Toestaan van jeugddiensten

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de gemeente zijn er steeds meer jongeren die een jeugddienst willen organiseren, want de normale diensten zouden te moeilijk zijn: bijvoorbeeld de preek en de psalmberijming. Ze willen liever opwekkingsliederen. Vindt u dat jeugddiensten toegestaan moeten worden?

Antwoord

Beste vragensteller. Het doet er natuurlijk -in dit geval- helemaal niet toe of i­k vind dat jeugddiensten moeten worden toegestaan. De plaatselijke kerkenraad is verantwoordelijk voor de invulling van de kerkdiensten, dus zul je daar met je vraag terecht moeten.
Als je vraagt naar mijn persoonlijke mening over jeugddiensten, zou ik het volgende willen zeggen:

-Iedere kerkdienst is in principe voor de gehele gemeente bedoeld, dus ook voor de jeugd. Dat betekent dat een predikant zich er terdege van bewust dient te zijn dat zijn taalgebruik zo is dat ook jongeren het kunnen begrijpen. Moeilijke theologische of dogmatische (leerstellige) dingen kun je best in een preek naar voren brengen, maar leg het als predikant dan wel uit waar je het over hebt en wat je bedoelt.

-Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om bijzonder langzaam te zingen. Ik vind dat niets eerbiediger is dan het zingen in een redelijk tempo.

-De teksten van de Nederlandse Psalmberijming zijn inderdaad niet altijd echt gemakkelijk, maar ik krijg ook wel eens de indruk dat jongelui knap gemakzuchtig zijn en de moeite ook niet willen doen om ze te begrijpen.

-Opwekkingsliederen liggen lekker in het gehoor en "zingen zo gemakkelijk weg". Toch missen ze doorgaans de diepgang van de Psalmen en zeker als je ze wat vaker zingt gaan ze gauw weer vervelen. Geen wonder dat je iedere keer weer andere "tophits" hebt in dit genre. Ik zou ze niet direct aanbevelen voor een kerkdienst. In samenkomsten van jongeren zijn ze geselecteerd en gedoseerd, zeker niet zonder meer verwerpelijk.

Samenvattend:

-Laat kerkenraden en predikanten terdege rekening met de jongeren van de gemeente, in woordgebruik, in tempo van zingen e.d.

-Dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van de inhoud van de prediking.

-De praktijk is dat je jongeren niet vasthoudt met zogenaamde "jeugddiensten", maar wel met diensten waarbij de predikant de moeite heeft gedaan om zich echt te verdiepen in het Woord (zodat niet iedere preek een herhaling wordt van algemene waarheden die iedere week weer aan een andere tekst worden opgehangen) én in de belevingswereld van zijn hoorders.

-Jongelui, probeer van jullie kant je ook te realiseren dat ook volwassenen en ouderen bij de gemeente horen en dat de diensten dus niet alléén op jongelui afgestemd kunnen/moeten zijn.

-In aparte jeugddiensten zie ik persoonlijk niets.

Met vriendelijke groet,

Ds. J.D. van Roest

Lees meer artikelen over:

jeugddienst