Porno kijken

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een keurige jongen, doe altijd wat er van me verwacht wordt. Liefst zelfs iets meer. Mensen gaan er vanuit dat ik dominee word en ik kan goed praten over God en Zijn dienst. Alleen ‘s avonds als er verwacht wordt dat ik in mijn Bijbel aan het lezen ben zit ik naar porno te kijken en is er voor God echt geen plaats. Het komt zelfs voor dat ik voordat ik naar de kerk ga naar porno kijk en daarna in de kerk kan zitten zonder dat er iets aan de hand is... Ik voel mezelf heel erg vies, een bedrieger eigenlijk, wat moet ik hier mee aan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je eerlijkheid geeft de indruk dat je je echt ongelukkig en ook schuldig voelt. Wees daar blij om. Immers het verkeerde kan ook leiden tot gewenning en verkilling. Ondertussen loop je dat gevaar wel. Lezend dacht ik: ben je zwak, of eigenlijk pornoverslaafd? Zwak vraagt hulpmiddelen in de strijd tegen de zonde. Ik noem er twee: een filter die het onmogelijk maakt om nog porno te kijken en het gebed. Een praktisch en een geestelijk wapen.

Verslaafd vereist krassere hulp. Ik denk aan begeleiding van een hulpverleningsinstantie als De Hoop of dergelijke. Dat zal je afschrikken en dwingen tot een bekentenis. Maar het alternatief is blijvende geestelijke schade. Daar mag je jezelf niet voor over hebben. Bijbelteksten citeren doe ik maar niet. Je weet er waarschijnlijk zelf ook wel een paar.

Dit wil ik wel kwijt: bij Jezus waren melaatsen, hoeren, tollenaars en zondaars welkom. Die voelden zich ook vies en verward. Ga er bij staan.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

porno