Vloekende, oudere dame

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Sinds kort werk ik bij een vriendelijke, oudere dame in huis. Het is altijd erg gezellig, maar nu is het al een paar keer gebeurd dat ze Gods Naam misbruikte. Het waren geen grove vloeken, maar toch... Normaal vind ik het al moeilijk om hier iets van te zeggen, maar nu zeker omdat zij toch al wat ouder is en ik nog maar 18 ben. Ik vind het dan erg lastig om haar te corrigeren. Heeft iemand misschien een goede tip voor me? Ik weet namelijk niet goed wat ik hiermee moet.

Antwoord

Beste vraag(st)er,

Fijn die bescheidenheid die klinkt uit je woorden. Die houding tegenover een oudere is juist ook een getuigenis. Vooral als ze echt is. Je zegt zelf dat de oude dame vriendelijk is en dat het gezellig is. Je zou haar misschien, als het gelegen komt, eens kunnen zeggen dat je het fijn bij haar vindt. Je kunt haar wellicht ook eens vragen of ze gelooft en misschien wel bij een kerk is aangesloten. Wanneer ze vraagt hoe je daar zo bij komt, zou je zou kunnen zeggen:"Ik hoorde u onlangs Gods Naam noemen". Zij zal wellicht reagerenen zeggen: "O, maar dat betekent niet dat ik", dit of dat. Tegelijk zal ze dan, denk ik, beseffen dat je een kerkelijk/gelovige jongere bent. Misschien gaat ze daar dan naar vragen. In je antwoord zou je dan kunnen formuleren dat het je verdriet doet als mensen (wie dan ook ) Gods Naam als een gewoonte woord gebruiken.

Het is maar een idee. Ik geef het voor beter. Wat erg belangrijk is: bespreek het eerst met de HEERE!

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Bos

Tags in dit artikel:

vloeken