Vliegen

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Mag je vliegen in een vliegtuig, omdat er in de Bijbel staat dat de mens de aarde heeft ontvangen om op te leven?

Daarbij ook de teksten in Efeze 2:1 en 2: “En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden; In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid.” En Efeze 6:12: “Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.” Zijn hierover trouwens vroeger standpunten ingenomen?

Deze vragen na aanleiding van een gesprek wat ik pasgeleden voerde.

Antwoord

Ik deel niet de vooronderstelling die je in je vraag schrijft dat de mens uitsluitend de aarde heeft ontvangen om daarop te leven. Wel lees ik dat de mens “aards” is, dat wil zeggen aardsgericht in zijn denken doen en laten. Ook lees ik dat de mens uit het stof van de aarde geschapen is. Maar nergens lees ik om zo te zeggen in de Bijbel van een vliegverbod. Ik zou geen tekst kunnen noemen waarop je een verbod om in een vliegtuig te stappen zou kunnen baseren. Als het gaat om ruimtevaart zijn de bedenkingen nog groter. Je begeeft je dan niet alleen vanaf de aarde maar zelfs buiten de levenssfeer van de aarde (de dampkring). Maar ook daar zou ik niet zo snel van kunnen zeggen dat de Bijbel dat uitdrukkelijk verbiedt. Ik lees wel in Obadja 1:4: “Al verhieft gij u gelijk de arend, en al steldet gij uw nest tussen de sterren, zo zal Ik u van daar nederstoten, spreekt de HEERE.” Deze tekst werd wel eens genoemd toen een ruimteveer met acht bemanningsleden kort na de landing ontplofte. Ik vraag me af of deze tekst zo mag worden geïnterpreteerd. Persoonlijk denk ik dat deze profetische tekst wil zeggen dat wij ons niet boven God moeten verheffen. Algemeen zou ik dus geen bewijstekst weten voor het feit dat vliegen in een vliegtuig of ruimtevaartuig verboden zou zijn.

De andere teksten die je noemt waarbij het gaat om de machten in de lucht moet je denk ik meer zien als aanduidingen dat dat de vorst van de duisternis zich als geest overal bevindt. Overigens niet alleen in de lucht maar ook op de aarde en zelfs in onze harten en gedachten. Dat is meer wat Paulus daarmee wil uitdrukken. Trouwens hoe zouden we dan een tekst als 1 Thessalonicensen 4:17. Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen. De lucht is dus niet uitsluitend het domein van de duivel of van kwade machten.

Al met al zou ik vanuit de Bijbel dus geen bewijs kunnen aanvoeren voor het verbieden van lucht- of ruimtevaart.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord wat verder heb geholpen.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten