Verlost worden van m'n boezemzonde

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

27-05-2003, 00:00

Vraag

Wat moet ik toch doen om van m'n boezemzonde verlost te worden? Ik voel dat ik er rigoureus mee zou moeten breken, maar het lukt me niet. Ik heb geen kracht om me te verweren tegen mijn zondige begeerten. Als ik gezondigd heb, voel ik me leeg. Ik wil wel anders, maar 't lukt me niet. Bidden lijkt me zo schijnheilig. De hemel lijkt ook zo gesloten... Komt dat omdat God weet dat ik toch weer in de zonde val, al bid ik nog zo ernstig?


Antwoord

De enige manier om onze boezemzonde te overwinnen is om volledig te erkennen dat jij die niet kan en wil overwinnen. De enige manier om je boezemzonde te overwinnen is om je totale niets-zijn in deze dingen te brengen tot Jezus' alles overwinnende kracht. De reden waarom wij de zonden niet overwinnen is niet omdat die zonde zo sterk zijn of omdat wij zo zwak zijn, maar omdat wij nog altijd te veel denken dat we dat zelf wel kunnen.
 
Breng je totale zwakheid tot Christus' kracht. Hij alleen kan jouw boezemzonde overwinnen. Beveel je ziel voortdurend in Zijn handen (ook als het weer is mis gegaan). Leg je verdorven en tweeslachtige hart dat tot de zonde geneigd is, en niet eerder tevreden dan wanneer de honger naar die speciale zonden is gestild; leg dat hart in het gebed aan Hem voor. Dat is wat Hij vraagt. Alleen zo zal de zwakste de Goliath van zijn boezemzonde kunnen verslaan. Maak op die manier (dat wil zeggen: biddend en afhankelijk) opnieuw een vast besluit of verbond om de zonde waar jij mee worstelt eens en voorgoed af te zweren.
 
Ons doopformulier zegt dat wij als wij in zonden vallen, niet aan Gods genade moeten twijfelen of in de zonde blijven liggen! In de zonden blijven liggen is het ergste wat we doen kunnen. Sta op uit de zonde in Gods kracht en twijfel niet aan Zijn genade die genoeg is voor de kwalen van jouw hart.
En verder:
 
* Besef dat Gods ogen overal zijn en meekijken met jouw ogen en alles wat je doet.
 
* Laat Gods heiligheid en rechtvaardigheid wegen op je ziel. Jouw boezemzonde, iedere keer als je die toch weer bedrijft, is krenkend voor Zijn majesteit.
 
* Voor zover mogelijk: Mijd radicaal alle gelegenheden die je tot jouw boezemzonde kunnen verleiden. Eén bewuste stap in de verkeerde richting en je bent al weer verkocht. In dit geval is vluchten niet laf. Als Jozef niet was weggevlucht voor de vrouw van Potifar was het met hem ook echt misgegaan.
 
* Breek met alles wat met jouw boezemzonde in verband staat. Schud het als vuur van je kleren. Een kleine vonk die branden blijft zorgt straks weer voor een uitslaande brand.
 
* Als het mogelijk is: Praat met iemand (mogelijk je predikant of een ander) die je vertrouwen kunt. Vaak is de strijd die tegen boezemzonde gevoerd wordt een ontzettend eenzame strijd. Wat kan het opluchten en kracht geven als je je hart aan iemand kan openleggen van wie je weet dat hij je er niet om veracht, maar die voor (en met) je bidt.

Lees meer artikelen over:

boezemzonde
Dit artikel is beantwoord door

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
    25-10-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief
125 artikelen
Ds. N. den Ouden

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb een vraag voor ds. J. Hoek. Mogen christenen elkaar zegenen? Of is dit alleen voor ambtsdragers en/of de eredienst weggelegd?
Geen reacties
27-05-2006
Hoe staat u tegenover het markeren van Bijbelteksten in de Bijbel met een stift? Enerzijds lijkt het mij heel mooi om belangrijke Bijbelteksten extra te onderstrepen, anderzijds is het wel het Woord v...
4 reacties
27-05-2022
Mijn man heeft als (stellige) mening dat hij buitenshuis moet werken en ik thuis alles moet doen (of laten doen door een ander). Hij heeft de mening dat als hij thuis komt, hij ontspanning moet hebben...
3 reacties
27-05-2019
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering