Hij is moslim en ik christelijk

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik ben al heel lang verliefd op een Marokkaan. Hij is moslim en ik ben een christelijk meisje. Ik weet zeker dat hij ook verliefd is op mij. Wat moet ik zeggen als hij verkering vraagt? Een hopeloos verliefd meisje.

Antwoord

Een liefdesprobleem. Dat zijn de gemakkelijkste problemen niet. Verstand en hart liggen nogal eens met elkaar overhoop. Als je hopeloos verliefd bent, lijkt het erop dat je hart het tegen je verstand moet afleggen. Zou jij in staat zijn om verstand en hart beiden te laten spreken in dezen? Ik hoop het voor je. Het lijkt er in zoverre op dat je in ieder geval van tevoren nadenkt over een mogelijk antwoord dat je moet geven op een vraag die misschien komen kan.

Wat moet je zeggen als de Marokkaanse jongen verkering vraagt? Gezien wat je van jou en hem vertelt, lijkt het mij duidelijk. Je moet hem vertellen, dat het vanwege de verschillende godsdiensten waarin jullie leven niet kan. Als moslim gelooft hij niet wat jij gelooft: namelijk dat Jezus de Zoon van God is, en de Zaligmaker van de wereld. En er zijn nog zoveel meer godsdienstige verschillen.

Misschien kom jij bij jezelf de neiging tegen om tegen te werpen: maar als ik verkering met hem heb, kan ik hem misschien interesseren voor het christelijk geloof. Dan zou ik zeggen: haal deze twee dingen niet door elkaar: 1. van iemand houden en ja zeggen op de vraag om verkering te hebben, omdat je serieus van gedachte bent dat je goede levensgezellen voor elkaar zou kunnen zijn, 2. iemand met het christelijk geloof laten kennismaken. Als je iemand met het christelijk geloof wilt laten kennismaken dan moet je daar duidelijk over zijn. Maar je moet niet eerst zeggen dat je verkering met iemand wilt en dan ondertussen gaan hopen dat de persoon in kwestie tot het christelijk geloof zal komen in de verkeringstijd. Dat zou misschien kunnen gebeuren, maar het kan ook best niet gebeuren en dan?

Als je deze Marokkaanse jongen met het christelijk geloof wilt laten kennismaken, moet je er eens gewoon met hem over praten. Lees samen de Bijbel eens. Vraag hem of hij er iets over lezen wil. En wees er duidelijk over: zo lang jullie beiden een verschillende godsdienst zijn toegedaan kan een huwelijk er nooit in zitten en is ook verkering eigenlijk niet aan de orde.

Ik heb het er nu nog niet eens over gehad dat jullie het misschien nog niet makkelijk met elkaar zouden krijgen, omdat jullie beiden ook een heel andere culturele achtergrond hebben. Besef je bijvoorbeeld de positie van de vrouw in de Marokkaanse cultuur en zou je die positie willen innemen? Of weet hij hoe de omgang tussen Nederlandse mannen en vrouwen gewoonlijk is, en kan/wil hij zo met jou omgaan?

Maar dat is ook niet de eerste zorg. De eerste zorg is: hoe kun je zo dicht mogelijk bij God leven, en hoe kun je ook met je verlangen om samen met iemand het leven te delen, in het spoor van God blijven gaan.

Ik wens je sterkte en zegen toe bij het zoeken van je weg!

Lees meer artikelen over:

islamverliefdheid