NFP-methode lijkt oplossing

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw en inmiddels twee jaar getrouwd en moeder van een lief meisje. Momenteel slik ik de pil, totdat we vinden dat het verantwoord is dat er weer een kindje zou kunnen komen. De pil slikken is niet heel gezond voor je lichaam, vandaar dat we overwegen een cursus voor de natural family planning-methode te volgen. Dit schijnt wetenschappelijk onderzocht even betrouwbaar te zijn als het gebruik van de pil. We willen het krijgen van kinderen niet plannen, maar we vinden het momenteel niet gezond en verantwoord als er -zeg maar- achter elkaar kinderen zouden komen. De NFP-methode lijkt ons wel een oplossing, maar is dit bijbels? Zijn er (kerkelijke) tegenargumenten te noemen? Leven we met bovenstaande schets van dat deel van ons huwelijk volgens het huwelijksformulier? Misschien wil iemand van de Ger. Gem. deze vraag beantwoorden?

Antwoord

Aan het echtpaar X.

We willen graag meedenken. Fijn dat jullie huwelijk gezegend is met de kinderzegen. Dat is niet vanzelfsprekend. We hebben dertien jaar (!) moeten wachten op ons eerste kindje. Kinderen zijn een erfdeel van de Heere! We mogen voor onze kinderen zorgen de tijd die de Heere geeft. In die tijd vindt er ook de opvoeding in de leer die naar de godzaligheid, de Bijbel is. Goed spreken over de God van het genadeverbond en Zijn dienst!

Bij de gezinsvorming kunnen er allerlei zaken een rol spelen: nu even niet in verband met de financiën (los nog van de kredietcrisis), een hoge hypotheek; nu even niet omdat ons huis dan te klein wordt; nu even niet want ik heb net een parttimebaan gevonden, dat zou dan weer onderbroken/beëindigd moeten worden (en dat geld, als extraatje kunnen we goed gebruiken). Nu even niet...

Als het medisch gezien beter is dat er niet te vlug (wat is dat?) een tweede kindje komt, wat dan? Lees 1 Petrus 3:7 met verstand met elkaar wonen/omgaan; 1 Korinthe 7:5 binnen het huwelijk vindt een stuk vrijwillige ascese plaats, een afzien van geslachtsgemeenschap om zich des temeer te kunnen concentreren op Gods Koninkrijk, met name op het gebed. Je moet het samen erover eens zijn en  de onthouding moet niet te lang duren. De periodieke onthouding; de coïtus interruptus (de lasten treffen dan alleen de man!)

Anticonceptiva: in overleg met de arts kan het raadzaam zijn om die toe te passen! (voorkomen dat de eicel en de zaadcel met elkaar versmelten); er vindt dan geen bevruchting plaats. Af te wijzen principieel: de zgn. nidatie (innesteling)remmende middelen (de morning after pil, het spiraaltje e.d.); dat is een miniabortus, afbraak van menselijk leven in kiem! Verwerpelijk!

Het is goed om met elkaar nog eens goed af te vragen waarom willen we op dit moment geen kinderen? Gaat het om eigenbelang? De kinderen zijn niet voor ons, maar wij zijn ervoor de kinderen! En ouders zijn de Handen van God! Is de houding naar elkaar t.o.v. de vraag naar de gezinsvorming eerlijk, oprecht? Hebben jullie dat samen ook in het gebed bij de Heere gebracht? En in dat geheel moet je ook de NFP-methode betrekken, want willen we alles in eigen hand houden, of kunnen we niet meer aan op dit moment? Als de NFP-methode te vergelijken is met de anticonceptiva, dan is er geen bezwaar tegen. Laat ook deze vraag binnen het kader van het gebed plaatsvinden.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingNFP