Na de gemeenschap

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Is het normaal dat na de gemeenschap sperma er direct weer uit loopt? Is het normaal dat wij ons hierna altijd wassen?

Antwoord

Het is inderdaad normaal dat er na de gemeenschap sprake is van enige terugloop. Die terugloop zal overigens niet alle sperma betreffen en evenmin alleen uit de mannelijke factor bestaan maar ook uit schedevocht. Hoeveel er terug loopt hangt af van de wijze waarop de samenleving heeft plaatsgevonden. Er is geen echte relatie tussen de terugloop en een eventuele zwangerschapskans (menselijkerwijs gesproken).

Dat jullie je daarna wassen is ook een goede zaak. Hoewel natuurlijk, lijkt het mij niet proper om dat niet te doen. Dat kan overigens ook wel eens het geval zijn voor de gemeenschap.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk