Gereformeerde Gezindte onder vuur

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Ik merk dat er de laatste tijd zoveel kritiek is op de Gereformeerde Gezindte vanuit eigen achterban. Vooral van de jeugd komt deze kritiek. Ik vraag me wel eens af waar ligt dit nou aan, de preek of de traditie? Hoelang zal Gereformeerde Gezindte nog bestaan? Ik maak me wel eens zorgen.

Ik heb de Gereformeerde Gezindte lief gekregen omdat ze naar mijn mening het hart van de Bijbel preken. Maar moeten we dan toe geven aan de jeugd (waar ik zelf ook onder val, maar waar me vaak eenzaam voel) en daardoor het evangelie aantrekkelijk maken en opwekkingsliederen zingen in de kerk, etc? Wat is juist?

Antwoord

Beste vragensteller,

Fijn dat je meeleeft met de kerk. Een goed teken. En dat heeft zij ook nodig. Kritiek is echter niet erg, dat houd je scherp. En wie maar een klein beetje op de hoogste is van de Nederlandse kerkgeschiedenis of de kerkgeschiedenis buiten onze grenzen weet dat kritiek er altijd is geweest. En het kan er in de kerk soms heet aan toe gaan. De kerk kan zelfs ziek maken, zo lichtte een predikant zijn boek toe. Dat laatste is dus niet de bedoeling. En elkaar de maat nemen is ook niet bevorderlijk voor het geestelijk welzijn van de kerk en haar leden. Maar elkaar eerlijk bevragen, daar is niets mis mee. En zoals jij als jongere zelf ook wel weet, is een vraag of een vorm van kritiek soms ook gewoon uitdagend gedrag van een jongere. De jeugd wil namelijk weten waar ouders of ouderen in de kerk staan en voor staan. En mijn ervaring is dat jongeren helemaal niet zoveel verandering willen doorvoeren. Daar red je trouwens de kerk ook niet mee. Natuurlijk is het goed om naar geluiden van je (jongere en oudere) gemeenteleden te horen, maar daar kun je geen beleid op baseren. De kerkenraad ontwikkelt beleid met het oog op de eer van God en het heil van de zondaar. Het Evangelie van de gekruisigde Christus moet in de kerk als het hart van de eredienst verkondigd worden, zonder concessies te doen aan de tijdgeest.

En als de jeugd naar andersoortige diensten vraagt of om opwekkingsliederen vraagt? Dan wordt het de hoogste tijd dat de kerkenraad tekst en uitleg geeft over wat een gereformeerde eredienst is en wat het betekent om gereformeerd te zijn. Want vragen van de kant van jongeren of zelfs kritiek kan ook voortkomen uit het feit dat we zelf als kerk veel te onduidelijk zijn. We dienen transparant te zijn. Daar vragen jongeren om en zeker in een tijd als de onze, anno 2009. En als je eerlijk met anderen omgaat, dan blijkt het in de praktijk nog wel mee te vallen en kun je ook vandaag nog goed terecht met een gereformeerde prediking en dito liturgie.

En als laatste... je voelt je vaak eenzaam. Ik zou je willen motiveren om het gesprek met je eigen leeftijdgenoten aan te gaan. Wees niet bang als men wat tegengas geeft, getuig wat jou beweegt en waar jouw hart vol van is. Want als mensen een ding nodig hebben, dan is het authentieke mensen, die kunnen vertellen wat God aan hun ziel heeft gedaan.

Met een hartelijke groet,
Ds. E. Gouda, Oude Pekela

Lees meer artikelen over:

reformatorisch