Huwelijksgesprek in de Ger. Gem.

Ds. A.A. Brugge / 4 reacties

Vraag

Over enkele maanden hopen mijn vriendin en ik te gaan trouwen in de Ger. Gem. Wij hebben dus ook binnenkort een huwelijksgesprek met de dominee. Mijn vriendin en ik hebben samen het er al vaak over gehad, we willen ons graag voorbereiden. Wat voor ons echter nog een beetje onduidelijk blijft is wat de dominee verder gaat vragen als alleen standaardvragen als waarom wij in de kerk willen trouwen etc. Zou een Ger. Gem.-dominee ons concreet kunnen vertellen wat er aan ons gevraagd gaat worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Alvast gelukgewenst met jullie voorgenomen huwelijk! Wat is het een voorrecht om elkaar te mogen ontmoeten, te leren kennen en de eed van trouw aan elkaar af te leggen. Na het burgerlijk huwelijk, gesloten op stadhuis of in sommige gemeenten gemeentehuis geheten, is het jullie wens als eerste naar Gods huis te gaan. Wat is een betere stap dan deze aller eerste stap in jullie huwelijk.

Ja, wat komt in een huwelijksgesprek aan de orde? Naast allerlei in te denken zaken, zoals de vraag of het huwelijk verplicht is; de vraag “waarom jullie in de kerk willen trouwen”, de liturgie, personalia, enz., is het per predikant verschillend hoe een gesprek wordt ingekleed. Het is, dat zullen jullie begrijpen, ook afhankelijk van welke tijd een dominee ervoor uittrekt. Anders gezegd, ik kan alleen iets zeggen over zaken die in huwelijksgesprekken die ik voer aan de orde komen. Een aantal zaken komt aan de orde:

- Een ‘must’ vind ik het lezen van het boekje van medebroeder Van Aalst wat het huwelijkformulier behandelt. Het heeft als titel “Waar liefde woont”.

- Wat in elk geval aan de orde komt is: Wat beloven wij elkaar. Het verschil tussen het beloven van liefde op de huwelijksdag en trouw. Met name omdat dit laatste in onze maatschappij en helaas soms ook binnen kerk (gezien de echtscheidingen) aan erosie onder hevig is.

- Naast verschillende zinnen uit het formulier, spreek ik vrij langdurig over de zin: “Elkaar bijstaan in de dingen die tot het tijdelijk en eeuwige leven behoren.”

- Wat is bijstaan, hoe geeft je dat gestalte? Wat zijn zaken die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren? In welke verhouding staan ze tot elkaar. Hoe zou het moeten zijn, en hoe is dat bij jullie.

- Hoe hebben jullie elkaar leren kennen? Was het begin goed? Groeide het fundament, niet alleen naar elkaar toe, maar ook qua kerk en godsdienst?

- Spreken jullie wel eens met elkaar over de kerk? Praten jullie na over preken? Wat bespreken jullie dan?

- De wetenschap dat in het licht van Efeze 5 het huwelijk een afspiegeling is van Christus en Zijn Gemeente. Wat dat betekent voor de heiligheid van het huwelijk. Maar ook dat we “samen door de tijd, samen naar de eeuwigheid gaan.” Noodzaak van wedergeboorte.

- Het meest belangrijke is, of we met elkaar Gods Woord hebben gelezen, en ook samen hebben gebeden. Een gebed ook voor een goed huwelijksgesprek.

Ds. A. A. Brugge

Ds. A.A. Brugge

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Doetinchem
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

huwelijk
4 reacties
Roozemond
Hoi, wij hebben twee jaar terug een huwelijksgesprek gehad met ds van Manen. Was erg fijn! We zagen er best tegenop, maar het viel alles mee. De dominee stond niet boven ons maar naast ons. En wat we vooraf allemaal gedacht hadden, kwam niet hoor, het ging juist open over de relatie die wij hebben met God.

Echt, het valt mee, komt goed!!
adriano313
Ik begrijp iets niet, maar dat kan ook aan mij liggen
maar waarom praat je niet gewoon met de dominee in kwestie
en vraagje hem gewoon waar het over gaat?
Het lijk me toch geen examen
waar je tegen op hoeft te zien....
en als je er in 1 keer niet uit komt
dan zal hij je heus wel e.a. uitleggen
zodat je er na een 2 of 3e keer wel uit komt
het zou immers prettig zijn
Als je er samen komt ;)

Alvast van harte en succes
Rianne1357
Valt reuze mee. onze kinderen kort geleden ook gehad. en inderdaad zoals molly beschrijft ongeveer. wees eerlijk, open, en gewoon jezelf. dan kan de ds het ook zijn. en is de sfeer goed en vaak hartelijk. fijn gesprek toegewenst en een gezegend Huwelijk met elkaar en heel fijne dag.
Annemarije92
Interessant! Ik vroeg me dat weleens af wat er eigenlijk allemaal gevraagd werd.