Verliefd op andere vrouw

C. den Hamer / 5 reacties

Vraag

Ik ben op jonge leeftijd getrouwd. We hebben een lange verkeringstijd gehad, maar in die tijd waren we eigenlijk nog kinderen, woonden we ver bij elkaar vandaan en hebben we elkaar nooit echt leren kennen. Op een gegeven moment zijn we getrouwd maar eigenlijk is ons huwelijksleven nooit volwassen geworden. Het leek wel of we nooit voor elkaar kozen, geen maatjes waren, maar erg langs elkaar heen leefden. We hadden weinig gemeenschappelijks met elkaar en ik heb het onvermijdelijke laten gebeuren: ik werd verliefd op een ander en ben met die vrouw een (geheime) relatie aangegaan. Dit heeft een paar jaar geduurd. Op een gegeven moment heb ik mijn misstappen opgebiecht aan mijn vrouw en de keuze gemaakt om met mijn vrouw verder te gaan. (Ik ga nu voorbij aan alle pijn en verdriet die dit voor mijn vrouw meebracht, omdat dat in mijn vraag niet aan de orde is en dit verhaal heel erg lang zou maken). Het probleem is nu, dat zelfs na lange tijd van huwelijkstherapie, ik mijn grote liefde niet kan vergeten. Ik houd nog steeds van haar en vind het vreselijk haar te moeten missen. Hoe moet ik daar mee omgaan? Mijn huwelijk beëindigen omdat ik mijn wettige vrouw mijn liefde en genegenheid niet kan geven? Of me neerleggen bij het feit dat "eens gekozen altijd gekozen is" en ik er maar het beste van moet maken. U moet weten dat ik dit laatste al geruime tijd probeer, maar het lijkt wel of ik bij mijn vrouw nooit mezelf kan zijn omdat er altijd iemand anders tussenschuift. Overigens is alle contact met die ander (het was ook een vriendin van mijn vrouw) verbroken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat mij opvalt aan uw schrijven is dat u ondanks keuzes toch nog steeds de gevoelens voor die ander toelaat en mogelijk zelfs koestert en/of idealiseert. Zonder scherp te willen zijn in mijn reactie meldt u dat u het onvermijdelijke hebt laten gebeuren. Belangrijk is dat u begrijpt dat iedere stap die u gezet heeft en mogelijk nog gaat zetten een keus is. Elke keus houdt in dat u dan iets krijgt of verwerft, maar ook dat u bij het maken van die keus dan ook iets niet krijgt of verwerft. Kiest u voor uw vrouw en trouw aan haar dan betekent dit ook dat u de keus moet maken in alle opzichten afstand (ook ten aanzien van verlangens) van die ander dient te nemen. Wat u gedeeld hebt met die ander was wel fijn maar niet op goede gronden.

Wees eerlijk. Hebt u werkelijk bij het maken van uw keuze om door te gaan met uw vrouw echt gekozen voor haar, met alle voor- en nadelen? Of bent u toch blijven koesteren wat u met die ander had als iets wat ook in uw huidige huwelijk als voorwaarde aanwezig moet zijn? Wat zijn de gronden geweest om uw vrouw hernieuwde trouw te beloven en hoe oprecht waren deze?

Voorts meldt u niets over het betrekken van uw Schepper bij de worstelingen die u doormaakt. Betrekt u uw Schepper  in deze thematiek? Is het mogelijk dat u samen met uw vrouw deze noden voorlegt via gebed en dan oprecht kunt bidden of hij u beiden wil bijstaan om het huwelijksleven meer diepgang  te geven en vreugdevoller te maken? Kortom, is er een open relatie met God en ten aanzien van elkaar in het omgaan met deze problematiek.

Ik geloof er werkelijk in als mensen samen worstelen in hun huwelijk en elkaar moeilijk kunnen verstaan, maar wel bereid zijn om dit in gezamenlijkheid bij God te brengen en ook bereid zijn zich onder Zijn gezag te stellen, wat betekent tot dienen bereid te zijn en niet alleen te willen ontvangen, er zegen van Boven op rust.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

huwelijk
5 reacties
olivia
Ik wil niet hard zijn en je maar 1 advies geven: GA DIRECT NAAR GOD!!!!!!!!!!!!!
gijsje
Ik wil niet lullig doen, maar de opmerking : Ga direct naar God vind ik een dooddoener. Waarschijnlijk worstelt die man daar al mee (anders stel je zo'n vraag niet snel op Refoweb). Dat is ook niet echt zijn vraag: de vragensteller strijdt volgens mij meer met zijn verstand versus zijn gevoel.
Lijkt me echt lastig als je niet van je vrouw houdt. Dan blijft "die ander" altijd aantrekkelijker, omdat je je alleen nog maar de fijne dingen blijft herinneren van die relatie.
Ik denk zelf dat als je uit angst voor de gevolgen (bijv. scheiding of uitbanning uit de familie/vriendenkring) de keuze maakte om bij de ander te blijven, dit geen oprechte keuze is en dat je vroeg of laat weer met dezelfde problemen wordt geconfronteerd.
Als je keuze oprecht is, dan kies je voor je vrouw met al haar (eigen)aardigheden.
Zo niet, dan moet je het je vrouw niet aandoen om op deze gronden bij haar te blijven.
Vind ik.
olivia
vogeltje: bedankt voor je reactie. Ik heb het niet als 'dooddoener' bedoeld maar teruglezend kan het wel zo overkomen. Het kwam recht uit mijn hart. Ik vind het namelijk VRESELIJK dat alles tegenwoordig maar kan en doorgaat. We vergeten 'alleen' dat we te maken hebben met een RECHTVAARDIG GOD die de zonde niet door de vingers kan zien, ook deze zonde niet.
Vandaar mijn reactie: ga direct naar God. Want alleen Hij kan van zonden en gebondenheid bevrijden!
crumbie
Ben het inhoudelijk met roozemond eens.
God wil ons geven wat we niet hebben, maar wat we wel nodig hebben. In dit geval: oprechte liefde voor de vrouw waarmee we getrouwd zijn.
Dat hele eenvoudige en overbekende vers uit Psalm 81 komt me in gedachten: "Doe uw mond wijd (niet een klein stukje, maar wijd) open, en Ik zal hem vervullen."
Bedenk goed dat dit de woorden van de ALMACHTIGE GOD zijn hè, en niet woorden van een nietig mens.
Heel veel liefde en gebed toegewenst.
joanny
Los van het feit dat scheiden onmogelijk is in uw situatie, wil ik toch zeggen dat het waard is met uw huidige vrouw door te gaan. U kunt die ander niet vergeten, wees nuchter en realiseer dat u nu nog verliefde gevoelens koestert, dat gaat op de lange duur ook over. Respecteer uw vrouw, wees lief voor haar. Het feit dat zij vreselijk verdrietig is geweest, betekend dat zij om u geeft.
Zelf ben ik wel gescheiden geweest, niet omdat 1 van ons een ander had, maar dat het niet meer leefbaar was (levensbedreigend), en ik kan u uit ervaring zeggen, het knokken om uw huwelijk goed te houden weegt niet op tegen de pijn en het verdriet van het scheiden!
Verder vind ik dat u een prachtig antwoord heb gekregen van Kees den Hamer, doe er wat mee! Sterkte!