Verstandelijke beperking en depressief

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb een verstandelijke beperking en ben depressief. Iemand op mijn werk gaf aan dat dat helemaal niet kan, want mensen met een verstandelijke beperking kunnen niet depressief zijn. Nu is mijn vraag: klopt dit? Hartelijke groeten, een jong meisje.

Antwoord

Mensen met een verstandelijke handicap kunnen zeker depressief worden. De uiting kan echter atypisch zijn, dat wil zeggen dat deze mensen niet de klachten hebben zoals die in de regel ziet bij een depressie. Hierdoor zal een depressie niet altijd worden herkend.

Groeten, José de Jongh

Tags in dit artikel:

depressiefhandicap