Inflatie in de Bijbel

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

Was er in de tijd van de Bijbel, tussen het OT en het NT, een periode van misschien duizend jaar sprake van een soort ‘inflatie’? De dertig zilverlingen uit het NT (van Judas) worden steeds vergeleken met de prijs van een slaaf uit het OT en de twintig zilverlingen van Jozef, terwijl er een heel groot tijdsverschil tussen zit. Kan dit zomaar?

Antwoord

Beste vragensteller,

Enkele Schriftplaatsen: Genesis 37: 28. Jozef wordt verkocht voor 20 zilverlingen, ook shekel genoemd. Exodus 21: 32. De tegenwaarde van een slaaf of slavin is 30 zilverlingen of shekel. Zacharia 11:12-13. De HEERE zegt tegen Zijn volk, dat ze Hem niet meer waard vinden dan 30 zilverlingen. Hier loopt ook de lijn naar het NT. Naar het verraad van Judas, Jezus is niet meer waard dan 30 zilverlingen.

In het boekje beknopte “Bijbelse Archeologie”, Vuurbaak, Groningen, Vijftiende druk,wordt de waarde van een sikkel gesteld op drie gulden en de waarde van een zilverling of sikkel in het NT op drie gulden vijftig. Maar aldus citaat uit boven genoemd handboek: "De waardebepaling in onze munt is zeer onzeker, omdat ons niets bekend is, van het gehalte van het zilver, noch van de koopkracht van het geld!"

In de Bijbel komen ook Griekse munten voor: De Stater of tetradrachme, (waarde van en sikkel) Matth. 17: 24-47. De Didrachme, (waarde van een halve sikkel; de tempelbelasting). Lepton, (het penningske van de weduwe), Mark. 12:42. En ook Romeinse munten: Denarius, Luc. 15:8; As, Matth. 10:29; Quadrans, Matth.5:26.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Met een vriendelijke groet en heilbede,
Ds. J. Prins