Minipil

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

In verband met een onregelmatige cyclus tijdens de borstvoedingsperiode slik ik de minipil, terwijl we voorheen de NFP-methode hanteerden. Deze maand voelde ik toch mijn eisprong. Kan het in theorie mogelijk zijn dat deze pil een abortieve werking heeft omdat het maar 1 hormoon bevat en niet altijd de eisprong tegenhoudt? Is deze minipil schadelijk voor de baby?

Antwoord

De minipil heeft een betrouwbaarheid van 99,9 procent indien het samen met volledige borstvoeding wordt gebruikt. Zonder borstvoeding wordt aangegeven 99 procent, maar oudere cijfers laten ook waarden zien van 96 procent. In alle gevallen kan het dus voorkomen dat er toch een eisprong optreedt.

Omdat er sprake is van een minder aangelegd slijmvlies in de baarmoeder, is niet uit te sluiten dat er sprake kan zijn van een bevruchting bij onvolkomen of onmogelijke innesteling. Op zichzelf is de minipil niet schadelijk voor de baby (noch voor degene aan de borst, noch voor de net geconcipieerde op het gegeven van de innesteling na).

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

de pil