Vrucht van de Geest: goedheid en goedertierenheid

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

In Galaten 5:22 gaat het over de vrucht van de Geest. Mijn vraag is wat het verschil is tussen goedheid en goedertierenheid. Dat zou ik graag willen weten.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer,

Een begrijpelijke vraag, want deze twee begrippen staan niet voor niets naast elkaar. Wat is het verschil? En wat is de verbinding tussen beide? Die verbinding is er zeker.

We zouden het zo kunnen zeggen: “goedertierenheid” ziet vooral op de innerlijke gezindheid, en “goed” op de daden die daaruit voortkomen. “Goedertierenheid” kunnen we op verschillende manieren weergeven. In het Oude Testament is dat het woord “chèsed” en dat ziet vooral op: trouw aan het verbond. Zo is boven alles de Heere goedertieren: Hij houdt Zich aan het verbond dat Hij met Zijn volk oprichtte. Hij is trouw, loyaal. Wie door Gods Geest vernieuwd wordt, ontvangt ook deze vrucht van de Geest: je wordt goedertieren. In de eerste plaats dus: trouw aan de Heere en Zijn verbond. Maar ook: trouw aan de naaste. De ander kan op je aan. Je bent iemand die woord houdt, die loyaal is aan de ander. Denk aan de wederzijdse trouw van de vrienden David en Jonathan. Maar die trouw, die loyaliteit komt dan ook uit in concrete daden, en dat is “goedheid”. Het goede zoeken voor de ander, in hulpvaardigheid, vanuit de verbondenheid aan de trouwe Heere.

Als je meer wilt lezen over deze en andere vruchten van de Geest, kan ik je van harte aanraden om het boek van ds. C. G. Vreugdenhil, getiteld “Vruchtdragen voor Hem” te kopen en te lezen. Een prachtig en geestelijk leerzaam boek!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vrucht van de Geest