees over deze kringen maak ik mij zorgen over de volgende zaken:

a. Te oppervlakkig in hun benadering van wat bekering is: veelal is dat een “kiezen voor Jezus”, maar over de doodstaat en de noodzakelijkheid van het werk van de Heilige Geest wordt weinig geleerd. Het is absoluut bijbels om de verantwoordelijkheid van de mens te benadrukken, maar nooit ten koste van de realiteit dat wij totaal verloren zijn. Er is een dodelijke passieve houding maar ook een dodelijke actieve houding van wat ik lees en hoor uit deze kringen.

b. Te 'werelds' in hun benadering van God. Ik heb altijd de indruk dat God een beetje op ons niveau staat in die kringen in plaats van hoe Jesaja dat beleefde: "Heilig, heilig, heilig is de HEERE.” Er moet ontzag en eerbied zijn in ons naderen en spreken over God. Dat mis ik wanneer ik over deze kringen lees. Eens  heb ik China een soortgelijke dienst bijgewoond en hoewel er heel waardevolle elementen in die dienst waren, miste ik heel sterk de indruk dat we “in de kerk voor God staan.” Misschien heeft dat ook te maken met de traditie waar ik uit kom, maar ik denk toch niet dat het daar alleen aan ligt. De keuze van muziek, het meer of minder optreden van verschillende musici, de hele presentatie van het Woord met het sterke gevoelselement, zijn allemaal zaken waarin ik gevaar zie. In deze kringen probeert men een 'link' te leggen met de omringende wereld door het verlagen van de drempel' zodat de 'wereld zich “daar wat meer op zijn gemak voelt.” Op zich is die poging niet af te keuren, want waar wij aan gewend zijn kan heel raar en zelfs moeilijk overkomen voor hen die in de wereld zijn opgegroeid. Wij moeten daar ook veel meer van bewust zijn. Toch betekent dat niet dat er geen grenzen zijn. Onze kleding, onze houding, onze manier van 'worship' zegt ook heel veel.

c. De dogmatische verschillen is een ander hoofdstuk. Je schreef over de vriend die van een baptistengroep komt. Daar komt dan al de doopkwestie naar voren. Het betekent dat je 'overgedoopt' moet worden en als er kinderen geboren worden, worden die niet gedoopt. Etc.

Dus daarom zijn er keuzes die gemaakt moeten worden die toch heel ingrijpend zijn. Ik blijf daarom bij mijn advies om toch niet verkering aan te gaan met iemand die andere overtuigingen heeft. Het is niet een “ongelijk juk” in de strikte zin van het woord, want Paulus had het over een “totaal ongelovige samen met een gelovige.” Toch is het principe waar Paulus het over heeft hetzelfde.  Vroeger zeiden ze het heel duidelijk: Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen. Het meest belangrijke in de huwelijksrelatie is juist de geestelijke band die je samen mag hebben. Als die geestelijke relatie onder spanning staat, zullen al de aspecten van het huwelijksleven onder spanning staan.

Trek nu niet de conclusie dat alles van wat er in de evangelische kringen gevonden wordt verkeerd is. We kunnen altijd van elkaar leren. Wij kunnen soms teveel met de traditie getrouwd zijn en niet meegroeien met onze tijd. Dan zijn we niet relevant meer. Maar 'relevant' betekent nooit Gods Woord en normen en waarheden relativeren. Er is geen compromis mogelijk met de dingen die in Gods Woord staan geschreven. Dat blijft altijd hetzelfde.

Sterkte in de beslissingen die je te maken heb. Zoek daarin ook Gods leiding, voor elke stap. Hij heeft beloofd dat hen die op Hem wachten nooit beschaamd zullen uitkomen.

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst,
Carterton, Nieuw-Zeeland

Lees meer artikelen over:

evangelisch
2 reacties
Pitty88
Ik geloof in een God die mijn leven leidt, en ook het jouwe.
Ook vind ik dat je als twee christenen niet kunt spreken van twee geloven.
Mijn advies is: ga hier biddend mee om, en besluit biddend of je deze relatie kunt aangaan. Dat kan niemand anders voor jou bepalen.
Verder lijkt het me belangrijk om heel open en eerlijk met je eventueel toekomstige vriend te praten over je twijfels en moeilijkheden.
Antoinette
Praat met elkaar over overeenkomsten!
Deel waar je samen in geloofd!
Om maar een voorbeeld te noemen, ik zit op een vrouwenkring waar vrouwen komen vanuit verschillende kerken.
We hebben allemaal een overeenkomst!
Jezus Gods Zoon kwam naar de wereld om te sterven voor onze zonden!
Dat geloven we allemaal! En dat is waar we met elkaar over praten en met elkaar in wortelen.
Wat hield en houdt het offer van Jezus in voor ons nu?
Dat is waar wij met elkaar over praten, het verbind mensen met elkaar!
Er is geen strijd of menings verschil als je samen geloofd in Jezus Christus, al het andere is bijzaak!